Článek
Poslední dva roky trh aut blázní. Ze všech stran slyšíme pořád dokola „korona, korona, korona“ a hned za tím „čipy, čipy, čipy“, ale statistikami zahýbaly i další jevy. Moc se například nemluví o emisních pokutách, které musí automobilky (a následně i zákazníci) platit do erární evropské kasy. Mnoho populárních modelů tak skončilo nebo skokově zdražilo.
Nedostatek nových aut (především kvůli nedostatku čipů) a ukončení prodeje některých modelů nahnal zájemce o jiné auto do bazarů, což zase zahýbalo s cenami. „Ceny ojetin se postupně vyšplhaly o 8 až 12 % oproti roku 2020. Důvodem je jejich nedostatek, vyšší výkupní ceny v tuzemsku i zahraničí,“ říká Filip Kučera, ředitel marketingu Auto ESA.
S cenami hýbe také rychlá inflace, ale zpátky k autům. Podařilo se nám získat zajímavé statistiky z vývoje prodejů ojetých aut od ledna do listopadu roku 2021 v síti bazarů Auto ESA, kde si půjčujeme auta do našich testů ojetin. Stejně jako v minulých letech prodejům dominují vozy domácí značky Škoda, což asi nikoho nepřekvapí.
Hlavně Octavie a Fabie
Nejprodávanějším ojetým autem v roce 2021 byla v Auto ESA Škoda Octavia druhé generace, ale třetí Octavia jí už šlape na paty. Stále se velmi dobře drží první generace Fabie, která patří mezi nejlepší ojetiny v cenové relaci do 50 000 Kč. Mezi škodovky se do TOP 10 dostaly dva volkswageny (dle očekávání Passat a Golf) a jen jedno mimokoncernové auto, konkrétně Ford Focus. Podrobnosti najdete v přiložené tabulce:
Model | Počet prodaných kusů | Průměrná cena | Průměrný stav tachometru | Benzín | Diesel | CNG | LPG |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Škoda Octavia II | 1266 | 138 505,- | 194 738 km | 415 | 838 | 13 | |
Škoda Octavia III | 1163 | 304 058,- | 134 513 km | 228 | 918 | 17 | |
Škoda Fabia I | 860 | 51 434,- | 169 564 km | 750 | 98 | 12 | |
Škoda Fabia II | 761 | 111 655,- | 140 691 km | 610 | 135 | 1 | 15 |
VW Golf | 689 | 180 986,- | 143 880 km | 434 | 250 | 3 | 2 |
VW Passat | 685 | 213 217,- | 183 587 km | 77 | 607 | 1 | |
Ford Focus | 629 | 139 468,- | 151 137 km | 306 | 314 | 1 | 8 |
Škoda Fabia III | 469 | 254 837,- | 67 963 km | 385 | 84 | ||
Škoda Octavia I | 369 | 66 867,- | 223 552 km | 189 | 175 | 5 | |
Škoda Rapid | 349 | 226 395,- | 98 764 km | 236 | 112 | 1 |
Jak můžete v tabulce vidět, je stále velký zájem o naftové motorizace. Nejprodávanější Octavia II má ten podíl dieselů dvoutřetinový, u Octavie III na druhém místě představují prodeje dieselů skoro čtyři pětiny z celku. Naftové motorizace dominují i prodejům Volkswagenu Passat, který obsadil v žebříčku deseti nejprodávanějších ojetých aut šesté místo.
Roste zájem o mladá a málo jetá auta
V Auto ESA mají vedle běžné nabídky ještě program Premium, do kterého spadají ojetá auta ve stáří maximálně do pěti let a s nájezdem maximálně 50 000 km. „Tento segment vozidel zaznamenal nejvyšší nárůst poptávky. Stal se vhodnou volbou pro klienty, kteří chtěli koupit zcela nové auto. V tomto segmentu je i výrazně vyšší podíl financovaných vozidel, a to až 40 %,“ doplňuje Filip Kučera z Auto ESA.
V této kategorii mladých ojetých aut s relativně nízkým nájezdem se v roce 2021 vyvíjely prodeje následovně:
Model | Počet prodaných kusů | Průměrná cena | Průměrný stav tachometru | Benzín | Diesel | CNG | LPG |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Škoda Fabia III | 224 | 296 193 | 28 177 km | 213 | 11 | ||
Škoda Karoq | 71 | 727 371 | 14 102 km | 32 | 39 | ||
Hyundai i30 | 68 | 333 985 | 35 998 km | 61 | 7 | ||
Škoda Octavia III | 62 | 429 935 | 43 269 km | 35 | 26 | 1 | |
Škoda Rapid | 51 | 283 373 | 40 215 km | 47 | 4 | ||
Dacia Duster | 46 | 336 587 | 33 975 km | 35 | 10 | 1 | |
Škoda Superb III | 44 | 749 045 | 24 919 km | 4 | 40 | ||
Škoda Kodiaq | 43 | 973 977 | 16 009 km | 2 | 41 | ||
Peugeot 2008 | 33 | 317 636 | 33 417 km | 32 | 1 | ||
Škoda Citigo | 28 | 206 000 | 27 119 km | 28 | 0 |
V programu Premium se tak do TOP 10 mezi dominující škodovky protlačil i Hyundai i30, Dacia Duster a možná trochu překvapivě Peugeot 2008. Také je vidět, že větší modely, jako třeba Superb, Karoq a Kodiaq, jsou oblíbené s naftovými motory, alternativní paliva jsou spíše okrajová záležitost.
Určitě jste také zaznamenali, že v souvislosti s vládními opatřeními a omezováním provozoven se v loňském roce rozmohl prodej ojetých vozů po internetu. Ovšem s otevřením bazarů se lidé zase vrátili ke klasickému způsobu výběru auta. „Po boomu online prodeje, který byl způsoben uzavřením autobazarů, došlo v roce 2021 k výraznému poklesu zájmu o online prodej, a to i přesto, že online prodej stále nabízíme. Zákazník si přeci jen chce auto řádně vyzkoušet, případně se fyzicky podívat na možné alternativy,“ vysvětluje k tomu Filip Kučera z Auto ESA.