Článek
Zatímco rok 2021 nebyl, co se týče otevírání nových silnic příliš plodný, snad jen mimo jeho konce, rok 2022 má být o něco lepší. Čerstvý ministr dopravy Martin Kupka (ODS) totiž slibuje celkem 25,5 kilometru čerstvých dálničních úseků a 19,6 kilometru obchvatů na pozemních komunikacích první třídy.

Hlavní dálniční hvězdou letošního roku bude opět D35
Tak prvně se budou opět radovat Východočeši, znovu na dálnici D35, která se rozroste o dalších 14,7 kilometru, a to z obce Časy do Ostrova. Motoristům se tak zkrátí trasa Opatovice nad Labem – Ostrov z aktuálních cirka 37 kilometrů a 30 minut jízdy na zhruba 27 kilometrů a 17 minut jízdy.
Jásot by se však měl ozývat také z Frýdku-Místku, jelikož zde ŘSD dokončí obchvat města vedený po dálnici D48. Celkově se tedy bavíme o 10,8 nových moravskoslezských kilometrech.
Obchvatů vedených po silnicích prvních tříd se zase dočkají obce Církvice, Olbramovice a Chýnov, zatímco po čerstvém 5,4 kilometru dlouhém asfaltu se budou moci šoféři svézt v úseku Třanovice – Nebory.

Frýdek-Místek se konečně dočká dálničního obchvatu města
A to není vše, jelikož letos se začne také stavět. „Odstartuje další část jihočeské D3 mezi Třebonínem a Kaplicemi-nádražím, stavět se začne u Chlumčan na D7 nebo na D6 u Krupé či na D55 mezi Moravským Pískem a Bzencem,“ vypočítává ministr dopravy Martin Kupka plánované stavby v roce 2022.

Podrobná mapa úseků s předpokladem zahájení v roce 2022
Kromě nových dálničních úseků bude zahájena výstavba celkem u dalších 23 staveb silnic první třídy v celkové délce 92,8 kilometru. Nebude zde chybět ani tolik potřebný obchvat Jaroměře navazující na nedávno prodlouženou dálnici D11, čtyři stavby silnice I/53 v Jihomoravském kraji v souhrnné délce 27,8 kilometru nebo například stavba I/43 Hradec nad Svitavou – Lačnov v Pardubickém kraji.
Zprovoznění dálnic 2022 | Délka |
---|---|
D48 Frýdek-Místek obchvat, I. etapa | 4,3 km |
D48 Frýdek-Místek obchvat, II. etapa | 4,3 km |
D56 Frýdek-Místek, obchvat, připojení na D48 | 2,2 km |
D35 Časy – Ostrov | 14,7 km |
Zprovoznění silnic I. třídy 2022 | Délka |
Církvice, obchvat | 4,2 km |
Olbramovice, obchvat | 3,4 km |
Chýnov, obchvat | 3,6 km |
Třanovice – Nebory | 5,4 km |
Zahájené dálnice 2022 | Délka |
D55 Moravský Písek – Bzenec | 4,1 km |
D35 Vysoké Mýto – Džbánov | 6,0 km |
D6 obchvat Hořosedly, Hořovičky | 14,0 km |
D6 přeložka Krupá | 6,5 km |
D3 Třebonín – Kaplice nádraží | 8,6 km |
D1 Říkovice – Přerov | 10,0 km |
D1 Brno centrum – Brno jih, rozšíření na trojpruh | 1,5 km |
D7 Chlumčany, zkapacitnění | 4,4 km |
D55 Moravský Písek – Bzenec | 4,1 km |
Zahájené silnice I. třídy 2022 | Délka |
Znojmo – Lechovice I/53 | 7,2 km |
Jaroměř, obchvat | 6,6 km |
Mošnov, obchvat | 3,3 km |
Lišov – Vranín I/34 | 9,3 km |
I/11 Postřelmov – Chromeč | 4,0 km |
Nová Paka, obchvat | 8,5 km |
Nový Bor – Svor, zkapacitnění, I/9 | 3,5 km |
Časy – Holice | 3,4 km |
Branišovice – Pohořelice | 7,8 km |
Vládní představitel taktéž slibuje navýšení kontrol na stavbách, řešení případných komplikací a osobní kontroly příprav klíčových infrastrukturních projektů.

Stavět se má ostošest, tak doufáme, že to vše bez komplikací klapne
Hned zkraje roku to jsou dobré zprávy, takže budeme věřit, že nenastanou žádné nečekané komplikace a budovatelské projekty pojedou podle plánu. Nové úseky totiž potřebujeme jako sůl, neb v rámci evropského dálničního stavitelství stále patříme mezi největší ostudy.
Víte, že…? |
---|
Wales kvůli boji s emisemi přestane stavět silnice a raději se zaměří na výstavbu cyklostezek. Tento fakt naprosto mistrovsky okomentoval zástupce Facebookové (satirické) stránky HNUTÍ DUCHA, který světu sdělil: „V tomto ohledu jsme lepší než některé země západní Evropy. Wales přestal stavět silnice, aby snížil emisní stopu, a chlubí se tím. To Česko přestalo stavět silnice a dálnice už před mnoha lety a pro svoji vrozenou skromnost to do světa ani netroubí.“ |