Článek
A nejsme na to sami. K detailnímu rozebrání jednotlivých motorizací jsme si přizvali Toyotu, jejíž modelové i motorového portfolio na českém trhu patří k těm vůbec nejrozkročenějším. Japonskou automobilku dlouhé roky vnímáme jako synonymum hybridu, rozhodně to ale neznamená, že by nabízela pouze elektrifikované verze. Ostatně posuďte sami.
Chci klasiku
Ještě před pár lety byla volba toho, co má pracovat pod kapotou vašeho auta, vcelku jednoduchá - benzin, nebo nafta? Dnes je sice výrazně širší, ale pořád můžete sáhnout i po této klasice. Benziňáky má Toyota v menších modelech – litr v Aygu X, patnáctistovku v Corolle.
Tady ale pozor, není žádným tajemstvím, že klasické benziny se budou pomalu loučit. Donedávna je dostával i Yaris a odvozený crossover Yaris Cross, ty už ale bez hybridu pořídíte nanejvýš ze skladovek. Corolla zase tříválcovou jedna-pětku nabízí už jen v karoserii sedan a závěrečné limitce Klasik.
Naopak nafta to v poslední době nemá jednoduché. Se zpřísňujícími se emisními limity od ní automobilky stále častěji upouštějí, přesto ji v nabídce Toyoty stále najdeme na několik způsobů. Zosobněné užitkáče Proace, které vznikají ve spolupráci s koncernem Stellantis, dostávají (v závislosti na velikosti modelu) jedna-pětku, dvoulitr i dva-dvojku.
Turbodiesely však Japonci pořád nabízejí i z vlastní stáje, a to v modelech Hilux a Land Cruiser. Pick-up dává na výběr z objemů 2,4 a 2,8 litru, respektive výkonů 150 a 204 koňských sil. Nově je tato jednotka vybavena 48V mild-hybridní výpomocí s malým elektromotorem a baterkou. To sice coby běžný uživatel skoro nepoznáte, ale ušetříte tak nějakou tu desetinku paliva i tabulkových emisí. I díky tomu pak nafťák navzdory přísným emisním limitům přežije o něco déle. A 2,8litrový turbodiesel pochopitelně nesmí chybět ani pod kapotou nové generace ikonického Land Cruiseru.
Chci hybrid
Tady je Toyota jako doma! Hybridní pohon (tzv. full-hybrid, kde už elektřina pomáhá významně, ale pořád jej nemusíte strkat do zásuvky) nabízí automobilka od maličkého Yarisu po sedmimístné vlajkové SUV Highlander (u něj si v případě zájmu raději pospěšte, automobilka potvrdila, že už jej doprodává a s nástupcem se zatím nepočítá). Objem spalovacího motoru se zpravidla pohybuje od 1,5 do 2,5 litru, klasickému motoru však sekundují ještě elektromotory a v závislosti na velikosti vozu i baterie různých kapacit.
Nevýhodou hybridu vůči klasickému benziňáku může být pořizovací cena, která je zpravidla vyšší. Brzy se však tato volba může překlopit v benefit v podobě výrazně nižší spotřeby paliva. Yaris zvládne v kombinaci včetně dálnic jezdit za čtyři litry a nějaké drobné, Corolla k pěti litrům, RAVka kolem šesti a skoro pětimetrový sedmimístný Highlander bezpečně do sedmi.
Chci plug-in hybrid
Plug-in hybrid je první z vyjmenovaných pohonů, u kterého už je nutné (tedy spíše žádoucí) dobíjet baterii externě. Její kapacita je násobně vyšší než u full-hybridu, zároveň ale proti němu dokáže jen na elektřinu ujet i několik desítek kilometrů bez kapky benzinu.
Právě to má být největší výhoda pohonu, který kombinuje vlastnosti spalovacích motorů a elektromobilů. Krátké každodenní popojíždění zvládnete obstarat jen na elektřinu, když ale potřebujete vyrazit na delší trasu, nemusíte trpět dojezdovou úzkostí, protože máte k dispozici benzinový motor a zásobu paliva v nádrži.
No jo, jenže po vybití už s sebou jen tahám těžkou baterii a spotřeba raketově roste, že? Kdepak. Příkladem budiž naše dlouhodobě testovaná Toyota Prius, která bez šťávy v akumulátoru dokáže jezdit za 4,5 až 5,5 litru na 100 km. I po vybití totiž dokáže alespoň malou zásobu energie v baterce využívat jako klasický hybrid, jejím benefitem je navíc nizoučká silueta a aerodynamický tvar karoserie.
Časy nabíjení se liší v závislosti na modelu. Plug-in hybridy však nejsou primárně dělané tak, že je do sta procent dobijete během půlhodinového nákupu v supermarketu. Dobíjí se pomaleji (čímž mimo jiné šetří baterii) tak, aby do auta nateklo dostatečné množství energie při dobíjení doma přes noc, případně v práci. Novější vozy s modernější architekturou však nabíjení zvládají čím dál rychleji, třeba Toyotu C-HR doplníte do plna za dvě a půl hodiny.
Chci elektromobil
Koketujete s myšlenkou, že vaše nové auto už vůbec nemusí mít spalovací motor a vpřed ho ženou výhradně elektromotory? Schopnosti elektrických aut ušly za poslední roky ohromný kus cesty a stávají se z nich plnohodnotní parťáci na čtyřech kolech.
Mezi hlavní výhody elektromobilů patří konstantní zrychlení, tichá jízda, nižší náklady na údržbu (díky rekuperaci se třeba brzdy prakticky neopotřebovávají) a v některých destinacích i dálniční známky nebo parkování zcela zdarma. V ČR s elektromobilem dálničku vůbec řešit nemusíte, stejně tak lze v Praze na modré parkovat gratis. Avšak jen do konce letošního roku…
Před koupí elektromobilu je však důležité zvážit, zda mám kde nabíjet. Nemusíte nutně disponovat domácí nabíjecí stanicí, stačí si zjistit, zda jsou ve vašem okolí (případně na vašich pravidelných trasách) dostupné veřejné nabíječky. Infrastruktura roste, stejně tak nabíjecí výkony, takže majitelé elektroaut tráví u dobíječek stále méně času. Skočit do toho po hlavě bez předchozí přípravy ale nemusí být nejmoudřejší řešení…
A také nezapomínejte na fakt, že spotřebu a dojezd elektromobilu ovlivňuje řada proměnných. Ještě více než u klasického spalováku. Vliv má rychlost (zda jezdíte často po dálnici), venkovní teplota, obsazení vozu, profil trasy, ale třeba i obouvané pneumatiky. Pokud v katalogu vidíte dojezd 600 kilometrů, v reálném světě to může být klidně o stovku méně. Stejně jako váš benziňák ne vždycky bude jezdit za tabulkových 6,5 l / 100 km.
Chci sporťák
To nejlepší na konec? Sportovní auta jsou vzhledem ke zpřísňujícím se emisním limitům (a dalším bezpečnostním nárokům) vymírajícím druhem. Pořád se ale najdou značky, které na ně úplně nezanevřely. Toyota nabízí dokonce různorodé okořeněné kousky…
Pravda, druhou generaci sportovního kupátka GR86 už koupíte pouze ze skladových zásob (nová norma GSR II by vyžadovala rozsáhlé úpravy skoro poloviny auta, což se prostě nevyplatí), pořád ale můžete sehnat GR Yaris po čerstvé modernizaci a rovněž kultovní Supru. A to klidně se šestiválcem a manuální převodovkou!
Takže na pořízení ostré toyoty mám pořád dostatek času? No, raději na to nespoléhejte. Automobilka by nám takové vozy jistě ráda nabídla co možné nejdéle, s rostoucími nároky na emisní a bezpečnostní limity je však jen otázkou času, než budou na odstřel i zatím přeživší kousky. Pokud vám tedy facelift GR Yarisu padl do oka, případně chcete pořídit i po letech skvěle vypadající Supru… raději příliš neváhejte!
Z posledních zpráv napříč internetem se zdá, že současná doba automobilům příliš nepřeje. Prosvištění aktuální nabídky Toyoty však ukazuje, že pořád máme z čeho vybírat! A pokud řešíte pořízení nového vozu, klidně nám dole v komentářích dejte vědět, který typ pohonu byste preferovali vy.