Článek
Některé věci z našeho výčtu jsou samozřejmostí, jiné znějí až úsměvně. U všech ale platí, že v krizové situaci mohou přijít vhod. A nemyslíme nutně dopravní nehodu, ono stačí i několikahodinové neplánované uváznutí v dálniční koloně, které je ve sněhem zasypaných měsících častým jevem. Na co tedy před delší zimní cestou myslet?
Škrabka a smetáček
Žádné překvapení, škrabka a smetáček jsou v zimě nepsanou nutností. Řádné očištění vozu od sněhu zlepší výhled a hlavně nános na autě neohrožuje ostatní účastníky provozu. Ono stačí málo, řidič za vámi se může letícího kusu sněhu leknout a malér je na světě.
Škrabku je dobré mít rovnou při ruce, abyste si při vstupu do vozu nezasypali sedačku sněhem. V tomto ohledu je škodovácké umístění do víčka nádrže (u elektromobilů do víka zavazadelníku) velmi chytré. Pokud jste na škrabku zapomněli nebo se při intenzivním čištění zlomila, můžete jako nouzovku využít věrnostní kartu supermarketu nebo zapadlou permici do posilovny.
Sněhové řetězy a tažné lano
Říká se, že sněhové řetězy byste si měli pořídit, jezdíte-li na hory třeba jen dvakrát do roka. Hlavně na čerstvě napadaném měkkém sněhu se dezén pneumatik zanese a obutí ztrácí potřebnou trakci. Připočtěte k tomu prudší kopec, pohon jen jedné nápravy a jak budete rádi, že si řetězy vezete v kufru!
To samé platí pro tažné lano. Za intenzivního sněžení počet aut uvázlých v závějích roste – lano se hodí při výpomoci jiným, ale třeba i v momentě, kdy někdo vyrazí na pomoc vám. Tažné lano je otázkou pár stovek a v kufru nezabere prakticky žádné místo.
Zásoba paliva
Při delších zimních cestách určitě doporučujeme dostatečnou zásobu paliva. Nemyslíme tím nutně, že byste v zavazadelníku měli vozit dvacetilitrový kanystr s naftou, spíše je dobré intenzivněji sledovat stav palivové nádrže. On je totiž velký rozdíl, když na deset hodin uváznete v mrazech s plnou nádrží, nebo hladovým okem. Nastartovaný motor a komfortní funkce si i při stání na místě něco málo vysosnou. Pokud budete udržovat ručičku palivoměru v horním spektru, nic tím nezkazíte.
Startovací kabely
Kdy naposledy jste kontrolovali technický stav baterie v autě? Nestyďte se, rozhodně v tom nejste sami. Není-li baterka v dobré kondici, může klidně kleknout ze dne na den. V takovém případě přijdou vhod startovací kabely, rovněž nepříliš nákladná záležitost, která může nadělat hodně užitku.
Jak na to? Ve zkratce - červený kabel připojit k plusu vybité baterie, poté k plusu té nabité, ideálně s nastartovaným motorem druhého auta. Černý kabel poté připojte k minusu nabité baterie a posléze na kostru startovaného auta. Většina vozů má dnes takové místo pod kapotou viditelně označené. A nezapomeňte, odpojení probíhá v opačném pořadí.
Čelovka a rukavice
Zdroj světla a rukavice se v autě hodí, i když se zrovna nechystáte trénovat na maraton. Vždyť v zimních měsících se stmívá po třetí hodině odpolední a ve čtyři už je regulérní tma. Když se vám cestou z práce na autě něco pokazí a vy musíte vystoupit, praktická čelovka a pracovní rukavice při údržbě svépomocí určitě přijdou vhod.
Teplá deka a výživná svačinka
Volně navazujeme na bod výše. Chundelatá deka je skvělým společníkem nejen při domácím lenošení na gauči, ale může se hodit také v autě. Třeba když jste nuceni měnit kolo nebo mrknout na nezdravé zvuky pod vozem.
Oceníte ji ale také v interiéru. Proč, když přece máte topení a vyhřívání sedaček i volantu? No, stačí drobná závada elektroniky a příjemné teplo vystřídá během pár minut pořádná kosa. Čekání na odtah vám pak může „zababušení“ do deky pořádně zpříjemnit. Stejně tak nezapomeňte na drobnou svačinku, pokud by se sezení v autě protáhlo. Kousek čerstvého ovoce nebo proteinovou tyčinku můžete vozit klidně v úložném prostoru vozu. Jen tedy stav banánů raději kontrolujte pravidelně…
Dejte nám dole v diskuzi vědět, jestli k zimním cestám autem přistupujete jinak/zodpovědněji, nebo jsou pro vás všechny tyto poučky jen úsměvné babské rady. A klidně se pochlubte, pokud s sebou v těchto měsících vozíte i nějakou vlastní vychytávku!