Článek
Pořízení ojetého auta vždy připomíná sázku do loterie. I když si ojetinku důkladně prověříte, i když ověříte stav tachometru a servisní historii, zkontrolujete technický stav a vyrazíte na testovací jízdu, nikdy si nemůžete být zcela jistí, že jste něco nepřehlédli a že na vás časem nevyskočí kostlivec ze skříně kvůli zanedbané údržbě nebo špatně provedené (ale dobře zamaskované) opravě.
Spalovací motor jako černá krabička
Auto je hodně komplikované zařízení se spoustou součástí, z nichž jen část můžete prohlédnout pouhým okem. Docela snadná je kontrola karoserie, také rez odhalíte docela snadno. Abyste mohli mrknout na podvozek, potřebujete už zvedák. A spalovací motor s převodovkou je vůbec černá krabička, jejíž stav můžete jen odhadovat podle vnějších projevů – podle zkušeností s větší či menší pravděpodobností.
Elektromobily v tomto směru slibují značné zjednodušení. Tedy mechanika podvozku zůstává stejná, ale místo složitého spalovacího motoru složeného ze stovek součástí, které se průběžně opotřebovávají, a přitom musí být v top formě, aby motor fungoval, je podstatně jednodušší a spolehlivější elektromotor, místo komplikované převodovky se spoustou ozubených koleček nebo jiných citlivých mechanismů je tu prostý redukční převod.
Větší nabídka, větší různorodost, vyšší ceny
Sekundární trh s elektromobily se rychle rozvíjí. „Ještě před covidem byly elektromobily prakticky výsadou fanoušků nových technologií a daly se sehnat víceméně jen nové vozy. Od té doby elektromobilů na sekundárním trhu pravidelně přibývá, pochopitelně i v souvislosti s tím, kolik nových elektrických modelů automobilky uvedou na trh,“ popisuje situaci na trhu ojetých aut Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings (provozující značky AAA Auto, Mototechna a další).
Podle dat společnosti AURES Holdings bylo v roce 2019 na českém trhu 1 476 elektromobilů z celkového počtu 922 000 nabízených aut, loni už to bylo 3 153 z celkových 799 714 vozů, letos se dá očekávat překonání hranice 4 000 elektromobilů.
Průměrná cena přitom vyskočila z 520 na 899 tisíc korun, což ale kromě stáří aut (na trhu je více zánovních vozů z leasingů, které jsou dva až tři roky staré a najely okolo 30 tisíc kilometrů) nejvíce souvisí s širší nabídkou – kromě malých městských elektromobilů můžete sáhnout také po velkých SUV a luxusních modelech od značek Porsche, Tesla nebo Mercedes.
Baterie – měli byste se bát?
Naopak velkým strašákem je tu baterie. O degradaci její kapacity, omezené životnosti a cenách při opravách koluje spousta pověr a mýtů, které zájemce o ojetiny děsí. Jak se však ukazuje, realita je daleko méně problematická a rizika spojená s nákupem a provozem ojetého auta by ve skutečnosti mohla výrazně snižovat.
Předně je třeba zdůraznit, že většina v ČR aktuálně prodávaných ojetých elektrických aut (a také hybridů) je stále ještě v záruce, především na baterie je obvykle záruka 8 let nebo 160 000 km (což znamená, že i osmileté auto by mělo nabízet přinejmenším 70 % původního dojezdu). Praxe také ukazuje, že degradace baterie je daleko nižší, než se většina lidí (i výrobců) obává – navíc není přímo závislá na najetých kilometrech.
„Již nyní ze zkušeností víme, že míra degradace baterie není přímo závislá na počtu najetých kilometrů, ale naopak již s vyšším počtem kilometrů tolik nedegraduje,“ potvrzuje Eldar Vagabov, ředitel strategického rozvoje elektromobility v AAA Auto a Mototechna pro ČR. To znamená, že ani auto s vysokým nájezdem nemusí mít baterii před smrtí. Zdraví baterie daleko více ovlivňuje způsob nabíjení – a kupodivu ani ne tak nabíjení rychlé či pomalé, ale především vybíjení do nuly nebo naopak nabíjení do sta procent a následné odstavení.
Diagnostika je mnohem jednodušší
Stav ojetých elektromobilů tedy také (stejně jako u aut se spalovacími motory) záleží především na tom, jak se k nim jejich předchozí majitel choval. Jenže na rozdíl od spalovacího motoru můžete stav baterie zjistit daleko jednodušeji. Některá auta zdraví baterie dokážou zobrazit přímo sama, z jiných toto tajemství snadno dostane diagnostika – před koupí tedy budete jasně vědět, v jaké formě je trakční baterie a kolik dojezdu z ní ještě vymáčknete.
Jenže i údaj z diagnostiky je spíše orientační, protože abyste skutečně prověřili stav celého bateriového balíku, musí na speciální diagnostické stolici projít zátěžovým testem simulujícím reálný provoz. „Zátěžovým testem vyhodnocujeme nejen ukazatel míry zdraví baterie, ale rovněž sledujeme teplotní management během fáze měření, sledujeme maximální hodnotu odchylky teploty jednotlivých článků a také celkové napětí, odchylky v napětí jednotlivých článků a další ukazatele. To nám řekne poměrně dost informací o tom, jak se s vozem v minulosti zacházelo,“ vysvětluje Vagabov.
Služby se budou lišit
Zdraví ojetého elektromobilu tak jde poměrně jasně dokumentovat černé na bílém, jenže detailní analýzu pravděpodobně nebude dělat každý bazar – potřebná diagnostika umožňující zátěžové testování totiž není úplně levná záležitost (i když proces výkupu vozu nijak neprodlouží, pořád zabere 30-60 minut) a málokterý prodejce si ji bude moci dovolit.
Služby se mezi prodejci budou lišit i v dalších oblastech – především předprodejní edukace (čím se elektromobily liší, kolik reálně ujedou, jak se řídí, jak se nabíjejí, kolik peněz vám ušetří atd.), možnostech rozšířené záruky nebo třeba možnosti zápůjčky náhradního vozu se spalovacím motorem pro případnou dovolenou, na které si nabíjením nebudete chtít komplikovat život.
Ojetý elektromobil – měli byste se bát?
Elektrická auta jsou pořád příliš nová a zkušeností s nimi napříč trhem (zvlášť tím druhotným) není tolik, abychom mohli vynášet jednoznačné soudy. Podle prvních poznatků to však vypadá, že by ojetý elektromobil mohl představovat pro kupce menší riziko. Tolik obávané baterie totiž zatím prokazují větší odolnost (nižší míru degradace), než se celý automobilový svět obával, jejich skutečný stav jde navíc poměrně snadno zjistit – na rozdíl od spalovacího motoru. Teoreticky byste tak při koupi ojetého elektrického auta měli mít větší jistotu, v jaké formě je vůz, který jste si vybrali.
Jenže to je zčásti i tím, že auta nabízená jsou nejčastěji zánovní. Otázka je, jaká bude situace u vozů po vypršení záruky, na které se vrhnou garážoví opraváři a domácí kutilové – to pak míra rizika rychle poroste, protože každý neodborný zásah do složitého vysokonapěťového elektrického vedení může znamenat potenciální požár za jízdy nebo při nabíjení. Možná se tak autorizované servisy o nedostatek práce nebudou muset bát, protože jejich razítko v servisní knížce bude mít na trhu ojetých aut cenu zlata.