Článek
Průměrné stáří českého vozového parku se zvyšuje. Globální automobilový průmysl se dodnes nevzpamatoval z obrovských komplikací v dodavatelských řetězcích výrobních komponent pro nová auta, způsobených celosvětovou pandemií onemocnění Covid-19. Nejnovější modely navíc raketově zdražují, a tak se většinou spokojení majitelé méně a méně zbavují svých věrných koní s touhou přilepšit si novějším autem. Aktuální informace českého Svazu dovozců automobilů dokonce udávají, že aktuální průměrný věk českých aut je 15,83 roku.
S rychlejším stárnutím vozového parku bojují i naši západní sousedé. Respektovaná německá organizace TÜV SÜD v minulém týdnu zveřejnila novou zprávu, v níž varuje před zvyšujícím se průměrným věkem aut na německých silnicích i jejich častější poruchovostí. V dnešních dnech mají auta v Německu průměrné stáří 10,1 roku a vůbec poprvé překonala desetiletou hranici. Ještě před třemi lety přitom bylo průměrné auto v Německu staré jen 9,5 roku.
Němečtí autorizovaní prodejci, normální autobazary i soukromníci jsou současně jedním z nejoblíbenějších cílů Čechů při nákupech a dovozech aut ze zahraničí. Cebia to doplňuje informací, že průměrný věk ojetin dovezených ze zahraničí do Česka je 10,7 roku. Jsou to už relativně moderní a bezpečná auta, která splňují minimálně emisní normu Euro 4, díky níž i vozy se vznětovými motory v Německu získávají „nejčistější“ zelenou emisní plaketu pro svobodný pohyb v ekologických zónách.
Na častější poruchy mají vliv i zvyšující se životní náklady
Stárnoucí vozový park na německých silnicích však není jediným problémem, stále častější jsou i technické závady. Nejnovější studie analyzující výsledky periodických technických kontrol uvádí, že se míra závažných poruch zvýšila z loňských 17,9 % na současných 20,2 %. Odborníci TÜV SÜD to připisují narůstajícímu věku německých aut i skutečnosti, že stále více lidí má napjaté rozpočty a musí šetřit na základní údržbě i servisu svých aut.
Nedostatek nových aut přitom přímo napomáhá prodeji starších ojetin, u nichž je poruchovost jedním z nejdůležitějších parametrů. Celkovým vítězem nejnovějšího TÜV-Reportu 2023 je Mercedes-Benz třídy B s průměrnou poruchovostí 2 procenta – podle odborníků nabízející vysokou spolehlivost i bezpečnost. Na druhém místě je loňský vítěz Mercedes-Benz GLC a na třetím Volkswagen Golf Sportsvan. Ve věku do 5 let stáří je vítězem Porsche 911, následované Mercedesem-Benz SLC a Audi Q2. Sportovní Porsche 911 překvapivě ovládlo i skupiny ve věku do sedmi, devíti a jedenácti let stáří.
Pro jednodušší přehlednost vám ty nejdůležitější výsledky přinášíme v tabulkách níže. Pojďme se však ještě podívat i na největší propadáky. Vůbec nejhorším modelem z nejmladších ojetin do 3 let je podle TÜV SÜD populární Dacia Logan, následovaná Dacií Dokker a Volkswagenem Sharan. S přibývajícím věkem se pak spolu s Loganem a Dokkerem v přehledu nejporuchovějších ojetin objevuje i oblíbený Duster. Větší pozornost byste si při nákupu ojetiny měli dát i u mladších bavoráků a často i u Renaultů, Fiatů, Nissanů nebo Fordů.
Každoroční TÜV-Report vydává Asociace německých organizací TÜV a je jedním z nejdůležitějších nezávislých průvodců pro řidiče a kupce ojetin. Jeho data jsou založena na výsledcích německých technických kontrol. Nejčastěji se technici setkávají s nešťastnou trojicí chyb, jakými jsou špatně fungující světlomety, úniky olejů a provozních kapalin i závady dnešních vyspělejších konstrukcí tlumičů. Za celkovým nárůstem poruchovosti je podle TÜV skutečnost, že zejména starší vozidla nejsou tak dobře servisována a udržována jako dříve.
Poruchovost 10 nejlepších ojetin v příslušných věkových skupinách
Do 3 let | Do 5 let | ||
---|---|---|---|
1. Mercedes-Benz třídy B | 2 % | 1. Porsche 911 | 2,7 % |
2. Mercedes-Benz GLC | 2,3 % | 2. Mercedes-Benz SLC | 4,1 % |
3. VW Golf Sportsvan | 2,3 % | 3. Audi Q2 | 4,5 % |
4. Audi Q3 | 2,4 % | 4. Mazda CX-3 | 4,6 % |
5. Audi Q2 | 2,6 % | 4. VW Golf Sportsvan | 4,6 % |
5. Porsche Cayenne | 2,6 % | 6. Mercedes-Benz třídy B | 4,7 % |
5. VW T-Roc | 2,6 % | 7. Mazda 2 | 5,3 % |
8. Honda Jazz | 2,7 % | 8. Audi Q5 | 5,4 % |
9. Mercedes-Benz třídy A | 2,8 % | 9. Audi Q3 | 5,5 % |
10. Hyundai ix20 | 3,0 % | 9. Honda Jazz | 5,5 % |
10. Suzuki Vitara | 3,0 % | 11. Mercedes-Benz třídy A | 5,6 % |
10. Volvo V40 | 3,0 % | 11. Toyota C-HR | 5,6 % |
Do 7 let | Do 9 let | ||
---|---|---|---|
1. Porsche 911 | 3,5 % | 1. Porsche 911 | 4,6 % |
2. Suzuki Vitara | 7,2 % | 2. Audi TT | 9,4 % |
3. VW Golf Sportsvan | 7,3 % | 3. Mercedes-Benz SLK | 10,3 % |
4. Mercedes-Benz třídy B | 7,8 % | 4. Mercedes-Benz třídy B | 11,0 % |
5. Porsche Cayenne | 7,9 % | 5. Porsche Cayenne | 11,1 % |
6. Audi TT | 8,3 % | 6. Mercedes-Benz třídy A | 11,7 % |
7. Mazda 2 | 8,5 % | 7. Mini Countryman | 12,3 % |
8. Suzuki SX4 | 8,8 % | 7. Mitsubishi ASX | 12,3 % |
9. Mercedes-Benz třídy A | 9,0 % | 9. VW Golf Plus | 12,4 % |
10. Hyundai i20 | 9,1 % | 10. VW Touareg | 12,7 % |
10. Opel Karl | 9,1 % |
Do 11 let | |
---|---|
1. Porsche 911 | 6,6 % |
2. Audi TT | 11,6 % |
3. Mercedes-Benz SLK | 12,2 % |
4. Mini Countryman | 13,9 % |
5. Mercedes-Benz třídy B | 14,2 % |
6. Porsche Cayenne | 14,8 % |
7. Mitsubishi ASX | 16,1 % |
8. VW Touareg | 16,5 % |
9. BMW X1 | 16,7 % |
10. Honda Jazz | 17,2 % |
Poruchovost 10 nejhorších ojetin v příslušných věkových skupinách
Do 3 let | Do 5 let | ||
---|---|---|---|
30. Dacia Logan | 11,6 % | 125. Dacia Duster | 18,0 % |
129. Dacia Dokker | 10,8 % | 124. VW Sharan | 17,1 % |
127. VW Sharan | 9,4 % | 123. BMW řady 2 Active Tourer | 16,7 % |
127. Citroen C3 Aircross | 9,4 % | 122. Seat Alhambra | 16,6 % |
126. BMW X5/X6 | 8,8 % | 121. Dacia Dokker | 16,1 % |
125. Dacia Duster | 8,7 % | 120. BMW X5/X6 | 15,9 % |
124. Dacia Sandero | 8,5 % | 119. Fiat Punto | 15,6 % |
122. Seat Alhambra | 8,2 % | 118. Dacia Logan | 15,1 % |
122. Opel Crossland | 8,2 % | 117. BMW X1 | 14,8 % |
121. Ford Galaxy | 8,1 % | 116. Fiat Tipo | 14,6 % |
Do 7 let | Do 9 let | ||
---|---|---|---|
117. Dacia Duster | 24,4 % | 112. Dacia Logan | 32,9 % |
117. Dacia Dokker | 24,4 % | 111. Fiat Punto | 31,1 % |
116. BMW řady 5/řady 6 | 23,8 % | 110. Dacia Duster | 28,4 % |
115. Dacia Logan | 23,5 % | 109. Ford Mondeo | 28,0 % |
114. Fiat Punto | 22,5 % | 108. Renault Twingo | 27,2 % |
113. Dacia Sandero | 21,6 % | 107. Nissan Juke | 27,1 % |
112. BMW X5/X6 | 19,7 % | 106. Renault Megane | 26,7 % |
111. Ford Ka | 19,6 % | 105. Ford Galaxy | 26,6 % |
109. Renault Megane | 19,5 % | 103. Nissan Micra | 26,2 % |
109. BMW řady 2 Active Tourer | 19,5 % | 103. Ford Ka | 26,2 % |
Do 11 let | |
---|---|
97. Renault Clio | 36,4 % |
96. Renault Twingo | 35,9 % |
95. Dacia Logan | 35,6 % |
94. Dacia Sandero | 35,0 % |
92. Nissan Juke | 33,8 % |
92. Fiat Panda | 33,8 % |
91. Fiat Punto | 33,5 % |
90. Renault Megane | 32,9 % |
89. Nissan Qashqai | 32,5 % |
88. Peugeot 207 | 31,6 % |