Článek
Každoroční test nových pneumatik od německého autoklubu ADAC se tentokrát obešel bez skandálního propadáku a i čínské pneumatiky si neudělaly ostudu jako v minulosti. Jejich největším problémem byla vždycky odolnost proti akvaplaningu a vlastnosti na mokru, což se podle všeho zlepšilo. I tak ale test nepřinesl žádné velké překvapení a zavedené značky předvedly solidní výkon. Nás může těšit, že vítězná pneumatika od Continentalu se vyrábí v Česku.
Opět je ale potřeba upozornit, že ADAC v posledních letech zásadně změnil svůj dlouholetý systém hodnocení, který se vždy zaměřoval primárně na dynamické vlastnosti. Nyní do hodnocení zahrnuje také ekologické aspekty pneumatik, tedy jak „eko“ je původ materiálů, výroba a distribuce pneumatik.
Naštěstí ADAC vždy uvádí naměřené výsledky z testu, takže když to všechno převedeme do tabulek a očistíme to o aspekt udržitelnosti, vlastně získáme opravdu pěkné srovnání skutečných dynamických a komfortních kvalit pneumatik v rozměru 215/55 R17 na vaše kompaktní SUV, což vás asi zajímá nejvíc a kvůli tomu jste tady. Pro detailní výsledky a vysvětlení metodiky měření se můžete podívat na stránky německého ADACu. A na konci článku nezapomeňte hlasovat v naší anketě!
My to zde přikládáme ve zjednodušených tabulkách a tu hlavní seřazujeme podle celkové známky získané v testu:
Známka ADAC | Akvaplaning příčný (m/s2) | Akvaplaning podélný (km/h) | Brzdná dráha sucho v m (100-0 km/h) | Brzdná dráha mokrý asfalt v m (80-0 km/h) | Brzdná dráha mokrý beton v m (80-0 km/h) | Spotřeba paliva (v 100 km/h) v l/100 km | Vnější hluk v dB(A) dle ISO | Odhadovaný nájezd pneumatiky | Cena v € | Otěr gum v mg/km/t v závislosti na hmotnosti | Hmotnost v kg | EU štítek (valivý odpor/mokro/hluk) | Hmotnostní a rychlostní index | Místo výroby | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Continental PremiumContact 7 | 2,0 | 2,8 | 74,0 | 35,4 | 28,5 | 32,0 | 5,9 | 71,3 | 60300 | 174,0 | 60,1 | 10,1 | C/A/71 dB(A) | 98 W | Česko |
Michelin Primacy 4+ | 2,1 | 2,9 | 75,3 | 37,3 | 31,1 | 37,1 | 5,8 | 71,7 | 60300 | 182,0 | 48,1 | 9,5 | B/A/70 dB(A) | 98 W | Německo/Španělsko |
Kumho Ecsta HS52 | 2,3 | 3,0 | 73,8 | 38,1 | 32,8 | 35,8 | 5,9 | 72,6 | 69300 | 123,0 | 55,0 | 10,5 | C/A/72 dB(A) | 98 W | Čína/Korea |
Debica Presto UHP 2 | 2,6 | 3,3 | 77,3 | 37,9 | 34,6 | 37,4 | 5,9 | 71,6 | 42700 | 120,0 | 80,8 | 9,4 | C/A/71 dB(A) | 98 W | Slovinsko |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,6 | 3,5 | 77,8 | 37,5 | 34,4 | 38,2 | 5,9 | 71,8 | 43700 | 156,0 | 79,8 | 9,6 | C/A/70 dB(A) | 98 W | Slovinsko |
Bridgestone Turanza 6 | 2,6 | 3,2 | 78,5 | 38,0 | 34,6 | 39,9 | 5,7 | 71,4 | 47900 | 169,0 | 73,0 | 8,8 | B/A/70 dB(A) | 98 W | Španělsko |
Fulda SportControl 2 | 2,6 | 3,3 | 77,7 | 37,8 | 34,9 | 38,3 | 5,9 | 71,7 | 40400 | 138,0 | 82,5 | 9,3 | C/A/71 dB(A) | 98 Y | Slovinsko |
Hankook Ventus Prima4 | 2,7 | 2,7 | 74,3 | 38,1 | 32,8 | 39,1 | 5,7 | 71,6 | 49900 | 138,0 | 58,7 | 9,5 | B/A/69 dB(A) | 98 W | Korea/Maďarsko |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,7 | 3,1 | 74,9 | 37,9 | 33,3 | 38,3 | 5,8 | 71,0 | 68800 | 167,0 | 51,9 | 9,1 | B/A/70 dB(A) | 98 W | Německo/Polsko |
Falken Ziex ZE 310 EcoRun | 2,8 | 3,3 | 77,4 | 37,7 | 32,6 | 36,3 | 6,0 | 71,4 | 46300 | 132,0 | 72,0 | 10,7 | C/A/69 dB(A) | 98 W | Turecko |
Nexen N’Fera Primus | 3,0 | 3,2 | 75,1 | 38,4 | 33,0 | 37,2 | 5,9 | 71,7 | 40800 | 127,0 | 73,5 | 9,4 | B/B/70 dB(A) | 98 W | Česko |
Goodride Solmax 1 | 3,0 | 3,3 | 76,7 | 38,9 | 35,1 | 40,1 | 5,9 | 71,5 | 35600 | 120,0 | 87,3 | 9,8 | C/A/72 dB(A) | 98 W | Čína |
Sailun Atrezzo ZSR2 | 3,0 | 3,1 | 76,4 | 37,7 | 32,7 | 40,0 | 5,7 | 70,0 | 38000 | 107,0 | 81,2 | 10,0 | B/A/69 db(A) | 98 W | Čína |
Semperit Speed-Life 3 | 3,1 | 3,1 | 76,8 | 40,9 | 33,6 | 39,5 | 5,8 | 71,7 | 55200 | 139,0 | 67,4 | 9,7 | C/B/72 dB(A) | 98 W | Rumunsko |
Linglong Sport Master | 3,3 | 2,8 | 74,2 | 37,3 | 33,2 | 37,3 | 5,9 | 70,6 | 37400 | 95,0 | 70,4 | 9,9 | C/A/69 dB(A) | 98 Y | Čína |
Vredestein Ultrac | 3,8 | 3,5 | 78,4 | 37,8 | 34,1 | 36,3 | 5,9 | 71,8 | 27200 | 139,0 | 102,7 | 9,5 | C/A/69 dB(A) | 98 Y | Maďarsko |
Komu nefunguje listování, anebo chce čísla vidět najednou, tak si může tabulku výsledků seřazenou podle celkové známky udělené ADACem stáhnout jako obrázek:
Jelikož každý z nás provozuje auto trochu jinak, mohou být rozdílné i požadavky na vlastnosti pneumatik ve specifických podmínkách. Už v testech zimních pneumatik jsme si ukázali, že některé umí ve vybraných podmínkách vyniknout, ačkoli celkově jsou spíše průměrné.
Jak si vedou v jednotlivých kategoriích?
Výsledky testu pneumatik jsme tak seřadili i podle hodnocení v kategoriích, které by vás asi mohly zajímat nejvíc, jako je odolnost proti akvaplaningu, brzdná dráha na různém povrchu a v různých podmínkách, vnější hluk, spotřeba paliva nebo třeba také odhadované opotřebení, a tedy i očekávaný nájezd a životnost pneumatiky.
Akvaplaning
Brzdná dráha (sucho)
Brzdná dráha (mokro)
Spotřeba paliva
Hlučnost
Odhadovaný nájezd
Zajímavé je srovnání i podle hmotnosti pneumatiky, rozdíly u testovaných pneumatik mohou být skoro 2 kg. Nezdá se to moc, ale kdo hledá u auta precizní vlastnosti, tak potřebuje lehká kola. Neodpružená hmota je pak totiž znát. V tomto ohledu jsou nejlehčí testované pneumatiky Bridgestone.
Snad vám test německého ADACu pomohl se v tom zorientovat a usnadnit vám výběr nových pneumatik na vaše auto. Jen musíme znovu připomenout, že tyto výsledky platí jen pro testovaný rozměr 215/55 R17 a poměrně vysoký hmotností index, neboť jsou to gumy určené převážně pro moderní kompaktní SUV a crossovery. V případě jiné specifikace těchto pneumatik se mohou naměřené hodnoty lišit a bude potřeba hledat výsledky testů v tom vašem konkrétním rozměru a provedení.
Anketa: Záleží na ceně? Nebo chcete to nejlepší, co je? Hlasujte!
Opravdu nás zajímá, podle čeho se při výběru pneumatik rozhodujete. Vybíráte hlavně podle ceny a výsledky testů se vůbec nezaobíráte? Přikládáte vůbec nějakou váhu tomu povinnému „euroštítku“? Co je pro vás u pneumatik nejdůležitější? Hlasujte v naší přiložené anketě a klidně pište i komentáře.
Výsledky ankety později vyhodnotíme a něco si o tom napíšeme.