Článek
Automobilky se v poslední době předhánějí, kdo v nových vozech přinese významnější moderní technologii. Většina z nich má řidičům usnadnit každodenní život, nastanou však i situace, kdy vám jsou absolutně k ničemu, v tom horším případě dokonce na obtíž. Třeba v zimě, kdy se řidiči (ale i výdobytky moderní techniky) musejí poprat se sněhem a ledem. Začněme tedy věcmi, které nám v mrazivých dnech radost nedělají.
LED světla bez ostřikovačů
Protože diody „netopí“, jsou zpravidla náchylnější na zachytávání sněhu a s ním spojeného nepořádku. Ještě před pár lety by to nebyl zas až takový problém, neboť většina aut (minimálně ve vyšších třídách) disponovala ostřikovači světlometů. Jenže tento výbavový prvek se z přídí začíná pozvolna vytrácet, a za jízdy tak světla nemáte jak očistit. Nezbývá než zastavit a úkon provést ručně. Když ale jedete dálku a musíte zastavovat co deset kilometrů, je to pěkně k vzteku!
Zapuštěné kliky
Novodobý trend, který sám o sobě dává smysl. Zapuštěné kliky dveří mohou fungovat jako kliky klasické, z estetického hlediska je však bok vozu uhlazenější a hlavně se nepatrně sníží aerodynamický odpor (zejména u elektromobilů hraje každá desetinka významnou roli). Jenže takové kliky jsou na zamrznutí ještě náchylnější než standardní, obzvláště ty, které se mají po odemknutí vozu vysunout. Mohou se totiž snáze poškodit.
Odhalené tlačítko otevření kufru
Tlačítko umístěné na víku kufru je zpravidla schované v liště nad registrační značkou. Někteří výrobci jej však nechávají odhalené, což je praktičtější (nemusíte poslepu nikde šmátrat), ale také se snáze zanese. A když se k tomu přidá sníh a bláto, ušpiněné ruce jsou na světě. Jasně, vybavenější vozy mají kufr elektrický a lze jej otevřít klíčkem (případně kopnutím pod nárazník), přesto je někdy nejefektivnější vstoupit do zavazadelníku postaru. Pak je ideální nasadit zimní rukavice.
Elektrické otevírání víčka nabíjení
Na efekt to vypadá skvěle, když se vám dobíjecí konektor objeví po stisknutí tlačítka a elektrickém otevření jeho víčka. Mnohem jednodušší nám však přijde klasické zamáčknutí (jako u tradiční palivové nádrže), které bude na zamrznutí náchylnější o něco méně než elektrická výpomoc. Naštěstí na to už výrobci myslí a prostor s konektorem vybavují výhřevem, aby se zamezilo úplnému znepřístupnění dobíjení.
Digitální zrcátka
Další moderní technologie, která především snižuje aerodynamický odpor, ale také zvyšuje atraktivitu vozu pro technologické hračičky. Klasická zrcátka střídají kamery, na které v kabině navazují displeje promítající obraz zvenčí. Hlavní výhodou je prý zobrazení širšího úhlu a tedy bezpečnější sledování provozu. Zatím jsme ale neseděli v autě, kde by digitální zrcátka fungovala lépe než stará dobrá klasika. Navíc jsou kamery venku náchylnější na sníh, snáz se zanesou a bezpečný výhled je tentam.
Špinavé senzory = nefunkční asistenty
Vlastně je to volné pokračování předchozího bodu. Ušpiněné senzory a radary znemožňují správné fungování bezpečnostních pomocníků. Naštěstí vás o jejich vyřazení z provozu informuje palubní počítač, přesto je dobré vůz pravidelně očistit. Se špinavými čidly vám „nepojedou“ parkovací senzory, ale třeba ani adaptivní tempomat.
Našli jsme však i pár moderních automobilových vychytávek, které si zaslouží pochvalu. Tady jsou!
Ovládání na dálku
Stále více aut disponuje možností ovládat je na dálku. Americké vozy mají přímo na klíčku tlačítko pro vzdálené nastartování, v Evropě se stává standardem spíše obsluha prostřednictvím mobilní aplikace. Ta přijde vhod zejména u elektrifikovaných vozů (elektromobilů a plug-in hybridů), které energii v trakční baterii využijí pro vzdálený výhřev (a v létě ventilaci) kabiny. Není tedy třeba nechat auto před odjezdem „vrkat“, z pohodlí domova ho ráno na pár kliknutí aktivujete a o pár minut později už sedáte do komfortně vyhřáté kabiny.
Předehřev baterie
Funkce, kterou ocení majitelé elektromobilů, umožňuje dobíjení vysokými výkony. V zimě se baterie dostává hluboko pod optimální teplotu, a tak se snadno může stát, že vůz, který disponuje třeba 150kW nabíjením, pak na takto silném stojanu dobíjí jen pětinou… Stále více vozů však umožňuje předehřev baterie, který spustíte manuálně tlačítkem v infotainmentu nebo tak, že rychlonabíječku nastavíte coby cílovou destinaci vestavěné navigace. Baterie se začne zahřívat a po zapojení u stojanu už do vozu „sypete“ plný výkon.
Kvalitní zimní gumy
Máte pravdu, toto není tak úplně „technologie“, přesto si tu zimní pneumatiky své místo zaslouží. Každým rokem nás překvapuje, jak se kvalita obutí posouvá. K autu se v zimních botách tak tak dokloužete, aniž byste nepřišli k úrazu, ale váš vůz na kvalitních zimních papučích odjede jako po hladkém asfaltu. Určitě je dobré na zimních gumách nešetřit, hlídat jejich vzorek, ale také stáří.
ABS a ESP
Jestli si neděláme srandu? Že máte na kontě statisíce kilometrů od dob starých škodovek a tito pomocníci vám přijdou spíše k smíchu? Jasně, zkušené šoféry může ABS a stabilizační systém spíše štvát, pořád ale do aut sedají i řidiči s menším množstvím zkušeností, kterým naopak mohou v krizové situaci zachránit zadek. Tohle platí hlavně pro ESP, ABS neobtěžuje snad ani mistry volantu.
To je desítka věcí, které v negativním (a naopak pozitivním) duchu souvisejí se zimním provozem automobilu. Klidně nám dejte dole v diskuzi vědět, jestli novodobé moderní technologie berete jako plus, nebo jste stará šoférská škola, která nic takového vůbec nepotřebuje.