Hlavní obsah

Dostupné ojetiny na léto a pro radost: Dá se vůbec ještě něco sehnat?

Foto: Martin Palonder

Že je na trhu nedostatek aut? To možná tak těch nových fleetových nezáživných konzumních tříválcových krabic, po kterých za pár let nikdo ani neštěkne. Je ale pravda, že se povážlivě zmenšila zásoba atraktivních sportovních aut a vzrostly jejich ceny. Ale nebojte, některá slušná auta ještě jsou.

Článek

Dnes je všechno otázkou peněz a ten, kdo má na hraní jeden nebo dva miliony, si asi nebude vymýšlet hlouposti a koupí si nějaké pěkné a relativně nové auto. Lidé s omezeným rozpočtem ale také najdou pár zajímavých vozů, které nemusí stát majlant a mohou přinést radost.

Zkusme tak vybrat auta, která se dají s trochou snahy udržovat svépomocí a mohou představovat i základ dlouhodobého projektu pro nadšence, který nechce volný čas trávit pouze chozením po nákupních centrech, ale raději s kamarády v garáži.

Uváděné vozy jsou spíše jen příkladem, neboť k nim určitě vymyslíte pár velmi podobných alternativ. Ke každému z nich uvádíme ještě takové stručné shrnutí parametrů, které oznámkujeme od 1 do 5 jako ve škole.

Mazda MX-5

Foto: Honza Koubek

Proč se MX-5 vyskytuje ve všech seznamech dostupných sporťáků na léto? Protože je to dost možná nejlepší dostupný sporťák na léto. Ceny už posledních pár let ale neklesají, hezké kusy naopak už rostou na ceně

My víme, že tohle je takové klišé, ale MX-5 je prostě skvělé sportovní auto. Klasický roadster od Mazdy se navíc pomalu dostává do kategorie nedostatkového zboží. První „mrkající“ generace je už sběratelská rarita a v inzerátech se objevuje velice vzácně. A z trhu zmizely i generace druhé, jejichž nabídka se počítá na jednotky kusů a ještě povětšinou se základním motorem 1,6 l. Nejrozšířenější je teď generace třetí s označením NC.

Do dvou set tisíc koupíte maximálně „en-céčko“ s jedna osmičkou, dvoulitry se samosvorem stojí tři sta tisíc, spíše už i víc, pokud mají málo najeto a jsou po faceliftu. A i těmi inzeráty nepřetékají. Čtvrtá generace MX-5 začíná zhruba u 450 000 korun za motorizaci 1,5 l, dvoulitry stojí ještě hodně přes půl milionu. Záleží ale na původu, stavu a nájezdu. Nejlevnější bývají vždycky pochybné utrápené dovozy z půjčoven někde u moře.

Největším problémem starších MX-5 vždycky bývala koroze a celkový stav po špatně opravených nehodách. Nekupujte auto naslepo, vždycky ho velmi dobře prohlédněte, hlavně pokud jde o stav podvozku, prahů a všech míst, kam není vidět. Starší a relativně levné MX-5 berte jako počátek nadšeneckého projektu, který bude vyžadovat velkorysý rozpočet a hlavně moře trpělivosti. Aspoň že na MX-5 je stále dostatek dílů a mechanicky je to poměrně jednoduché a spolehlivé auto. Okolo této Mazdy se točí i velká komunita nadšenců, která ochotně sdílí své poznatky a tipy, jak různé technické problémy (kterých naštěstí moc není) řešit.

nabídka na trhu ojetin3
ceny ojetin2
průměrný stav ojetin2
servisní náročnost1,5
mechanická spolehlivost1,5
dostupnost náhradních dílů2,5
ceny náhradních dílů2
investiční potenciál2,5
hodnocení celkem2,1

BMW Z4

Foto: Martin Tolar

Předminulá Z4 byl ještě poměrně jednoduchý bavorák. Nějaká „plnotučná“ verze s třílitrovým šestiválcem a manuálem ale nebude nic levného. Verze Z4 M je pak už klidně záležitostí za milion

Žádná velká sláva není ani nabídka prvního BMW Z4 s klasickou látkovou střechou. Tenhle poměrně jednoduchý a pro běžné smrtelníky ještě živitelný roadster se začíná dostávat do kategorie „to poslední poctivé mechanické BMW“, takže nadšenci a fanoušci doslova trhají prodejcům originálních zachovalých aut ruce. A to žene ceny nahoru. I nejlevnější šestiválce 2,2 l se dnes pod 250 000 Kč shánějí velmi těžko a zpravidla mívají najeto hodně přes 200 tisíc kilometrů.

Zajímavé verze 2.5si a plnotučné třílitry jsou záležitost spíše tak 300 až 350 000 Kč, což už je kategorie, kam padají těžkopádné základní motorizace nástupnické generace s pevnou skládací střechou a nájezdem 300 000 km z půjčoven. Hezká Z4 první generace s motorem 3,0 l a manuálem klidně může stát 400 tisíc i víc. Ostrá Z4 M s fantastickým motorem S54B32 z M3 E46 dvojnásobek. Velmi drahá jsou i poměrně vzácná kupé, běžně inzerovaná i za milion.

Mechaniku BMW Z4  při životě udržíte ještě s rozumným rozpočtem. Otravné jsou ale všemožné vrtochy elektroniky (což ale odhalí diagnostika před koupí) a pak bohužel hůře zjistitelná spotřeba oleje motorů M54, kterou většinou objevíte, až s autem najezdíte tak 1 500 km. Prodejce vás asi nenechá vyndavat svíčky a koukat do válců endoskopem. Aspoň sáhněte hluboko do koncovky výfuku, jestli není černá a mastná. Pozor na bouraná auta, ať není Z4 ohnutá do banánu. Jo a pozor na vyplavená auta!

nabídka na trhu ojetin2,5
ceny ojetin3
průměrný stav ojetin3,5
servisní náročnost2
mechanická spolehlivost2,5
dostupnost náhradních dílů2
ceny náhradních dílů4
investiční potenciál2
hodnocení celkem2,7

Renault Clio R.S.

Foto: Martin Tolar

Malé Clio ve verzi Renault Sport (R.S.) je takové „BMW M3 pro chudé“. Podobně koncipovaných hothatchů najdete víc, třeba poslední atmosférickou Hondu Civic Type-R

Rychlé francouzské hatchbacky se ještě koupit dají a klasickým zástupcem je ostré Clio od divize Renault Sport, na které stačí rozpočet 100 až 250 000 Kč podle stavu a nájezdu. Do 150 tisíc koupíte druhou generace, okolo dvou set tisíc se pohybují modely třetí generace. Atmosférický dvoulitr je pak velmi slušný a vlastně spolehlivý motor.

Je potřeba počítat s tím, že Clio R.S. a jiná auta téhle koncepce dostávají řádně za uši, takže se musíte smířit s unaveným podvozkem a brzdami. A také bývají už hodně utahané převodovky. Na těchto autech také vzácně zůstane něco originálního, majitelé často „tuní“ právě podvozek a brzdy, není nouze o pochybné montáže vzduchových filtrů, tlumičů výfuku a dalších vážnějších zásahů do motoru, třeba odstranění katalyzátoru. S tím může být později problém, třeba na emisích a STK.

Pokud ale Clio R.S. není zbořené, nerezne (nebouraná auta s korozí problémy nemívají) a nevykazuje stopy enormní spotřeby oleje, bývá to velmi dobrý základ, pokud chcete nenáročné zábavné auto, se kterým můžete vyrazit jednou za čas na okruh. Díly jsou dostupné a auto poměrně snadno opravitelné. Srovnatelná auta jsou pak ještě poslední atmosférické Hondy Civic Type-R a klidně i Fiesta ST s dvoulitrem, i když ta už není tak zuřivá.

nabídka na trhu ojetin2,5
ceny ojetin1,5
průměrný stav ojetin3
servisní náročnost1,5
mechanická spolehlivost2
dostupnost náhradních dílů2
ceny náhradních dílů2
investiční potenciál3
hodnocení celkem2,2

VW Eos (a jiné kupé-kabriolety)

Foto: Jan Majurník

Kupé-kabriolety vycházející z masových hatchbacků segmentu C svého času nabízela skoro každá významná značka. VW Eos a Renault Mégane CC (na fotce) jsou asi nejrozšířenější modely. Dokonce byly v nabídce i diesely

Móda kupé-kabrioletů už skončila, protože dnes v nabídce automobilek podobné modely najdeme jen výjimečně. Ale svého času musel takové auto nabízet skoro každý výrobce. Dnes, když už se nějaký kabriolet v portfoliu objeví, mívá zase klasickou plátěnou střechu. Skládací pevná střecha může mít ale pro někoho určité kouzlo, zejména pak umožňuje komfortnější celoroční provoz. Ale ani s moderními kabriolety s látkovými střechami není problém jezdit v zimě.

Relativně levně se dají koupit Peugeoty 307 a 308 CC a Renaulty Mégane CC, na které stačí někdy i méně než 100 000 Kč. VW Eos, který je z těch masovějších značek asi nejkvalitněji sestavený, se dá pořídit za 150 tisíc. Občas narazíte i na Ford Focus CC, který je docela vzácný, rarita je i příbuzné Volvo C70. Problém těchto aut ale byl (a je), že cenami se vyrovnávají vozům prémiových značek přeci jen s dynamičtějším projevem. Za stejné peníze totiž koupíte třeba Mercedes SLK s pevnou skládací střechou, byť trochu starší. Jistě, ten je jen dvoumístný, ale do zmíněných kupé-kabrioletů si stejně vzadu nikdo normální nesedne.

Výhodou těchto vozů nicméně bývá známá a relativně levně opravitelná technika, pokud jde aspoň o motor a převodovky. Podvozek ovšem bývá odlišný a díly karoserie také, čemuž často odpovídají ceny a dostupnost. Jako vždy platí, že nejrizikovější jsou auta po velkých nehodách. Ověřte proto důkladně mechanismus skládaní střechy. Nedá se to opravit zrovna snadno a levně. Komu to rozpočet dovolí, ať hledá spíše prémiové modely jako Audi A5 Cabrio s klasickou látkovou střechou. To je přeci jen hodnotnější a lepší auto.

nabídka na trhu ojetin2
ceny ojetin2
průměrný stav ojetin3
servisní náročnost2,5
mechanická spolehlivost3
dostupnost náhradních dílů1,5
ceny náhradních dílů3,5
investiční potenciál4,5
hodnocení celkem2,8

Jakákoli „amerika“

Foto: Ford

Ford Mustang je díky oficiálnímu dovozu do Evropy oblíbený a rozšířený, což pomáhá držet ceny servisu v rozumných mezích. Nabídka amerických aut je ale obrovská a na své si přijde fanoušek jakékoli éry

Auta původem z USA mají vždycky své kouzlo, ale nejsou pro každého. Kdo preferuje vytříbené jízdní vlastnosti a obratnost, ten asi bude hledat něco jiného. On sice třeba moderní Mustang nebo Camaro nejsou špatná auta, ale vždycky jim budou spíše sedět široké silnice s větším poloměrem oblouku. Navíc ty opravdu dynamicky nadané verze amerických aut nejsou nic levného a široce dostupného. Stačí se podívat na ceny moderní Corvetty…

Je těžké vypíchnout nějaký specifický model, protože v USA si vyberete prakticky cokoli, co odpovídá vašemu vkusu, potřebám a finančním možnostem. Je libo obří luxusní kabriolet? Chcete klasické kupé? Nebo snad nějaký drsný off-road? Koupit se dá cokoli a záleží jen na tom, co s autem chcete dělat a jak ho chcete používat. A kolik na něj máte.

Výhodou amerických aut je poměrně snadná údržba a široká dostupnost náhradních dílů za překvapivě rozumné ceny. Oceníte určitě i vrozenou spolehlivost jednoduché techniky, kterou musí zvládnout opravit každý někde v poušti Nového Mexika. Doporučujeme hledat zachovalé auto s dobrým původem, které má v pořádku doklady. Pozor si dejte na pochybné překupníky, kdy je vážné riziko, že koupíte nějaký kradený kus. U nás ale figuruje pár zavedených importérů, kteří se americkými auty zabývají a pomohou vám určitě najít ideální auto, které se vejde do vašeho rozpočtu.

nabídka na trhu ojetin2
ceny ojetin3,5
průměrný stav ojetin3
servisní náročnost1,5
mechanická spolehlivost2
dostupnost náhradních dílů2
ceny náhradních dílů1,5
investiční potenciál2
hodnocení celkem2,2
Související témata:
Načítám