Článek
Cílem testu bylo vyhodnotit jízdní vlastnosti dezénů, což je patrně nejzásadnější faktor. Pneumatiky byly podrobeny zkoušce jak na suchu, tak i na mokru. Dvacet testovaných dezénů mělo míry 205/55 R16, což je u nás pravděpodobně nejčastější rozměr. Před týdnem jsme vám přinesli test od německého autoklubu ADAC. Český Autoklub se ale zaměřil na jiné charakteristiky pneumatik a ponechal stranou ekologické aspekty. Proto se výsledky liší a proto může být právě tento test pro vás relevantnější.
Dvacítka testovaných sad pneumatik byla rozdělena do dvou základních kategorií – Premium a cenově dostupnější Budget. Následně na testovací dráze v Německu podstoupily celkem 16 předem stanovených disciplín.
Záznamová technika měřila jejich chování při akceleraci a brzdění stejně jako mezní hranici akvaplaningu, a to jak v podélném, tak i příčném směru. Na suchu se potom měřila ještě hlučnost a valivý odpor, na kruhové dráze se měřil čas v obou směrech.
Výsledky testu letních pneumatik 205/55 R16 v třídě Budget:
Umístění | Výrobce | Obchodní název |
---|---|---|
1. | Semperit | Speed-Life 3 |
2. | Firestone | Roadhawk |
3. | Dunlop | Sport Blueresponse |
4. | Kumho | Ecsta HS52 |
5. | Apollo | Alnac 4G |
6. | Matador | Hectorra 5 |
7. | Tomket | Sport 1 |
8. | Imperial | Ecodriver 5 |
9. | Double Coin | DC 99 |
10. | Profil | Prosport 2 |
Zajímavá je testovací část zvaná Handling, tedy soubor disciplín, které probíhají na okruhu. Licencovaní zkušební jezdci v tomto případě subjektivně hodnotí ovladatelnost vozu s daným typem obutí – hlavními faktory tu jsou odezva vozu na řízení a jeho stabilita při zvýšené zátěži. Ani jeden z jezdců přitom nemá tušení, na které pneumatice v danou chvíli jede.
Z logických důvodů je brán zřetel i na rozdíly mezi jednotlivými třídami pneumatik. Pro tyto účely byla zvolena za referenční pneumatika Firestone Roadhawk, které sudí přidělili referenční hodnotu 100 %. Vítězem kategorie Budget se stal dezén od značky Semperit těsně právě před značkou Firestone. Následovaly pneumatiky od firem Dunlop, Kumho, Apollo a Matador.
Výsledky testu letních pneumatik 205/55 R16 v třídě Premium:
Umístění | Výrobce | Obchodní název |
---|---|---|
1. | Continental | PremiumContact 7 |
2. | Michelin | Primacy 4+ |
3. | Bridgestone | Turanza T005 |
4. | Pirelli | Cinturato P7 |
5. | Uniroyal | RainSport 5 |
6. | Nokian | Wetproof |
6. | Vredestein | Ultrac |
7. | Goodyear | Efficient Grip Performance |
8. | Hankook | Ventus Prime 4 |
9. * | Firestone | Roadhawk * (referenční pneumatika) |
Ve třídě Premium si celkově nejlépe stála pneumatika Continental PremiumContact 7, té velmi zdatně sekundovala pneumatika Michelin Primacy 4+. „Výsledky testů mohou spotřebiteli pomoci vybrat si pneumatiku, jež bude nejvíce vyhovovat jeho potřebám. Doporučujeme porovnat parametry, které jsou pro spotřebitele nejdůležitější,“ poradila řidičům Veronika Truhlářová, manažerka obecného motorismu Autoklubu ČR.
Zatímco v ekonomické třídě nebyly rozdíly mezi jednotlivými „soutěžícími“ nikterak zásadní, v prémiové se těsně za dvěma premianty od Continentalu a Michelinu umístila s mírným odstupem na 3. místě ještě pneumatika Bridgestone Turanza. Dále už v žebříčku byly bodové rozdíly v jízdních vlastnostech o něco výraznější s výjimkou děleného 6. místa dezénů od Nokianu a Vredesteinu.
Přesto nemusí nutně platit, že vítěz testu je ideální pro všechny spotřebitele – každý má koneckonců trochu jiné preference a zejména druh či způsob využití. „Odlišné preference může mít řidič většinou popojíždějící v městském provozu, jiné ten, kdo za volantem často absolvuje dlouhé cesty po dálnicích,“ potvrdila Truhlářová.
S ohledem na tuto skutečnost je tedy pochopitelné, že si výše zmíněná referenční pneumatika (Firestone Roadhawk) vedla velmi dobře ve třídě cenově dostupnějších pneumatik (2. místo), v prémiové třídě už však skončila na místě posledním. Nemusí to tedy nutně znamenat, že by šlo o vyloženě špatnou pneumatiku.