Článek
Zatímco rok 2021 nebyl, co se týče otevírání nových silnic příliš plodný, snad jen mimo jeho konce, rok 2022 má být o něco lepší. Čerstvý ministr dopravy Martin Kupka (ODS) totiž slibuje celkem 25,5 kilometru čerstvých dálničních úseků a 19,6 kilometru obchvatů na pozemních komunikacích první třídy.
Tak prvně se budou opět radovat Východočeši, znovu na dálnici D35, která se rozroste o dalších 14,7 kilometru, a to z obce Časy do Ostrova. Motoristům se tak zkrátí trasa Opatovice nad Labem – Ostrov z aktuálních cirka 37 kilometrů a 30 minut jízdy na zhruba 27 kilometrů a 17 minut jízdy.
Jásot by se však měl ozývat také z Frýdku-Místku, jelikož zde ŘSD dokončí obchvat města vedený po dálnici D48. Celkově se tedy bavíme o 10,8 nových moravskoslezských kilometrech.
Obchvatů vedených po silnicích prvních tříd se zase dočkají obce Církvice, Olbramovice a Chýnov, zatímco po čerstvém 5,4 kilometru dlouhém asfaltu se budou moci šoféři svézt v úseku Třanovice – Nebory.
A to není vše, jelikož letos se začne také stavět. „Odstartuje další část jihočeské D3 mezi Třebonínem a Kaplicemi-nádražím, stavět se začne u Chlumčan na D7 nebo na D6 u Krupé či na D55 mezi Moravským Pískem a Bzencem,“ vypočítává ministr dopravy Martin Kupka plánované stavby v roce 2022.
Kromě nových dálničních úseků bude zahájena výstavba celkem u dalších 23 staveb silnic první třídy v celkové délce 92,8 kilometru. Nebude zde chybět ani tolik potřebný obchvat Jaroměře navazující na nedávno prodlouženou dálnici D11, čtyři stavby silnice I/53 v Jihomoravském kraji v souhrnné délce 27,8 kilometru nebo například stavba I/43 Hradec nad Svitavou – Lačnov v Pardubickém kraji.
Zprovoznění dálnic 2022 | Délka |
---|---|
D48 Frýdek-Místek obchvat, I. etapa | 4,3 km |
D48 Frýdek-Místek obchvat, II. etapa | 4,3 km |
D56 Frýdek-Místek, obchvat, připojení na D48 | 2,2 km |
D35 Časy – Ostrov | 14,7 km |
Zprovoznění silnic I. třídy 2022 | Délka |
Církvice, obchvat | 4,2 km |
Olbramovice, obchvat | 3,4 km |
Chýnov, obchvat | 3,6 km |
Třanovice – Nebory | 5,4 km |
Zahájené dálnice 2022 | Délka |
D55 Moravský Písek – Bzenec | 4,1 km |
D35 Vysoké Mýto – Džbánov | 6,0 km |
D6 obchvat Hořosedly, Hořovičky | 14,0 km |
D6 přeložka Krupá | 6,5 km |
D3 Třebonín – Kaplice nádraží | 8,6 km |
D1 Říkovice – Přerov | 10,0 km |
D1 Brno centrum – Brno jih, rozšíření na trojpruh | 1,5 km |
D7 Chlumčany, zkapacitnění | 4,4 km |
D55 Moravský Písek – Bzenec | 4,1 km |
Zahájené silnice I. třídy 2022 | Délka |
Znojmo – Lechovice I/53 | 7,2 km |
Jaroměř, obchvat | 6,6 km |
Mošnov, obchvat | 3,3 km |
Lišov – Vranín I/34 | 9,3 km |
I/11 Postřelmov – Chromeč | 4,0 km |
Nová Paka, obchvat | 8,5 km |
Nový Bor – Svor, zkapacitnění, I/9 | 3,5 km |
Časy – Holice | 3,4 km |
Branišovice – Pohořelice | 7,8 km |
Vládní představitel taktéž slibuje navýšení kontrol na stavbách, řešení případných komplikací a osobní kontroly příprav klíčových infrastrukturních projektů.
Hned zkraje roku to jsou dobré zprávy, takže budeme věřit, že nenastanou žádné nečekané komplikace a budovatelské projekty pojedou podle plánu. Nové úseky totiž potřebujeme jako sůl, neb v rámci evropského dálničního stavitelství stále patříme mezi největší ostudy.
Víte, že…? |
---|
Wales kvůli boji s emisemi přestane stavět silnice a raději se zaměří na výstavbu cyklostezek. Tento fakt naprosto mistrovsky okomentoval zástupce Facebookové (satirické) stránky HNUTÍ DUCHA, který světu sdělil: „V tomto ohledu jsme lepší než některé země západní Evropy. Wales přestal stavět silnice, aby snížil emisní stopu, a chlubí se tím. To Česko přestalo stavět silnice a dálnice už před mnoha lety a pro svoji vrozenou skromnost to do světa ani netroubí.“ |