Hlavní obsah

Srny jsou častější, ale divočáci dražší! Kdy ke srážce se zvěří volat policii a co dělat za volantem

Foto: Škoda Auto

Pamatujte, zvěř se při přecházení silnice obvykle nerozhlédne

Podzim je na spadnutí, venku se dříve stmívá, objevují se mlhy a lesní zvěř volí jako tradičně své cesty vedoucí také přes silnice. Co dělat, aby takové setkání s živými tvory neskončilo nehodou? A pokud k ní dojde, jak ji správně řešit?

Článek

Podzimní období bývá pro motoristy náročné. To víte, je brzy tma, ráno se později rozednívá, teploty padají dolů jako listí a mlhy houstnou.

Foto: Shutterstock / Lucky Business

Mlha a podzim k sobě zkrátka patří, nicméně tuto partu rozšiřuje ještě zvýšené riziko střetu se zvěří

Máme tu však další velké riziko, které se ovšem nevztahuje pouze na podzim, ale má s ním úzkou souvislost. Jde o zvěř a její neočekávané výlety přes silnici. Jistě se ptáte, jak takovým střetům zabránit? Odpovídáme, že jedině prevencí, případně rychlou a správnou řidičskou reakcí.

Jestliže vaše vozidlo nemá dar zabudovaného noktovizoru, pak se musíte spolehnout jen na vlastní předvídavost a pozornost. Prvně vám může napovědět například příslušná dopravní značka, kterou na dané místo dali silničáři nikoli pro pobavení, ale pro důrazné varování.

Foto: Peugeot

Jestliže vaše auto nemá noční vidění schopné upozornit na zvěř, je to jen na vašich světlech, očích a intuici

Úseky označené symbolikou „pozor lesní zvěř“ jsou takové, kde se divoce žijící zvířata hojně vyskytují a také přecházejí přes cestu. Dalším preventistou budiž vaše intuice, jelikož při jízdě mezi poli či lesy je šance na nečekané setkání se srnou daleko vyšší, než když si to mašírujete po nějakém městském bulváru.

V těchto inkriminovaných úsecích tedy snižte rychlost a pozorujte nejen dění přímo před vámi, ale rovněž u okrajů vozovky. Je-li to možné, neopomínejte ani dálková světla, poskytující daleko lepší rozhled. Pokud pak uvidíte v dáli dvě lesklé tečky u sebe, nejspíše se blížíte k očím nějakého zvířete.

Foto: Shutterstock / SciePro

V úsecích, kde se hojně vyskytuje lesní zvěř, je vhodné snížit rychlost jízdy

Říká se, že srna nikdy nepřechází sama, proto nezapomeňte, že když přeskoky přes silnice zvládne jeden tvor, mohou jej těsně následovat i další – ať už mláďata nebo třeba životní parťáci.

Nejrizikovější měsíce a výše škod

Když se podíváme blíže na příčiny nehod, které vznikají vinou střetu se zvěří, tak jednoznačně vede vysoká. Podíl divokých prasat je však poměrně vysoký a co je podstatné, v průběhu roku se mění.

„Za celý rok 2021 došlo k 15 261 dopravním nehodám se střetem se zvěří (meziroční nárůst o 5,6 %) s celkovou výší škody 631 mil. Kč (nárůst o 14,7 %), což představuje průměrnou výši jedné dopravní nehody cca 41 tis. Kč (nárůst o 8,6 %),“ říká Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů, a dále dodává: „Tři ze čtyř všech nehod při střetu se zvěří nastává po střetu vozidla se srnou a druhé nejčastější zvíře, které je příčinou nehod při střetu se zvěří, je v 11 % divoké prase.

Foto: Shutterstock

V rámci střetů vede zvěř vysoká, ovšem pozor také na divočáky

V případě střetu se srnou vychází průměrná výše škody na vozidle 31 947 Kč, zatímco v případě nehody s divokým prasetem se jedná o 44 626 Kč, tedy o 40 % více, než je tomu u střetu se srnou.“

„Nejvíce rizikový měsíc z pohledu srážek s vysokou zvěří je měsíc květen, druhé maximum je pak v říjnu. U nehod s divokým prasetem je to však jiné. Počet nehod kontinuálně od února roste a kulminuje na přelomu 3. a 4. čtvrtletí. Nejrizikovější je říjen a listopad, kdy je počet nehod téměř trojnásobný oproti jarním měsícům,“ řekl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem Portálu nehod.

Je lepší brzdit, nebo se vyhnout?

Pokud před vaše vozidlo vběhne lesní zvěř, doporučujeme začít natvrdo brzdit, avšak zůstávat na vozovce ve svém jízdním pruhu. S tímto řešením jde ruku v ruce rychlost, jelikož čím rychleji jedete, tím delší dráhu pro zastavení pak potřebujete.

Foto: Jakub Misík

A brzdná dráha se prodlouží ještě více, pokud jedete po povrchu se sníženou adhezí, kterou může způsobit i mokré spadané listí

Zkušení (trénovaní) řidiči mohou sáhnout po vyhýbacím manévru, který opět doporučujeme dělat pod plnými brzdami, jestliže je vaše vozidlo vybavené systémem ABS. Jestliže předmětný vůz dostal ještě elektronickou stabilizaci, je šance na vítězství daleko vyšší.

Správný vyhýbací manévr proveďte tak, že volant rychle natočíte do směru, kam se chcete vyhnout, posléze jej srovnáte a až poté se vracíte volantem do svého původního směru/pruhu. Vynechání srovnávací pasáže vás může zvláště ve vyšších rychlostech vytrestat pořádným smykem zadní nápravy.

Foto: Jakub Misík

Špatně provedený vyhýbací manévr vás může dostat do smyku zadní nápravy, obzvláště opět na kluzké silnici

Správné vyhnutí se překážce na běžné silnici už však patří do segmentu tzv. vyšší dívčí a je doporučené pouze pro zkušené řidiče, kteří tento manévr ovládají a znají technický stav i chování svého vozidla.

Foto: Shutterstock/GUNDAM_Ai

Pokud to podmínky dovolí, proveďte vyhýbací manévr do směru, kde má zvěř zadek

Zapamatujte si také, že je lepší se vyhýbat do směru, kde má zvíře zadek. Couvání jde totiž čtyřnohým obyvatelům lesa o něco hůře, proto tak rychle nezmění svůj směr pohybu.

Kdy (ne)volat policii?

Je-li střet nevyhnutelný, držte vozidlo optimálně v přímém směru (pokud to silnice dovolí), naplno brzděte a brzdový pedál nepovolujte, dokud automobil nebude úplně stát. Pakliže v tomto případě dojde ke kolizi se zvířetem, je nanejvýše pravděpodobné, že budete jako šoféři bráni jako nevinní. A tehdy také máte možnost uplatit připojištění kryjící kolize se zvěří.

Foto: Policie České republiky

Pokud má dojít ke kolizi, tak ideálně čelně, pod brzdami a se zachováním vozu v přímém směru na silnici

Jestliže se však pustíte do vyhýbání, ke střetu nedojde, ale vy skončíte například v příkopu, přechází podezření ze zavinění nehody právě na vás (v případě uznání viny jde o přestupek, za nějž hrozí pokuta). Tehdy vám také pojišťovna nemusí v rámci pojistky o střetu se zvěří nic vyplatit, jelikož nedojde k naplnění škodní události. Pokud tak nastane, zachrání vás nejspíše jen havarijní pojištění, tedy za předpokladu splnění jeho podmínek (bez alkoholu apod.).

Legislativní povinnost pro hlášení střetu se zvěří neexistuje, pokud tedy nebyla naplněna některá ze zákonných podmínek (škoda nad 100 000 Kč, zranění atd.). Je však žádoucí, zůstane-li zvěř na místě nehody, policii o této skutečnosti vyrozumět. Ta totiž zajistí odstranění následků kolize a přijme opatření k zajištění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.

Foto: Policie České republiky

Legislativní povinnost pro hlášení střetu se zvěří neexistuje, pokud tedy nejsou naplněny zákonné podmínky

Pro prokázání střetu se zvěří je taktéž vhodné zajistit si důkazní materiály (fotografie), poukázat ostatky nebo stopy vzniknuvší na poškozeném vozidle. Tyto fakta policii nahlaste a nechte je zapsat do zprávy o nehodě. Jednak chráníte sami sebe proti postihu za potenciální přestupek a jednak máte „náboje“ na jednání s pojišťovnou.

A protože se bavíme o kolizích častokrát končících poškozením vozidla a přivoláním policie, které se navíc dějí zejména po setmění, nezapomeňte v takovém případě – nehledě na denní dobu – na reflexní vestu/vesty a řádné označení místa nehody výstražným trojúhelníkem.

Foto: Jan Majurník

Případnou kolizi řádně označte a nezapomeňte na reflexní vestu pro sebe, potažmo pro spolucestující

Sraženou zvěř byste též neměli nakládat do auta či si ji jinak přivlastnit. Takový čin by mohl být klasifikovaný jako krádež/pytláctví. No a za to hrozí další postihy.

Nejrizikovější místa v ČR

Analytici Portálu nehod se blíže podívali na to, kdy a kde hrozí nejvíce nehod po srážce s divočákem. Data z prosince 2021, tedy po podzimní vlně střetů, hovoří následovně:

  • Silnice č. 9 na km 65 u Sosnové
  • Silnice č. 270 na km 35 u Jablonného v Podještědí
  • Silnice č. 262 na km 11 poblíž České Lípy
  • Silnice č. D10 na km 36 v okrese Mladá Boleslav u Strašnova
  • Silnice č. 13 na km 180 v okrese Liberec u Jítravy

V krizi pomůže ABS

Střety se zvěří jsou tedy téma, které se v následujícím období bude čím dál více skloňovat. Vy nyní víte, že nejlepším řešením je prevence, potažmo rychlé, silné a přesné brzdění. Pokud byste se pouštěli do vyhýbacího manévru, dělejte jej u vozidel s ABS pod plnou brzdou, nicméně pamatujte, že takový úkon nezvládne každý.

Foto: Ondřej Svoboda

Máte auto bez ABS? Krizové manévry budete muset řešit daleko složitěji

Uvědomte si totiž, že běžná česká silnice může být široká třeba jen šest metrů a nikdo vám nemůže garantovat, že v protisměru zrovna nepojedete tatrovka. Do toho vezměme v potaz i realitu, že když se člověk lekne/bojí, tak brzdí, ale to je kolikrát jediné, co v daný moment zvládne.

Z textu rovněž vyplývá, že pokud je srážka nevyhnutelná, je „lepší“ bourat čelně (například i do srny či kance) a zůstat na silnici, než se pokoušet napodobovat piloty při losích testech a skončit ve škarpě. A co hůř, nemusí jít jen o příkop, vedle silnic máme i různé stromy, mostky a jiné pro střet nebezpečné objekty.

Foto: Policie České republiky

Příkopy nejsou jen měkká tráva s hlínou, najdete zde rovněž pevné stromy či mostky

Policii je pak nutné volat v zákonem stanovených případech, ovšem není na škodu ji o střetu se zvířetem dobrovolně informovat, a to kvůli odstranění následků události a zachování bezpečnosti provozu. V neposlední řadě je opět daleko snazší chtít po pojišťovně plnění s policejním protokolem v ruce, a ne pouze s fotkami bouračky z vlastního mobilu.

Načítám