Hlavní obsah

Test letních pneumatik 225/40 R18: Jedna pneu totálně propadla, brzdnou dráhu měla o víc než 20 metrů delší než vítěz testu

Foto: Continental

Asi nikoho nepřekvapí, že aktuální test sportovních letních pneumatik ovládly gumy od prémiových výrobců. Podíváme se teď na tradiční test pneumatik německého autoklubu ADAC a zase si přiblížíme podrobné výsledky.

Článek

S přelomem února a března tradičně německý autoklub ADAC zveřejňuje nejnovější testy letních pneumatik. A protože se blíží doba hromadného přezouvání a třeba i nákupu nových pneumatik, určitě jsou takové testy užitečné. Tentokrát se ADAC podíval na sportovní pneumatiky v rozměru 225/40 R18. Takové se nejčastěji používají na sportovních vozech s pohonem předních kol, například na Octavii RS, Golfu GTI a podobně.

Jak už jsme si několikrát napsali, ADAC z dříve čistě objektivního technického hodnocení pneumatik udělal přehlídku, kdy pomalu začíná být důležitější, jestli je výrobce dostatečně eko a „woke“ a ne to, jak jeho pneumatiky fungují (funkci se přikládá jen asi 70 % váhy, ideologii už zhruba 30 %). To se ale naštěstí jen propisuje do celkové známky a nikoli naměřených hodnot. A těm se budeme věnovat my, takže si sami můžete udělat obrázek o tom, jak které gumy fungují. Ještě se sluší ke cti ADACu připomenout, že jeho celková známka pořád mnohem více vypovídá o kvalitách testovaných pneumatik než třeba nicneříkající povinný euroštítek, jenž se musí na pneumatiky lepit a který o skutečných vlastnostech neříká zhola nic. Raději tak nakupujte podle celkové známky ADACu než podle povinného euroštítku.

Nejprve se podíváme na kompletní výsledky seřazené podle známky, kterou ADAC testovaným pneumatikám udělil. Hned čtyři typy se s hodnocením dostaly pod známku 2,0, což je v hodnocení ADACu naprosto špičkový výsledek. Naopak hodnocení 3,9 si dvě testované pneumatiky za rámeček nedají a známka 5,5 znamená absolutní propadák. V testu ho obdržela pneumatika Doublecoin.

Známka ADACBrzdná dráha sucho 100-0 km/h (m)Brzdná dráha mokrý asfalt 80-0 km/h (m)Brzdná dráha mokrý beton 80-0 km/h (m)Akvaplaning v přímce km/hAkvaplaning v zatáčce m.s-2Odhadovaná životnost kmHmotnost kgSpotřeba l/100 kmHluk dB(A)Cena Kč
Continental SportContact7 1,835,228,434,279,62,9434009,65,572,32324
Bridgestone Potenza Sport 1,934,928,834,678,93,1505009,95,873,82260
Michelin Pilot Sport 51,935,529,235,379,93564009,55,673,12719
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 1,935,529,535,879,43,1508009,25,671,22135
Vredestein Ultrac Pro 2,236,63137,579,1340100105,771,82037
Yokohama Advan Sport V107 2,334,831,237,775,92,934300105,772,92146
Firestone Firehawk Sport 2,435,930,93877,52,8345009,35,572,31891
Falken Azenis FK520 2,435,830,537,778,72,8467009,85,671,71855
Dunlop Sport Maxx RT2 2,437,331,538,181,23,5417009,15,672,82127
Nexen N Fera Sport 2,436,53138,578,33437009,65,671,31375
Toyo Proxes Sport 2 2,435,43137,878336600105,672,42483
Ceat SportDrive 2,937,233,342762,9451009,75,571,51838
Kumho Ecsta PS71 2,934,830,23683,73373009,85,773,61680
Nokian Tyres Powerproof 1 3,137,831,53979,13,2425009,45,572,41576
Giti GitiSport S2 3,239,434,644,482,63,4336009,85,5721846
Norauto Prevensys 4 3,938,430,938,477,13447009,65,672,4---
Syron Tires Premium Performance 3,937,532,340,973,22,5415009,65,472,41694
Doublecoin DC100 5,539,545,155,269,31,9744009,75,371,11452

Když si koupíte jakoukoli pneumatiku ze špičky tabulky, určitě chybu neuděláte. Pojďme se ale také podívat na hodnocení v jednotlivých kategoriích. Je potřeba upozornit, že silniční pneumatiky by měly fungovat ideálně ve všech podmínkách a situacích, které mohou nastat. Takže vedle špičkových vlastností na suchu by měly fungovat i na vodě, měly by mít slušnou životnost, akceptovatelný hluk a rozumný valivý odpor. Vy ale třeba rádi nějaké hodnoty obětujete, jen abyste měli lepší jiné. To už je na vás.

Nejlepší brzdnou dráhu na suchu mají pneumatiky Yokohama, Kumho a Bridgestone, které se dostaly pod 35 metrů ze 100 km/h. Není to zas tak dávno, kdy se jakákoli pneumatika, schopná ubrzdit ostrý hatchback velikosti VW Golf GTI ze stovky na 38 metrech, dala považovat za naprosto špičkovou. Ten pokrok je opravdu dobře vidět. Naopak nejhorších výsledků na suchu dosáhly pneumatiky Doublecoin (39,5 m), Giti (39,4 m) a Norauto (38,4 m).

Rozdíl v brzdné dráze 21 metrů!

O pokroku v technologii pneumatik vypovídají i výsledky naměřené na vodě. Vítězná pneumatika Continental SportContact7 zastavila z 80 km/h na mokrém asfaltu na 28,4 metru, na mokrém betonu na 34,2 m. Tedy nejlépe z testovaných gum. Dobře si vedly i pneu Bridgestone, Michelin a Goodyear, které se na mokrém asfaltu vešly do 30metrové brzdné dráhy. Zmíněné pneumatiky také jako jediné zastavily na mokrém betonu pod 36 metry. Naopak výsledek 45,1 a 55,2 m pneumatiky Doublecoin je obrovský odskok od druhé nejhorší (i nijak dokonalá Giti zastavila o asi 11 metrů dříve v obou „mokrých“ disciplínách) a právem ji ADAC zařadil na poslední místo a označil nejhorší možnou známkou. Takové pneumatice je určitě lepší se vyhnout. Jen pro zajímavost, vítězný Continental zastavil na mokrém betonu z 80 km/h o plných 21 metrů dříve než nejhorší pneumatika v testu.

O tom, jak opravdu špatně mohou některé legálně prodávané pneumatiky na vodě fungovat, jsme si napsali v našem srovnání sériových a nejlevnějších pneumatik. Vážně si tyhle laciné slupky na auto nekupujte. Chcete se (a někoho jiného) snad zabít?

V odolnosti proti akvaplaningu v přímce vede pneumatika Kumho, následuje možná překvapivě Giti a pak je Dunlop. Ty jediné zvládnou více než 80 km/h. Akvaplaningu v zatáčce nejlépe odolává Dunlop, opět Giti a Nokian. V obou disciplínách je opět nejhorší propadák testu Doublecoin.

Příplatek za špičku jen pár stovek

Nákup pneumatiky má ale i ekonomickou stránku věci a asi nechcete měnit gumy každé léto, takže musí také něco vydržet. Nejdelší životnost odhaduje ADAC pneumatice Doublecoin, ale chceme vidět toho odvážlivce, který by na ní chtěl najezdit 74 400 km. Následuje Michelin, Goodyear a Bridgestone, všechny s očekávanou životností přes 50 000 km. Nejméně toho prý vydrží pneumatiky Giti, Yokohama a Firestone.

Majitelé sportovních aut, kteří se třeba občas svezou i na okruhu, asi nebudou životnost primárně řešit, stejně tak spotřebu. Se spotřebou na tom byl nejhůře Bridgestone, Yokohama a Kumho, nejlépe opět propadák Doublecoin, Syron a Giti. Pneumatika Doublecoin má i nejnižší hlučnost, ale jen o desetinu decibelu je za ní Goodyear, který opět potvrzuje, že goodyeary patří tradičně k nejkomfortnějším pneumatikám. Nejhlučnější jsou gumy Bridgestone, Kumho a překvapivě i Michelin. Naopak Continental (pro jehož sportovní pneumatiky býval vyšší hluk typický) patří spíše mezi ty tišší. Inu, doba se mění a jednotliví výrobci také.

Podívali jsme se i na ceny testovaných pneumatik, jak se dají aktuálně koupit pomocí srovnávače a vyhledávače Zboží.cz. Zajímavé je, že vítězná pneumatika není nejdražší. A absolutní propadák dokonce není ani nejlevnější (ale nechtěli bychom ho ani zadarmo, leda k nějakému destruktivnímu testu). Příplatek za opravdu špičkové gumy proti podprůměrným až vážně špatným tak může být jen několik stokorun.

Takže si dobře rozmyslete, jestli své (nejen) sportovní auto chcete mít na nějaké stlačené tmě, která nefunguje, nebo perfektních gumách, jež fungují na suchu i na vodě. Vážně chcete těch pár stovek na tak důležité věci šetřit?

Načítám