Článek
V předchozích dílech seriálu o boření mýtů jsme si řekli, že nám nikdo nic nenutí, protože jde jen o urychlený přirozený vývoj automobilismu, že jsou výrobně i provozně ekologičtější než jejich předchůdci se spalovacím motorem, a to i při využití současných zdrojů elektrické energie. Také už víte, že jejich omezený dojezd není nepoužitelně malý a že nabíjení není velká obtíž, že jsou při jízdě podobně bezpečná, že se jejich nabídka neustále rozšiřuje o další atraktivní modely a že zdaleka nejsou tak nedostupné, jak si myslíte (navíc v budoucnosti budou dále zlevňovat). Snad jsme tak rozptýlili vaše největší obavy…
Tentokrát se ale na elektromobilitu podíváme z pohledu uživatele:
Jaké výhody vám přinese přesednutí za volant elektrické automobilu?
Prostor
Prostorové uspořádání elektromobilu přináší oproti konvenčním autům se spalovacím motorem řadu výhod. Bateriový balík v podlaze spolu s kompaktním elektromotorem znamená dlouhý rozvor a krátké převisy – především ten přední, protože v rámci deformačních zón není třeba někam vmáčknout rozměrný spalovací motor s příslušenstvím.
I na kompaktním půdorysu tak lze vytvořit interiér se spoustou životního prostoru – zvlášť proto, že se obejde bez rozměrného středového tunelu (není tu kardan, volič převodovky i parkovací brzda jsou elektronické a vejdou se kamkoliv na palubní desku atd.) utiskujícího posádku. Výsledek tak může být vzdušný a nečekaně prostorný, designéři si navíc mohou vyhrát s chytrými úložnými prostory. Elektrický pohon zkrátka umožňuje úplně nové pojetí automobilového interiéru!
Komfortnější jízda
Kolik hluku a vibrací emituje spalovací motor, to si uvědomíte až v momentě, kdy ho v autě nemáte. Pro inženýry je to samozřejmě bolehlav, protože nutně musí utlumit zvuky, které jinak motor přehluší – především valení pneumatik, práci podvozku nebo aerodynamický hluk. To se jim však s přehledem daří, takže i docela obyčejné moderní elektromobily jsou podobně tiché a kultivované jako luxusní modly Rolls-Royce nebo Mercedes-Benz.
S tím souvisí i to, že jezdí nejen bezhlučně, ale také zcela hladce – zapomeňte na šlapání spojkového zelí a kvedlání šaltpákou, zapomeňte na měničové automaty i na sofistikované dvouspojky. Nikdo neřadí tak hladce jako elektromobil. Protože ten neřadí vůbec! Takže žádné pocukávání hlavami, žádné „hén-hén“, elektrický pohon prostě nepřerušovaně táhne a táhne, podobně jako když startuje proudové letadlo.
Hodně příjemné jsou i rychlé reakce celého pohonného ústrojí. Po šlápnutí na pedál plynu už nečekáte na podřazení, na vytočení do vyšších otáček ani na roztočení turbodmychadla, ale prostě jedete! Přesně tak by to mělo být. Díky těmto rychlým reakcím se snadno vmáčknete do mezery v rychlejším pruhu, rychle se prosmýknete křižovatkou nebo hravě předjedete. Což je nejen řidičsky zábavnější, ale především bezpečnější.
Vyšší hmotnost elektromobilů také často znamená kvalitnější tlumiče než u jejich konvenčních sourozenců, proto se obvykle lépe vyrovnávají s nerovnostmi, nižší těžiště zase přináší víc stability a méně nepříjemného naklánění, což přidává řidiči na jistotě za volantem a posádce na pohodlí.
Snadnější řízení
K řízení elektromobilu vám v základu stačí volant a dva pedály, podobně jako u automatu. Jenže výkonné regenerativní brzdění často umožňuje nastavení vysoké intenzity rekuperace, takže ve finále dokážete řídit jen s pomocí akcelerátoru, protože brzdíte jeho prostým povolením – brzdového pedálu se skoro ani nedotknete. Ale jde to ještě snáz…
Automobilky pomalu přicházejí s „adaptivní rekuperací“, kdy se intenzita stanovuje dle aktuální dopravní situace, kterou sledují radary a kamery v autě ideálně ve spolupráci s GPS a mapovými podklady. Na volné silnici tak nerušeně plachtíte, ale jakmile dojedete pomalejší provoz, auto začne samovolně plynule zpomalovat. Totéž dělá, i když se blížíte ke značce začátku obce, k úseku s rychlostním omezením nebo třeba ke kruhovému objezdu. Možná to zní divně, když auto řídí za vás, ale pokud je vše správně nastavené a nakalibrované, umí to ještě víc ulehčit řízení, protože většinu situací řeší auto automaticky – přirozeně to podporuje defenzivní styl řízení, a navíc to efektivně prodlužuje dojezd.
Levnější provoz
Můžete se smát při pohledu na vývoj cen energií za poslední měsíce, jenže si můžete vsadit, že elektřina bude vždy levnější než benzin nebo nafta (o vodíku ani nemluvě). Provoz elektromobilu by tak v budoucnu měl být vždy lacinější než v případě konvenčního pohonu.
K tomu si připočtěte nižší servisní náklady, protože elektromobily mají méně pohyblivých částí (žádný složitý spalovací motor a jeho příslušenství, žádné spojky a převodovky) a méně se opotřebovávají (při citlivém zacházení až 90 % brzdění obstarají elektromotory), není v nich potřeba pravidelně měnit olej ani provádět řadu dalších servisních úkonů, což umožňuje prodlužení servisních intervalů. Ostatně jak často potřebuje servis vaše pračka nebo PC? Servisy určitě zapláčou, ale vy byste z toho měli mít radost.
Závěr: Spousta výhod pro každého
Možná si klepete na hlavu, jak tady elektromobily vychvalujeme do nebes, jenže my jen vycházíme z reálných zkušeností. Jejich hladká a naprosto tichá jízda je prudce návyková, snazší řízení si naprosto zamilujete, vnitřní prostorové uspořádání vám bude dělat radost a nižší provozní a servisní náklady vám vynahradí (zatím) vyšší pořizovací cenu.
Nevěříte? Jděte a svezte se s nějakým moderním elektromobilem – a nejspíš budete velice příjemně překvapeni. A dost možná se vám pak do vašeho auta se spalovacím motorem ani nebude chtít vracet. Proč je tak hlučné? Proč je tak nekultivované? Proč není prostornější? A proč je jeho provoz tak náročný a drahý? Pak už možná uvěříte, že elektromobil je další vývojový stupeň automobilu. Auto verze 2.0.