Hlavní obsah

Otroci z inzerátů: 200 000 km za tři roky? Žádný problém!

Foto: sauto.cz

Některá auta dřou v prvních letech jako skuteční otroci. Vybrali jsme v inzerátech u nás pět nejvíce ojetých aut, abyste viděli, kolik toho může vůz za tři roky skutečně najezdit. A vůbec, mají taková auta smysl jako výhodné ojetiny?

Článek

Trh se teď zbláznil a mladé a málo ojeté vozy prakticky nejsou, případně stojí nesmysl. Prodejci zkrátka reagují na poptávku a byli by blázni, aby prodávali levněji vůz, za který mohou utržit více. Je to prostě klasický tržní mechanismus.

Jak to tak ale bývá, s vyšším nájezdem ta atraktivita aut už klesá a lidé spíše dávají přednost vozům, kterým ještě nesvítí na tachometru nějaká příšerná cifra. Jenže co je dneska už moc vysoký nájezd? 50 000 km? 100 000 km? 200 000 km? Každému je přeci jasné, že to číslo skutečný stav auta vůbec nemusí odrážet. Poctivě servisovaný a rozumný vůz s vyšším nájezdem bude vždycky lepší než auto sice s polovičními kilometry, ale bez jakékoli servisní historie a po dvou nehodách.

Tentokrát jsme se podívali na auta, která jsou v provozu od roku 2019 a mají za sebou už alespoň 200 000 km. I takových pár na inzertním portálu Sauto.cz najdeme. Těch pět nejvíce ojetých exemplářů tak uvádíme v následujícím výběru.

Škoda Octavia RS: 206 453 km

Doprovodné fotky ukazují, jak by se profesionální inzerát dělat neměl, aspoň tedy po vizuální stránce. Lidem to ale bude jedno, protože naftové „ereso“ českého původu po prvním majiteli a se servisní historií se vždycky dobře prodá.

Prvním „otrokem“ z aktuálního výběru nejvíce ojetých aut je Škoda Octavia RS ve verzi kombi s motorem 2.0 TDI, převodovkou DSG a pohonem všech kol. Inzerovaný vůz je z roku 2019 a už má za sebou 206 453 km. Aktuálně je na prodej za 515 888 Kč a lze z vozu odečíst DPH, pokud ho kupujete na firmu.

Svého času stála podobná Octavia RS (ve čtyřkolce, v kombíku a s automatem) s nějakou tou výbavou navíc přes 900 000 Kč. Když odhadneme ztrátu hodnoty na nějakých 400 000 korun, pořád bývalý majitel neztratil na každém najetém kilometru tolik. Myslíme, že auto se v dnešní době nedostatku vozů za tu inzerovanou cenu prodá, pokud bude mít kompletní servisní historii s nevynechanými nezbytnými úkony (olej v DSG a čtyřkolce, rozvody) a bude v dobrém stavu.

Prodejce férově uvádí celé VIN auta k rychlé kontrole on-line, což je vždycky dobrá vizitka. Samozřejmě je otázkou, jestli nutně musíte mít Octavii RS v téhle specifikaci, protože za stejné peníze můžete mít klasickou Octavii Combi s motorem 2.0 TDI a nájezdem do 100 000 km. Dokonce i u stejného prodejce jsou auta s mnohem nižšími nájezdy.

Peugeot 308 SW: 209 000 km

Cena inzerovaného auta podle všeho zohledňuje nájezd. Pokud bude auto mechanicky v pořádku, rozmlouvat ho nebudeme. Méně ojeté kusy totiž v tomhle stáří bývají o dost dražší. Prodejce si ale nedal s vizuální přípravou inzerátu moc práce, nepůsobí to profesionálně.

Mezi pět nejvíce ojetých aut se dostal i tento Peugeot 308 SW s motorem 1.5 HDI o výkonu 75 kW a s manuální převodovkou. Na tachometru má už 209 000 km, což je za tři roky v provozu slušná porce. Peugeot je na prodej za 235 000 Kč a mělo by to být i tzv. odpočtové auto.

Prodejce uvádí, že auto je dovezeno z Francie, což přináší jistá rizika, hlavně pokud jde o servisní historii. S ní si totiž Francouzi obecně moc hlavu nelámou, ale doufejme, že tříleté auto provozované zřejmě v nějaké flotile dostalo vše, co potřebovalo. O servisní historii se ale v inzerátu nepíše a prodejce tají i VIN (snad ho zašle na vyžádání), tak to prověření bude trochu pracnější.

Motor 1.5 HDI je docela slušný, ale na jeho stavu se vždycky neblaze projeví nepravidelná servisní historie, tak na to pozor. Zůstala tu totiž bohužel ta diskutovaná, nešťastně tvarovaná olejová vana se zalisovaným výpustním otvorem, takže nejde všechna stará náplň z motoru snadno vypustit. Pochybujeme, že si servisy dávají práci s proplachem či odsáváním starého oleje. Doporučujeme úpravu na aftermarket díl s „vystrčeným“ výpustním šroubem.

Ford Edge: 221 762 km

SUV ve čtyřkolce, s dieselem a automatem se určitě prodá, ale ta cena se nám zdá, vzhledem k nájezdu, docela odvážná. Nicméně auto by mělo být po velkém servisu.

Ford Edge neslouží v nabídce jako náhrada za Kugu, ale jako její větší a prostornější alternativa. Fordy také umějí najíždět pořádné porce, stačí se podívat na některá starší Mondea, jejichž reálný nájezd bývá úplně někde jinde, než co je uvedeno na tachometru. Ach ty neprověřené dovozy… Tohle inzerované auto by ale mělo být transparentní, což nájezd 221 762 napovídá.

Cena za inzerovaný Ford Edge se zdá být trochu odvážná vzhledem ke konkurenčním nabídkám a jejich nájezdům, ale inzerované auto je pěkně vybavené, a podle všeho má kompletní historii, i když je to dovoz. Prodejce inzeruje celý VIN, což usnadní první rychlou kontrolu. Uvádí, že auto je po velkém servisu.

A právě to je poměrně zásadní informace, protože nové generace motorů EcoBlue nejsou ty léty prověřené „bahenní pumpy“, kterými starší jednotky TDCI používané v upravené formě i u koncernu PSA byly. Pravidelně servisovaný kus nemá smysl rozmlouvat, jen to bude chtít opravdu důkladnou péči ve zkrácených servisních intervalech.

Audi A5 Sportback: 221 879 km

Audi s luxusní výbavou, silným naftovým šestiválcem, čtyřkolkou a automatem se prodá určitě dobře, i přes udávaný vyšší nájezd. Ale ten je u těchto modelů poměrně běžný.

Audi patří mezi značky, které průměrně nabíhají v prvních letech nejvyšší nájezdy. Například u sousedů v Německu, kde statistiky TÜV Report sledují i průměrné nájezdy, bývají právě Audi, spolu s Volvem a některými škodovkami, mezi kilometrovými rekordmany. Není tedy divu, že tohle Audi A5 se dostalo na druhé místo našeho výběru, když od března 2019 ujelo už 221 879 km. To je více než 70 000 km ročně.

Cena 769 900 Kč (navíc je auto tzv. odpočtové, což bude zajímat podnikatele) se zdá být vzhledem k motorizaci a výbavě docela férová. Bavíme se o autě, které jako nové stálo přes 1,5 milionu, takže je teď vlastně za polovinu původní ceny. Prodejce uvádí VIN auta ke kontrole a další užitečné informace. Je to klasický profesionální transparentní inzerát, ale nic jiného od oficiálního prodejce ojetin koncernu VW asi nečekáte.

Na stavu interiéru Audi A5 by se velký nájezd za pár let neměl nijak zásadně projevit, ale kdo ví, jak na tom bude sedačka řidiče a další detaily. Nechte si vyjet servisní historii a smiřte se s tím, že i tohle jinak docela pěkné auto bude něco potřebovat. Rozvody motorů 3.0 TDI už by tu měly být výrazně spolehlivější, ale nemyslete si, že tohle auto nebude dalších 100 000 km vůbec nic potřebovat. Určitě vás to bude stát dvě sady kvalitních pneumatik, brzdy a mimořádný servis automatu a čtyřkolky. Přesto není důvod šestiválcové Audi s takovým nájezdem rozmlouvat.

Citroën C4 Picasso: 223 138 km

Rodinná MPV začínají být nedostatkové zboží a my si myslíme, že tenhle Citroën C4 Picasso se v inzerátu moc dlouho neohřeje, pokud s ním není něco v nepořádku.

Citroëny mezi kilometrovými rekordmany moc často nevidíme, ale tohle Picasso už najelo opravdu pořádnou porci od roku 2019. V našem dnešním výběru nejvíce ojetých aut to tak s nájezdem 223 138 km dopracovalo na první místo. Nad ním už byl jen Kodiaq s 277 000 km, ale tam prodejce podle všeho uvedl špatně rok výroby (uvedl rok 2021, ale vůz je zřejmě z roku 2017), takže škodovácké SUV bylo diskvalifikováno.

Inzerované Picasso má motor 1.5 HDI o výkonu 96 kW a manuální převodovku. Je to sice dovoz, ale auto by mělo být po prvním majiteli a se servisní historií. Cena 319 000 Kč (a lze prý odečíst DPH) určitě zohledňuje nájezd, protože starší vozy s polovičními porcemi na tachometru se prodávají klidně za 350 až 400 tisíc, v závislosti na výbavě a stavu.

Prodejce sice nezveřejnil VIN, což trochu komplikuje rychlé prověření vozu, zda má vůbec smysl se na něj jet podívat, ale snad ho pošle na požádání. Motor 1.5 HDI není špatný, navíc má už nový typ „suchého“ částicového filtru, který nevyžaduje aditiva a výměny po 180 000 km jako u starších jednotek 1.6 HDI. Celý emisní systém včetně vstřikování AdBlue je sice trochu komplikovaný, ale to platí pro všechny současné diesely. Zajímavé je, že pro motor 1.5 HDI stojí celá ta „krabice“ (ve které je částicový filtr, zásobníkový katalyzátor a katalyzátor SCR) docela rozumných dvacet tisíc korun. Bonusem je pak solidní antikorozní ochrana francouzských aut.

Načítám