Článek
Nevíme, jak dlouho to bude trvat, protože ČNB může zasáhnout kdykoli a kurz koruny vůči euru to hned ovlivní. Prozatím je ale domácí měna velmi silná a s kurzem něco málo přes 24 Kč za euro je import ze zahraničí velmi výhodný. Když pak nakupujete v řádu několika desítek tisíc eur, už je to znát. Takže má smysl uvažovat o dovozu nějakého zajímavého auta?
Určitě! Pevnější kurz koruny vůči euru přímo volá po tom, abychom si přivezli nějaké auto, které se u nás sehnat nedá nebo je jejich výběr značně omezený. Než tedy nechat hotové peníze požrat inflací, je snad lepší si koupit nějaký zajímavý automobil, který už na hodnotě moc ztrácet nebude. Tak co zkusit některý z následujících exkluzivních vozů?
Saab 9-5 (ceny od 7 000 eur – 170 000 Kč)
No dobře, poslední Saab 9-5 není nějaká mimořádně exkluzivní značka a technicky je to vlastně jen předělaný Opel a Fiat, ale těchto aut je poměrně málo, protože značka Saab záhy definitivně skončila v propadlišti dějin. Poslední sériové auto téhle automobilky tak určitě bude mít, především mezi nadšenci a fanoušky, velkou hodnotu.
A ona poslední 9-5 vlastně není vůbec špatná ojetina, právě díky své příbuznosti s Opelem Insignia. Na komponenty pohonu seženete všechno a auto zvládnou oservisovat nejen značkové servisy Opelu, ale také nezávislí opravci. Jediné, s čím bude časem problém, jsou karosářské díly. Zbořený Saab 9-5 je vlastně neopravitelný. Ale kdo ví, třeba se někdy dočkáme i nějakých druhovýrobních či aftermarket dílů vyrobených 3D tiskem.
Je celkem jedno, jaký motor vyberete. Saab 9-5 je slušný i s dvoulitrovým dieselem. Zajímavá je pak samozřejmě vrcholná šestiválcová verze, ale ta osloví spíše někoho, kdo s autem bude jezdit málo a nechá si ho jako vzácný exponát. Dovolujeme si ale předpokládat, že časem tenhle Saab vzbudí pozornost kdekoli, kde se objeví. A třeba to jednou bude velmi ceněné zboží, což se jinak o většině obyčejných aut segnetu D říci nedá.
Maserati Quattroporte (ceny od 15 000 eur – 364 000 Kč)
Pátá generace legendárního sedanu Quattroporte od Maserati je asi nejdostupnější cesta k opravdu exkluzivnímu autu. A věřte nebo ne, i u nás se dá sehnat docela dost aut, nemusíte jen za hranice (i když tam je ta nabídka logicky větší, a podle všeho i cenově výhodnější). Nejlevnější se dají koupit za směšných 15 000 eur, tedy za cenu ojeté Octavie. Ovšem realistická nabídka začíná tak na půl milionu za auto, které nebude hned potřebovat servis za dvojnásobek ceny. Na slušný kus by vám mělo stačit 600 tisíc korun. Vážně.
Pod kapotou byl vždy výhradně atmosférický osmiválec od Ferrari, i když s odlišnou konstrukcí klikové hřídele. Nejprve měl motor 4,2 l a 400 koní, později 4,7 l a až 440 koní. V první fázi se vůz prodával s nepříliš přesvědčivou sekvenční převodovkou, klasický komfortnější automat (a také spolehlivější, u sekvence odcházela spojka běžně po 30 000 km) dorazil až v roce 2007. Sice tím Maserati přišlo o vyvážení s koncepcí transaxle (a také o mazání motoru se suchou skříní), ale spolehlivosti a komfortu to prospělo. Jestli auto při zkušební jízdě příšerně mlátí, možná už přestaly fungovat elektromagnetické tlumiče, které nejsou nic levného.
Překvapivě tohle auto není takový průšvihář, jak by se mohlo zdát. Elektronické vrtochy trápí auta, která někdo rozebíral, hrabal se v nich a prováděl neodborné zásahy. Typicky, když někdo auto zbořil a pak se bastlilo někde ve stodole. Pozor ale na korozi! Protože se tahle Maserati používala denně, budou mít více najeto a občas utrpěla běžné šrámy v městském provozu. Na motorech pozor hlavně na stav chlazení a projevy vysoké spotřeby oleje a také na výpadky zapalování. Kusy s vysokými nájezdy, hlavně ty s robotizovanou převodovkou, mohou mít také vytahaný rozvodový řetěz.
Alpina D3/B3 (ceny od 15 000 eur – 364 000 Kč)
Alpiny na první pohled vypadají jako obyčejné bavoráky, kterým nějaký tuner nalepil podivný nárazník a samolepky. Ale mezi znalci jsou to velmi ceněná auta. Je jich poměrně málo a proti obyčejným sériovým BMW mají co nabídnout. Klidně je můžete brát jako takovou komfortnější alternativu k modelům divize M.
Poměrně dostupné jsou naftové Alpiny D3, které jsou založené na tehdejším BMW 320d. Ano, mají čtyřválce a jsou to diesely… Ale prostě je to něco jiného než ta záplava ojetých bavoráků po pochybných majitelích, kteří si v nich vždycky hned položí sedačku, volant drží pěstí a jezdí jako zvířata. A zdá se, že ojeté Alpiny vypadají mnohem lépe, asi i díky pečlivějšímu přístupu majitelů, kteří se přeci jen nerekrutují mezi floutky bez peněz a s bydlištěm u maminky. Poctivý nájezd kolem 200 000 km nemusí vůbec vadit a koupit se dají za 10 až 15 000 eur. Otázkou jen bude stav řetězových rozvodů motoru N47D20, ale s tím si když tak každý zkušený servisák poradí. Pořád je to jen BMW… Vůz se dal sehnat i s manuálem, ale automat mu asi bude slušet víc.
Samozřejmě tu pak je mnohem atraktivnější benzinová Alpina B3 a B3 S, která už má povedený benzinový šestiválec N54 vyladěný až na 400 koní, se kterým pak jede 300 km/h (diesel se nedostane ani na 250 km/h). U B3 a B3 S už jsou ale ceny vyšší, obvykle od 25 000 eur (zhruba 600 000 Kč) nahoru. Pokud chcete jen Alpinu, naftová D3 vás uspokojí. Ale pro pěkné svezení potřebujete benzinový šestiválec v B3.
Aston Martin V8 Vantage (ceny od 32 000 eur – 775 000 Kč)
Základní Aston Martin byl svého času konkurence Porsche 911 a určitě je to zajímavé a na silnicích vzácné auto. Slušná auta se dají koupit za 40 až 50 000 eur, tedy aktuálně v přepočtu i pod milion korun. Chtějte ale auto určené pro evropský trh, vyhněte se importům z Dubaje a jiných exotických destinací. Pozor také na americká auta. Hodně dovozů mimo EU jsou bývalá auta z půjčoven a různých okruhových škol. Ale nemusí to být pravidlo, takže prověřujte původ.
Hledejte klasický manuál. S robotizovanou převodovkou jsou občas problémy a její servis musí dělat specialista, zatímco u manuálu vám spojku vymění prakticky všude. Životnost spojky je podle stylu jízdy okolo 50 000 km. U prvních ročníků modelu pozor na úniky chladiva z motoru a problémy se zapalováním i startováním.
Stejně jako u všech sportovních aut i tady bude záležet na servisní historii. Kupodivu nejsou žádnou velkou katastrofou auta s velkým nájezdem. Pravidelné používání autu nevadí. Naopak dlouhodobě odstavená auta mívají typicky problémy s akumulátorem a vlhkostí uvnitř, následně pak i s elektroinstalací. Vyšší nájezdy se projevují spíše jen rachtáním a skřípáním nepříliš kvalitního interiéru. Pozor na špatně opravené bouračky.
Maybach 57/62 (ceny od 65 000 eur – téměř 1,6 milionu Kč)
Ačkoli první novodobý Maybach neskončil zrovna moc slavně, tak je to určitě zajímavé auto. Jestli chcete něco, co se jen tak nevidí, mohla by vás tahle limuzína zajímat. Maybach se vyráběl ve standardní verzi 57 a pak ještě v prodloužené 62. Ta základní naprosto stačí. Koupíte ji od nějakých 65 tisíc eur, dlouhý Maybach 62 s luxusnějšími prvky výbavy začíná u 77 tisíc eur (1,85 milionu Kč).
Technika vychází z tehdejšího Mercedesu třídy S a se servisem by problém být neměl. Pokud vás netrápí náklady, můžete vůz vozit k oficiálnímu dealerovi. Ale jinak by si s ním měl poradit i kdejaký specialista na Mercedesy a exkluzivní auta. Pořád je to jen velké auto se spalovacím motorem a automatem jako každé jiné. Dokonce jsou v zahraničí nadšenci, kteří si Maybach servisují sami.
Typickým problémem bývalých hotelových či exkluzivních taxíků s vysokými nájezdy bývá koroze karoserie, což je trochu ostuda. Týká se ale hlavně aut, která utrpěla sem tam nějaký šrám a nebyla pořádně opravena. Běžné je také opotřebení podvozku a bohužel rozličné potíže s elektronikou, které bývají většinou jediným důvodem, proč tohle zajímavé a vzácné auto někdo prodává.
Rolls-Royce Phantom/Ghost (ceny od 100 000 eur – 2,42 milionu Kč)
Klasický Rolls z 80. a 90. let koupíte i levněji, ale jestli chcete novější model, který se dá používat denně, aniž byste před tím museli pod autem týden ležet, tak budete potřebovat pořád zhruba 100 000 eur. Za to koupíte první Phantom, případně novější Ghost, i když ten nemá takové kouzlo jako právě obří Phantom. Ale samozřejmě vám Ghost zakazovat nebudeme.
Vozy Rolls-Royce jsou velmi kvalitní, hlavně pokud jde o zpracování a použité materiály. Nejlevnější auta mají ale jednu nepříjemnou vlastnost: vypadla z oficiálního servisního plánu automobilky a také z její historie, takže nebudou mít takovou hodnotu jako stále oficiální vozy, za které i jako za ojetiny značka Rolls-Royce ručí. Jenže takové stojí minimálně dvojnásobek, spíše víc. Ale ani „levného“ Rollse se bát nemusíte. Vždyť je to vlastně pořád jen bavorák… Nebo ne?
Pod kapotou je sice technika od BMW, ale zcela zaměnitelná s tehdejší sedmičkovou řadou není. Například dvanáctiválec N73B67 se od toho v řadě 7 liší prakticky ve všem. Už jen třeba objemem 6,7 místo 6,0 l. Odlišný je i podvozek. Nicméně se servisem by si měl poradit každý specialista na bavoráky, včetně diagnostiky. Běžně se na hodně ojetých Rollsech řeší jen mechanické opotřebení vzduchového a elektronického podvozku, sem tam nějaký nefunkční komfortní prvek výbavy a u zanedbaných aut vás čeká velký servis automatické převodovky. Vyhněte se ale vozům s poškozenou karoserií a sedačkami.