Hlavní obsah

Víte, jak dlouho vám trvá dupnout na brzdu? Za jednu sekundu v 90 km/h totiž ujedete pěkný kus

Foto: Jakub Misík

Otázka „Kolik metrů ujedete za sekundu, když jedete 90 km/h?“ je nenáviděná slovní úloha, na kterou zná málokdo odpověď. Koeficient 3,6, napadne část lidí, ale málokdo ví přesné číslo. A stejně nenáviděný je i výraz „reakční doba řidiče“, kterým se odborníci na bezpečnost často ohání. Protože málokdo chce slyšet pravdu.

Článek

Dvacet pět metrů. Takhle nic neříkající číslo, které si spousta lidí ani neumí představit. Přitom je to čtvrtina fotbalového hřiště. Nebo pět aut zaparkovaných za sebou. A šířka parkovacího místa u většiny nákupních center je 2,5 metru, takže tohle si snadno dopočítáte. A hlavně představíte.

Když jsem před pár týdny napsal na svoje sociální sítě příspěvek na téma reakční doby a připojil jsem video, byl jsem až překvapený, jakou míru nevole to vzbudilo a kolik je mezi námi potencionálních pilotů formule a stíhacích letadel. Protože běžně udávaná reakční doba řidiče je jedna až dvě sekundy. A třeba v Německu na dálnici už je zákonem stanovený rozestup mezi auty 1,8 s.

Jak rychle zvládnete šlápnout na brzdu?

Ano, už teď vím, že jste si to začali představovat. A nevěřícně kroutíte hlavou. Vzbuzuje to tu samou zvědavost, jako jestli je možné si jazykem olíznout loket. Jenže zatímco tohle si snadno vyzkoušíte (ne, většině to nejde), tak jak si změřit reakční dobu? Na internetu je přitom spousta testů a vodítkem pro mnohé by třeba mohly být i nedělní starty Formule 1, kdy se vyhodnocuje reakční doba pilotů na zhasnutí startovních světel.

Na startovním roštu je dvacet špičkových jezdců, kteří se nesoustředí na nic jiného, než aby správně odstartovali do závodu, jsou na to trénovaní a tuhle proceduru pravidelně podstupují na simulátorech, ale stejně i ti nejlepší z nich mají „zpoždění“ běžně 0,2 s. A v závodě samotném se pak bavíme o reakčním čase 0,3 až 0,4 s. Ostatně vyzkoušejte si svůj reakční čas na zhasnutí červených světel sami, dost možná budete překvapeni.

Foto: Dominik Valášek

Běžně se udává, že řidič nezareaguje dřív než po jedné sekundě. A to je ten lepší případ

Vyzkoušeno? Bezva! Tak kolik to bylo? Vůbec vás neznám, sedíte někde daleko, a přesto si myslím, že tak tři desetiny sekundy. A nejspíš po troše tréninku. Což tedy mimochodem není vůbec špatné a dává vám to spoustu nadějí, že i v autě byste mohli zareagovat velmi rychle. Problém je však v tom, že teď jste byli stoprocentně soustředění a jediným vaším úkolem bylo kliknout na displej mobilního telefonu nebo na tlačítko na myši či klávesnici. Jenže když jedete v autě, bavíte se se spolujezdcem, ladíte rádio, zrovna řadíte, čtete si vzkaz na billboardu nebo nedej bože držíte v ruce mobil, tak vaše reakční doba rapidně roste. Proto ta jedna sekunda.

Za volantem se nevěnujeme jenom řízení

Schválně si to zkuste sami. Za jak dlouho si přečtete zprávu na telefonu? Kolik času vám zabere přeladění rádia na dotykovém displeji? Jak dlouho vám bude trvat, než vrátíte pohled zpět na silnici po tom, co se otočíte přes rameno, abyste zkontrolovali svoje dítě na zadních sedačkách? A co takhle si zkusit, kolik času vám zabere nalezení a otevření láhve s pitím nebo třeba jen energetické tyčinky?

Buďte upřímní sami k sobě, tady a teď nenabouráte, tady a teď se plechy bortit nebudou, kosti se nelámou, nikdo neumře. Tedy pokud tento článek nečtete na mobilním telefonu při jízdě, samozřejmě.

Co je reakční doba řidiče?

Reakční doba je čas, který vás dělí od toho, kdy nebezpečí zaregistrujete, až po okamžik, kdy začnete jednat. Je to počátek optického vnímání nebezpečí, počátek ostrého vnímání nebezpečí, začátek svalové reakce, dotyk brzdového pedálu či volantu až po první reakci vozu. Je to tedy optická, psychická i svalová reakce. Takhle je to odborně.

V praxi to vypadá tak, že musíte přesunout nohu z plynového pedálu na brzdu a tu zmáčknout, nebo pohnout volantem. Pokud to umíte stejně rychle jako kliknout palcem na displej mobilu nebo na tlačítko myši, pak vám upřímně gratuluji a opravdu byste si zasloužili místo u některého z týmů Formule 1. Problém je v tom, že ta doba je závislá na mnoha faktorech, jako je fyzická kondice, únava, věk či zkušenosti.

Foto: Jakub Misík

Při jízdě na řidiče působí velká spousta rušivých elementů a jde jen o to, nakolik se jim poddává

Z nespočtu testů vyplývá, že průměrná reakční doba řidiče přes pedál je 1,2 s a přes volant 0,9 s. Ano, ruce máme rychlejší než nohy. A pořád se bavíme o tom, že se při jízdě nenecháváte ničím rozptylovat.

Pokud jste vydrželi číst až sem, pak vězte, že to nejhorší teprve přijde. Ta sekunda, tedy těch pětadvacet metrů, je totiž opravdu jen vaše reakční doba. A teprve pak auto začne brzdit! Průměrná brzdná dráha z 90 km/h je přitom 45 metrů na suché silnici a 63 metrů za mokra. Při náledí je to dokonce víc než 200 metrů. Špičkové sportovní vozy umí za sucha, na dobrých pneumatikách a při stoprocentní reakci řidiče, tedy pokud řidič umí dobře brzdit, zastavit z devadesátky na vzdálenost lehce přes třicet metrů.

Tak a teď ruku na srdce… Jak to máte s reakční dobou vy? Jak umí zabrzdit vaše auto? Koukáte při řízení do mobilu? Překračujete rychlost? Co všechno za volantem zvládáte? Ne, nebojte se, nikdo vás soudit nebude. Stačí, když se jen zamyslíte.

Související témata:
Načítám