Článek
Dnes je všechno otázkou peněz a ten, kdo má na hraní jeden nebo dva miliony, si asi nebude vymýšlet hlouposti a koupí si nějaké pěkné a relativně nové auto. Lidé s omezeným rozpočtem ale také najdou pár zajímavých vozů, které nemusí stát majlant a mohou přinést radost.
Zkusme tak vybrat auta, která se dají s trochou snahy udržovat svépomocí a mohou představovat i základ dlouhodobého projektu pro nadšence, který nechce volný čas trávit pouze chozením po nákupních centrech, ale raději s kamarády v garáži.
Uváděné vozy jsou spíše jen příkladem, neboť k nim určitě vymyslíte pár velmi podobných alternativ. Ke každému z nich uvádíme ještě takové stručné shrnutí parametrů, které oznámkujeme od 1 do 5 jako ve škole.
Mazda MX-5
My víme, že tohle je takové klišé, ale MX-5 je prostě skvělé sportovní auto. Klasický roadster od Mazdy se navíc pomalu dostává do kategorie nedostatkového zboží. První „mrkající“ generace je už sběratelská rarita a v inzerátech se objevuje velice vzácně. A z trhu zmizely i generace druhé, jejichž nabídka se počítá na jednotky kusů a ještě povětšinou se základním motorem 1,6 l. Nejrozšířenější je teď generace třetí s označením NC.
Do dvou set tisíc koupíte maximálně „en-céčko“ s jedna osmičkou, dvoulitry se samosvorem stojí tři sta tisíc, spíše už i víc, pokud mají málo najeto a jsou po faceliftu. A i těmi inzeráty nepřetékají. Čtvrtá generace MX-5 začíná zhruba u 450 000 korun za motorizaci 1,5 l, dvoulitry stojí ještě hodně přes půl milionu. Záleží ale na původu, stavu a nájezdu. Nejlevnější bývají vždycky pochybné utrápené dovozy z půjčoven někde u moře.
Největším problémem starších MX-5 vždycky bývala koroze a celkový stav po špatně opravených nehodách. Nekupujte auto naslepo, vždycky ho velmi dobře prohlédněte, hlavně pokud jde o stav podvozku, prahů a všech míst, kam není vidět. Starší a relativně levné MX-5 berte jako počátek nadšeneckého projektu, který bude vyžadovat velkorysý rozpočet a hlavně moře trpělivosti. Aspoň že na MX-5 je stále dostatek dílů a mechanicky je to poměrně jednoduché a spolehlivé auto. Okolo této Mazdy se točí i velká komunita nadšenců, která ochotně sdílí své poznatky a tipy, jak různé technické problémy (kterých naštěstí moc není) řešit.
nabídka na trhu ojetin | 3 |
ceny ojetin | 2 |
průměrný stav ojetin | 2 |
servisní náročnost | 1,5 |
mechanická spolehlivost | 1,5 |
dostupnost náhradních dílů | 2,5 |
ceny náhradních dílů | 2 |
investiční potenciál | 2,5 |
hodnocení celkem | 2,1 |
BMW Z4
Žádná velká sláva není ani nabídka prvního BMW Z4 s klasickou látkovou střechou. Tenhle poměrně jednoduchý a pro běžné smrtelníky ještě živitelný roadster se začíná dostávat do kategorie „to poslední poctivé mechanické BMW“, takže nadšenci a fanoušci doslova trhají prodejcům originálních zachovalých aut ruce. A to žene ceny nahoru. I nejlevnější šestiválce 2,2 l se dnes pod 250 000 Kč shánějí velmi těžko a zpravidla mívají najeto hodně přes 200 tisíc kilometrů.
Zajímavé verze 2.5si a plnotučné třílitry jsou záležitost spíše tak 300 až 350 000 Kč, což už je kategorie, kam padají těžkopádné základní motorizace nástupnické generace s pevnou skládací střechou a nájezdem 300 000 km z půjčoven. Hezká Z4 první generace s motorem 3,0 l a manuálem klidně může stát 400 tisíc i víc. Ostrá Z4 M s fantastickým motorem S54B32 z M3 E46 dvojnásobek. Velmi drahá jsou i poměrně vzácná kupé, běžně inzerovaná i za milion.
Mechaniku BMW Z4 při životě udržíte ještě s rozumným rozpočtem. Otravné jsou ale všemožné vrtochy elektroniky (což ale odhalí diagnostika před koupí) a pak bohužel hůře zjistitelná spotřeba oleje motorů M54, kterou většinou objevíte, až s autem najezdíte tak 1 500 km. Prodejce vás asi nenechá vyndavat svíčky a koukat do válců endoskopem. Aspoň sáhněte hluboko do koncovky výfuku, jestli není černá a mastná. Pozor na bouraná auta, ať není Z4 ohnutá do banánu. Jo a pozor na vyplavená auta!
nabídka na trhu ojetin | 2,5 |
ceny ojetin | 3 |
průměrný stav ojetin | 3,5 |
servisní náročnost | 2 |
mechanická spolehlivost | 2,5 |
dostupnost náhradních dílů | 2 |
ceny náhradních dílů | 4 |
investiční potenciál | 2 |
hodnocení celkem | 2,7 |
Renault Clio R.S.
Rychlé francouzské hatchbacky se ještě koupit dají a klasickým zástupcem je ostré Clio od divize Renault Sport, na které stačí rozpočet 100 až 250 000 Kč podle stavu a nájezdu. Do 150 tisíc koupíte druhou generace, okolo dvou set tisíc se pohybují modely třetí generace. Atmosférický dvoulitr je pak velmi slušný a vlastně spolehlivý motor.
Je potřeba počítat s tím, že Clio R.S. a jiná auta téhle koncepce dostávají řádně za uši, takže se musíte smířit s unaveným podvozkem a brzdami. A také bývají už hodně utahané převodovky. Na těchto autech také vzácně zůstane něco originálního, majitelé často „tuní“ právě podvozek a brzdy, není nouze o pochybné montáže vzduchových filtrů, tlumičů výfuku a dalších vážnějších zásahů do motoru, třeba odstranění katalyzátoru. S tím může být později problém, třeba na emisích a STK.
Pokud ale Clio R.S. není zbořené, nerezne (nebouraná auta s korozí problémy nemívají) a nevykazuje stopy enormní spotřeby oleje, bývá to velmi dobrý základ, pokud chcete nenáročné zábavné auto, se kterým můžete vyrazit jednou za čas na okruh. Díly jsou dostupné a auto poměrně snadno opravitelné. Srovnatelná auta jsou pak ještě poslední atmosférické Hondy Civic Type-R a klidně i Fiesta ST s dvoulitrem, i když ta už není tak zuřivá.
nabídka na trhu ojetin | 2,5 |
ceny ojetin | 1,5 |
průměrný stav ojetin | 3 |
servisní náročnost | 1,5 |
mechanická spolehlivost | 2 |
dostupnost náhradních dílů | 2 |
ceny náhradních dílů | 2 |
investiční potenciál | 3 |
hodnocení celkem | 2,2 |
VW Eos (a jiné kupé-kabriolety)
Móda kupé-kabrioletů už skončila, protože dnes v nabídce automobilek podobné modely najdeme jen výjimečně. Ale svého času musel takové auto nabízet skoro každý výrobce. Dnes, když už se nějaký kabriolet v portfoliu objeví, mívá zase klasickou plátěnou střechu. Skládací pevná střecha může mít ale pro někoho určité kouzlo, zejména pak umožňuje komfortnější celoroční provoz. Ale ani s moderními kabriolety s látkovými střechami není problém jezdit v zimě.
Relativně levně se dají koupit Peugeoty 307 a 308 CC a Renaulty Mégane CC, na které stačí někdy i méně než 100 000 Kč. VW Eos, který je z těch masovějších značek asi nejkvalitněji sestavený, se dá pořídit za 150 tisíc. Občas narazíte i na Ford Focus CC, který je docela vzácný, rarita je i příbuzné Volvo C70. Problém těchto aut ale byl (a je), že cenami se vyrovnávají vozům prémiových značek přeci jen s dynamičtějším projevem. Za stejné peníze totiž koupíte třeba Mercedes SLK s pevnou skládací střechou, byť trochu starší. Jistě, ten je jen dvoumístný, ale do zmíněných kupé-kabrioletů si stejně vzadu nikdo normální nesedne.
Výhodou těchto vozů nicméně bývá známá a relativně levně opravitelná technika, pokud jde aspoň o motor a převodovky. Podvozek ovšem bývá odlišný a díly karoserie také, čemuž často odpovídají ceny a dostupnost. Jako vždy platí, že nejrizikovější jsou auta po velkých nehodách. Ověřte proto důkladně mechanismus skládaní střechy. Nedá se to opravit zrovna snadno a levně. Komu to rozpočet dovolí, ať hledá spíše prémiové modely jako Audi A5 Cabrio s klasickou látkovou střechou. To je přeci jen hodnotnější a lepší auto.
nabídka na trhu ojetin | 2 |
ceny ojetin | 2 |
průměrný stav ojetin | 3 |
servisní náročnost | 2,5 |
mechanická spolehlivost | 3 |
dostupnost náhradních dílů | 1,5 |
ceny náhradních dílů | 3,5 |
investiční potenciál | 4,5 |
hodnocení celkem | 2,8 |
Jakákoli „amerika“
Auta původem z USA mají vždycky své kouzlo, ale nejsou pro každého. Kdo preferuje vytříbené jízdní vlastnosti a obratnost, ten asi bude hledat něco jiného. On sice třeba moderní Mustang nebo Camaro nejsou špatná auta, ale vždycky jim budou spíše sedět široké silnice s větším poloměrem oblouku. Navíc ty opravdu dynamicky nadané verze amerických aut nejsou nic levného a široce dostupného. Stačí se podívat na ceny moderní Corvetty…
Je těžké vypíchnout nějaký specifický model, protože v USA si vyberete prakticky cokoli, co odpovídá vašemu vkusu, potřebám a finančním možnostem. Je libo obří luxusní kabriolet? Chcete klasické kupé? Nebo snad nějaký drsný off-road? Koupit se dá cokoli a záleží jen na tom, co s autem chcete dělat a jak ho chcete používat. A kolik na něj máte.
Výhodou amerických aut je poměrně snadná údržba a široká dostupnost náhradních dílů za překvapivě rozumné ceny. Oceníte určitě i vrozenou spolehlivost jednoduché techniky, kterou musí zvládnout opravit každý někde v poušti Nového Mexika. Doporučujeme hledat zachovalé auto s dobrým původem, které má v pořádku doklady. Pozor si dejte na pochybné překupníky, kdy je vážné riziko, že koupíte nějaký kradený kus. U nás ale figuruje pár zavedených importérů, kteří se americkými auty zabývají a pomohou vám určitě najít ideální auto, které se vejde do vašeho rozpočtu.
nabídka na trhu ojetin | 2 |
ceny ojetin | 3,5 |
průměrný stav ojetin | 3 |
servisní náročnost | 1,5 |
mechanická spolehlivost | 2 |
dostupnost náhradních dílů | 2 |
ceny náhradních dílů | 1,5 |
investiční potenciál | 2 |
hodnocení celkem | 2,2 |