Článek
Ačkoli se pořád snažíme upozorňovat, že údaj na tachometru ojetého auta není všechno a že kupující by se měl orientovat především podle celkového technického stavu auta a jeho historie, někteří na ten údaj nedají dopustit. A o ojetinu s nájezdem přes 300 000 km by si už neopřeli ani kolo.
Ale to by mohla být chyba, protože jak dokládají některé příklady z inzerátů, které jsme našli na webu sauto.cz, ani nájezd přes 500 000 km nemusí znamenat, že auto už patří do šrotu. Je to samozřejmě o tom, co chcete a jestli vám nějak záleží na tom, kolik svítí na tachometru. Stejně je tak třetina těch dovezených pleček bez historie stočená, jen o tom nevíme. Nebo si to nechceme přiznat.
Jelikož se kultura prodeje ojetých aut u nás postupně zlepšuje (jde to pomalu, ale posun je znát), prodejci už s tachometry většinou nevymýšlí nesmysly a nebojí se skutečný nájezd přiznat. Poměrně dost pro to udělalo i Ministerstvo dopravy, když umožňuje zcela bezplatnou a snadnou kontrolu VIN auta na internetu, jak to s historií tachometru je. Stránky www.kontrolatachometru.cz určitě znáte. Tam si můžete kupovanou ojetinu prověřit ihned kdekoli, i z mobilu na ploše bazaru nebo u prodejce před domem.
Pravda, zapisuje se tam až první údaj z první české evidenční kontroly či STK, takže co se s autem dělo prvních třeba pět let v Německu, to neví nikdo. Ale určité vodítko to je vždycky a vozy s českým původem většinou mají ten nájezd už poctivý. Asi nemusíme připomínat, že je potřeba také používat rozum a počítat. Naftový Passat z Německa bude mít za deset let najeto aspoň 250 000 km, spíše víc.
Audi A8 4.2 TDI
První záznam má auto z července 2011 s nájezdem 32 800 km, na STK šlo Audi v listopadu 2013, kdy mu svítilo na tachometru 169 045 km. Následně zavítalo na kontrolu v únoru 2016 s nájezdem 328 742 km, o necelé dva roky později už bylo na tachometru 414 234 km a poslední STK z července 2021 dokládá nájezd 517 064 km. Poslední evidenční prohlídku auto prodělalo v listopadu téhož roku s nájezdem skoro 527 000 km.
Audi A8 téhle generace platí za poměrně spolehlivé auto, a když tak vidíme fotky prodávaného exempláře, vypadá to, že o něj bylo postaráno. Snad vedle kosmetiky myslel majitel i na servis, ale jelikož má za sebou auto zřejmě hlavně dlouhé trasy, nemusely by mu trochu našponované servisní intervaly vadit. S vysokým nájezdem bychom se jen trochu báli o rozvodový řetěz, ale vsadíme se, že byl v minulosti v rámci prevence měněn.
Otázkou samozřejmě bude stav podvozku, automatické převodovky, pohonu všech kol a filtru pevných částic. Bude potřeba nechat auto „napíchnout“ na diagnostiku, která ukáže, jak fungují vstřikovače. A log z jízdy zase prozradí stav turbodmychadel. Jestli ale auto bude mechanicky v pořádku, není důvod ho rozmlouvat. Pokud z něj neteče olej (a zároveň v motoru nějaký je), klidně ho kupte.
Mercedes-Benz E 300 CDI
Ani tenhle Mercedes rozhodně nezahálel. První české záznamy dokládají nájezd 255 328 km na konci dubna 2017 a hned v červenci šlo auto na evidenční kontrolu s nájezdem 273 482 km. O necelé dva roky měl Mercedes během STK najeto 359 000 km, o další necelé dva roky později absolvoval evidenční kontrolu s nájezdem o 103 000 km vyšším. Poslední údaj je z dubna 2022, to bylo na tachometru 504 639 km.
I přes vysoký udávaný nájezd vypadá auto na fotkách docela hezky, včetně poměrně zachovalého interiéru. Jen „osekaná“ světla od kamínků prozrazují, že už Mercedes něco najezdil. Látkové sedačky naznačují, že by auto mohlo mít skromnější a tedy méně rizikovou výbavu. Určitě tenhle zajímavý Mercedes nerozmlouváme, už proto, že má populární naftový šestiválec, který platí za spolehlivý motor. Pozor jen na turba, vstřiky a emisní systémy. Jako výhodu bychom viděli absenci pohonu všech kol, takže odpadá první servisní hrozba.
Určitě nechte prověřit mechaniku podvozku a nechte zkontrolovat automatickou převodovku. Pokud byl v minulosti měněn v automatu pravidelně olej (s tímhle nájezdem už by auto mělo mít aspoň čtvrtou náplň), z auta nic neteče a diagnostika nebude svítit vykřičníky jak seznam nejhledanějších osob na stránkách Interpolu, klidně ho kupte. Počítejte ale s tím, že bez starostí tohle auto v dalších letech rozhodně nebude, bude vyžadovat velice pečlivou údržbu.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI
První záznam z evidenční kontroly má tahle Octavia ze srpna 2013 s 38 960 km na tachometru a hned za rok byla na STK, kde už měla „na budíku“ 130 000 km. Další rok šla Octavia na novou STK a záznam ukazuje už na 222 289 km, aby následující srpen měla 308 800 km. Na STK tohle auto jelo zas za rok a tam už byl zapsaný údaj 376 004 km, další rok 443 048 km. Pak se to trochu uklidnilo, neboť o rok později činí zapsaný údaj 496 926 km a poslední záznam je ze srpna 2020, kdy muselo auto STK opakovat a dostalo zápis 530 105 km.
Tahle Octavia už má něco za sebou, což prozrazuje především zborcená sedačka řidiče a pak ještě pár detailů v interiéru a na karoserii. Ale těžko můžete dvojkové ovečce, která zřejmě sloužila jako dělník, vyčítat osahaný volant a potrhané bočnice křesel. Hlavní je, aby fungovala po technické stránce. Motor běží? Převodovka řadí? Nikde nic nemlátí? Tak co řešíte?
Motor 1.6 TDI má slušný mechanický základ, který by měl za 500 000 km ještě sloužit. Horší to bývá s životností vstřikovačů (náchylnými na kvalitu nafty) a emisními systémy, hlavně s okruhem EGR. Částicový filtr se dá naštěstí vyřešit za rozumné peníze. Pozor ale na stav zadní nápravy, která s tímto nájezdem zřejmě už nebude v nejlepší kondici.
Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 4×4
Tenhle Scout se v české historii objevil prvně v červnu 2015 s nájezdem 142 404 km během první evidenční kontroly, čemuž není po zhruba třech letech v provozu důvod nevěřit. O necelý rok později šlo auto na STK s údajem 189 668 km, ale přesně po dvou letech poskočil nájezd při další STK na 322 393 km. Neuplynuly ani dva roky a auto už mělo při další STK najeto 474 978 km, aby v letošním dubnu po dvou letech od poslední prohlídky uzavřelo skóre na hodnotě 537 525 km. S „novým“ motorem ale bude běhat dál.
Podle fotek nevypadá auto vzhledem k nájezdu vůbec špatně a zřejmě se o něj někdo aspoň v rámci možností staral. Interiér je, především ve srovnání s předchozí Octavií, docela zachovalý. Otázkou samozřejmě je, jestli je ve voze původní volant, řadící páka a sedačka řidiče. Co v autě původní není, je motor. Prý byl měněn a použitá jednotka má údajně najeto zhruba 120 000 km.
Pokud bude auto po mechanické stránce v pořádku, proč ne. Myslete ale na to, že motor možná může být s poměrně nízkým nájezdem po výměně v dobré kondici, ale celá karoserie a podvozek zřejmě budou původní, takže už mohou vykazovat známky únavu. Podvozek Octavií, jak už bylo řečeno, vyžaduje velmi pečlivý přístup, hlavně pokud jde o přesnost seřízení geometrie a kvalitu komponent. Prověřte také stav mezinápravové spojky systému pohonu všech kol. U hodně ojetých koncernových aut bývá často zcela nefunkční a zadní kola vůbec nepřipojuje.
Škoda Superb 1.9 TDI
Na první STK šel vůz v prosinci 2011, tedy zhruba rok a čtvrt po uvedení do provozu. A to už měl najeto 104 564 km. Další STK absolvoval vůz za rok a to na tachometru svítilo 171 319 km. Pak zřejmě Superb měnil majitele, protože je tam několik brzy následujících evidenčních prohlídek, ale od prosince 2015 zase jezdí jen na pravidelné dvouleté STK. Za první rok tam skočilo 66 000 km, další dva roky znamenaly také přírůstek 66 000 km. V posledních dvou letech přibylo 105 000 km, ale poslední STK tenhle Superb podle všeho absolvoval v lednu 2020, takže ho další kontrola teprve čeká. No, je otázka, jestli jí proleze, ale u nás se vždycky děly zázraky…
Tenhle Superb už má taky nejlepší léta za sebou, ale o motoru 1.9 TDI je známo, že zvládá neuvěřitelné věci. Aspoň tedy po mechanické stránce, neboť jestli něco zlobí, tak to bývají věci okolo. V této aplikaci zejména vstřikovače, respektive jejich uchycení. Pokud se ale potíže včas diagnostikují a odstraní, naběhají tyhle motory klidně milion kilometrů.
Uvnitř už má ale nabízený Superb něco za sebou a nezbývá než doufat, že všechno funguje. Zase za osmdesát tisíc člověk nemůže chtít zázraky. Na druhou stranu tu není automat nebo čtyřkolka a vždycky ta mechanika půjde nějak opravit. Pokud není auto napadané korozí, mohlo by ještě posloužit. Škodovky jsou prostě takové, jak se o ně staráte a pečlivým lidem vydrží.
Volvo XC70 2.4 D5
Podle kontroly uvedeného VIN se zřejmě jedná o čerstvý dovoz, neboť vůz má za sebou jen evidenční prohlídku. Ta ale dokládá nájezd 788 077 km během této kontroly. Nic víc o historii auta nevíme. Tahle Volva se ale řadí statisticky mezi auta s nejvyššími nájezdy, což potvrzují i německé statistiky z technických kontrol.
Volva z této doby platí za držáky, neboť mají ještě poměrně jednoduchou a nenáročnou techniku. Vždycky vyžadovala jen běžný servis, se kterým zvládla najezdit přesně takto vysoké porce kilometrů. Bývají ale náchylnější ke korozi, hlavně pokud došlo k narušení původní antikorozní ochranné vrstvy při nehodách a odletujícím štěrkem.
S tímto vysokým nájezdem bychom měli také strach o stav automatu a pohonu všech kol, ale naftový pětiválec po běžném servisu a s novými rozvody ten milion dá. I uvnitř tohle auto podle fotek vypadá docela slušně. Takže jestli potřebujete dělníka na stavbu chaty na horách, tak tady jednoho kandidáta máte. A ještě se proletíte vrtulníkem, jak inzeruje prodejce.