Článek
Životnost pneumatik je čtyři až šest let. Pokud chcete, aby pneumatiky na vašem voze fungovaly celou dobu bezpečně, pak je nutné dodržovat pár základních rad. Stačí relativně málo a životnost vašich pneumatik prodloužíte. Na druhou stranu samozřejmě myslete i na to, že zákon sice udává minimální hloubku dezénu pneumatik 1,6 mm, ale nepamatuje na jejich stáří. Technici STK se pak někdy nestačí divit, na jak starých pneumatikách řidiči jezdí. Přece jen je dobré si uvědomit, že na silnici vás drží právě pneumatiky, čtyři styčné body s plochou velkou jak vaše dlaň.
A když už jsme zmínili tu hloubku… 1,6 mm platí o letních, ale stejně to je hraniční hodnota. U zimních pneumatik, pokud jezdíte opravdu na sněhu a ledu, se bavme raději o 4 mm.
Nicméně zpět k věci! Jak zvýšíte životnost vašich pneumatik?
1. Dodržujte a kontrolujte tlaky v pneumatikách
Někteří motoristé a bohužel i některé pneuservisy vám řeknou, že v létě, když teploty stoupají ke třiceti stupňům, je dobré tlak v pneumatikách snížit. Není to pravda. Jediným vodítkem pro správný tlak v pneumatikách jsou hodnoty udávané výrobcem vozidla!
Údaje se liší podle konkrétního automobilu, velikosti pneumatik a zatížení vozu. Řiďte se pokyny, které najdete na štítku na dveřích, na vnitřní straně víčka nádrže nebo v návodu k obsluze. Tlak v pneumatikách kontrolujte každé druhé tankování nebo minimálně jednou za měsíc. A samozřejmě, že ho zkontrolujte ještě před cestou na dovolenou. Tlak se měří vždy před jízdou, než se pneumatika zahřeje.
2. Prohazujte kola mezi přední a zadní nápravou
Většina moderních aut má pohon předních nebo všech kol. Bez ohledu na koncepci vozu, a samozřejmě pokud to rozměry pneumatik umožňují, pravidelné měnění pneumatik mezi přední a zadní nápravou výrazně sníží jejich opotřebení. Platí totiž, že na hnané nápravě jsou pneumatiky více namáhané, což má zásadní vliv na jejich životnost. Výměnu pneumatik mezi nápravami doporučují odborníci po ujetí sedmi až deseti tisíc kilometrů. Ideální je měnit pneumatiky jednoduše mezi přední a zadní nápravou.
Někteří motoristé s vyšším nájezdem zapojují i rezervu, což může ale zkomplikovat použití pneumatik, které mají jasně definovaný směr otáčení, tedy vnější a vnitřní stranu. Pokud se ale do toho stejně chcete pustit, pak podle následujícího vzorce - přední levá se dává místo pravé zadní. Ta se posune na přední nápravu a z pravé přední uděláte rezervu. Náhradní kolo dáte na levou stranu dozadu. A původní levá zadní nahradí levou přední.
3. Skladujte pneumatiky správným způsobem
Je velmi pravděpodobné, že používáte dvě sady plášťů, letní a zimní. V tom případě je velmi důležité správně uskladnit nepoužívané pneumatiky, špatně uložené totiž stárnou výrazně rychleji. Myslete hlavně na to, abyste pneumatiky uskladnili v tmavém prostředí, dlouhodobé vystavení slunečnímu svitu způsobuje předčasné tvrdnutí gumy a tvorbu trhlin. Pneumatiky skladujte v suchu a ideálně při teplotách pod patnáct stupňů. Před uskladněním pneumatiky dohustěte a zbavte nečistot.
Zásadní věcí pak je samotné uložení pneumatik. Pneumatiky na ráfcích buď můžete volně zavěsit, nebo je vyskládejte na sebe či je uložte do stojanu. Samotné pneumatiky naopak skladujeme zásadně ve vertikální poloze.
4. Při každé výměně kol je nechte vyvážit
Špatně vyvážené ráfky mají negativní vliv nejen na bezpečnost jízdy a jízdní komfort, ale také snižují životnost pneumatik a tlumičů. Správným vyvážením kol docílíte rovnoměrného opotřebení plášťů, gumy nejsou takzvaně oskákané.
5. Upravte svůj jízdní styl
Agresivní jízdní styl má na životnost pneumatik zásadní vliv. Prudké zrychlování i brždění se negativně promítne nejen do spotřeby vašeho vozu, ale způsobí i rychlejší opotřebení pneumatik. Samostatnou kapitolou jsou pak řidiči, kteří se příliš spoléhají na stabilizační systémy svého vozu a do zatáček přijíždějí vyšší nájezdovou rychlostí. Chytrá elektronika je sice zvládne udržet na silnici, ale bočnice jejich pneumatik jsou pak značně namáhané a pneumatika přestává fungovat.
6. Buďte pečliví při výběru té správné pneumatiky
Při výběru pneumatik se řiďte i údajem o takzvaném kilometrovém průběhu pneumatiky. Tyto údaje jsou jedním z ostře sledovaných parametrů při nezávislých testech pneumatik, rozdíly mezi jednotlivými modely mohou být i v desítkách procent.