Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Odpověď je jednoduchá. Součástka, která v autech měří venkovní teplotu, není ve skutečnosti teploměr, ale tzv. termistor. Ten je mnohem jednodušší a hlavně levnější. Za úkol nemá ukazovat přesnou teplotu za každých podmínek, ale spíše varovat řidiče při poklesu teploty před možnou námrazou na vozovce. A k tomu poslouží dokonale.
Termistor bývá v autě umístěný vpředu za nárazníkem, nejčastěji na levé straně. Je blízko vozovce, a tak v horkých letních dnech může být snadno ovlivněn rozpálenou silnicí nebo i karoserií vozu. Není tak výjimkou, že po nasednutí do zaparkovaného auta můžete na palubní desce vidět i cifry začínající pětkou. Jakmile s autem ale vyjedete, kolem proudící vzduch zobrazovanou teplotu rychle srazí na reálnější hodnoty.
V opačných případech, myšleno v zimě, ale termistor odvede svou práci dobře. Díky umístění blízko vozovky tato nenápadná a levná součástka snadno odhalí pokles teploty k hodnotám blížícím se nule a vozidlo pak může upozornit řidiče na riziko námrazy. A přesně k tomu v autě funkce venkovního teploměru je.