Hlavní obsah

Škoda Fabia je druhá nejoblíbenější ojetina českého trhu. První generaci koupíte i za dvacet tisíc, na některé motory si ale dejte pozor

Foto: Dalibor Žák

Kdo nezná Fabii, jako by nebyl Čech. Jedna z nejrozšířenějších škodovek, kterou u nás potkáte doslova na každém rohu. Jak si ovšem model vede ve svých dosavadních čtyřech generacích jakožto ojetina? To zjistili specialisté z Aures Holdings.

Článek

Fabia se u nás začala prodávat v prosinci 1999, tedy před 25 lety. V základu vyšla na 22 průměrných platů, takže nebyla jen tak pro někoho. Situace se nicméně zlepšila o osm let později, kdy druhá generace (2007) vyšla na 12 průměrných platů, zatímco třetí a čtvrtá generace se prodávaly za zhruba 9 průměrných platů.

Alespoň to zjistili zástupci Aures Holdings (AAA Auto, Mototechna) a dodali, že na dvouletou základní Fabii s nájezdem pět tisíc kilometrů dnes stačí zhruba jen sedm ročních průměrných platů. Data firma jistě má, protože po Octavii je Fabia druhá nejoblíbenější ojetina v Česku.

Na celém trhu s ojetinami v Česku prý aktuálně najdeme kolem 5 800 fabií, průměrná cena se pohybuje okolo 131 tisíc korun, průměrné stáří je 13 let, průměrný nájezd 157 tisíc kilometrů a průměrná délka inzerce 54 dnů, což je o deset dnů méně ve srovnání s průměrem celého trhu.

Foto: Dalibor Žák

Inzerované fabie se v průměru prodají za 54 dnů.

Drtivá většina ojetých fabií v Česku má benzinový motor. Diesely jsou v menšině, aktuálně asi 900 kusů na prodej. U naftových fabií je průměrná cena 80 tisíc korun, průměrné stáří 15 let a průměrný nájezd 255 tisíc kilometrů.

Když naftovou Fabii, tak Aures radí servisované modely s motory 1.9 TDI nebo atmosférické 1.9 SDI. Jejich výdrž je prý kolem půl milionu kilometrů při pravidelném servisu.

První generace má zástupci Auresu nejvíce doporučovaný motor 1.4 s výkonem 55 kW nebo 63 kW, a to kvůli odolnosti, nikoli však úspornosti. Za špatnou volbu nejdou považovat ani tříválce HTP (high torque performance) o výkonu 47 kW, které jsou ovšem náchylné na rozvody. Naopak slabým 40kW HTP se máte prý vyhnout.

Foto: Dalibor Žák

Za nás ještě dodáváme, že servisované dvoulitry MPI (vzácnost) platí za dynamické, spolehlivé a rozumně úsporné.

Druhá generace je doporučovaná s motorem 1.2 HTP Euro 5, tedy od roku 2010. A dále s motorem 1.4 63 kW nebo 1.6 77 kW. O moderní TSI se máte prý zajímat až u vozů vyrobených po druhém pololetí roku 2011, kdy motor dostal upravený rozvodový řetěz.

Foto: Dalibor Žák

Druhou Fabii dnes už koupíte od 30 tisíc.

Z naftových agregátů druhé generace experti Auresu doporučují klasickou 1.9 TDI/77 kW nebo 1.6 TDI od roku 2010 v nejvýkonnější variantě 77 kW.

Třetí generace má podle specialistů smysl s motorem 1.2 TSI s výkonem 66 a 81 KW, který je už bez rizik spojených s nepovedeným rozvodovým řetězem. Hůře topící, ale rovněž doporučované jsou lehké litrové tříválce TSI o výkonu 70 a 81 kW.

Foto: Dalibor Žák

Škoda Fabia III se v bazarech objevuje od zhruba 100 tisíc korun.

U TSI pak měňte olej nejpozději každých 15 000 km, zejména pokud jezdíte převážně po městě. U TSI s rozvody řešenými řemenem se ujistěte, že byly po osmi letech vyměněny. Pokud ne, je nejvyšší čas.

Čtvrtá generace má zatím v doporučení všechny nabízené jednotky, a to od atmosférického litrového MPI přes litrová TSI až po vrcholový čtyřválec 1,5 TSI. Nová čtvrtá Fabia stojí od 399 900 Kč s motůrkem 1.0 MPI 59 kW a od 429 900 Kč s motorem 1.0 TSI 70 kW.

Foto: Dalibor Žák

Čtvrtá Fabia je sice mladá, ale už zaujímá své místo v bazarech.

Dvouletá ojetina čtvrté generace s 1.0 TSI/70 kW vyjde v prodejnách Auresu asi na 310 000 Kč. Tříleté kombi s nájezdem 41 tisíc kilometrů, tedy poslední série třetí generace (čtvrtý kombík Škoda odpískala), stojí v „áčkách“ asi 280 tisíc korun.

Škoda Fabia tak stále dokazuje, že je populární českou ojetinou napříč generacemi řidičů. Začátečníci koupí první generaci i za dvacet tisíc (rozumnější auto, ne totální vrak), zatímco mladé rodiny můžou mít hatchback třetí generace klidně za sto tisíc korun. Zánovní čtyřkové fabie pak rovněž nestojí nesmysl a platí za velmi slušná auta sdílející základy se ScalouKamiqem.

A jak vy a Fabia napříč generacemi? Máte ji nebo měli jste ji? Nebo vám tahle škodovka nikdy nepřirostla k srdci?

Vy a Škoda Fabia?
Vlastním nebo jsem v minulosti vlastnil/a.
74,9 %
Řídil/a jsem ji někdy.
15,4 %
Neřídil/a jsem ji ani nikdy nevlastnil/a.
9,7 %
Celkem hlasovalo 2246 čtenářů.
Načítám