Článek
Začátek letošního roku se nese v duchu dalšího zdražování, ale naštěstí to neplatí úplně všude – nabíjení elektrifikovaných aut totiž zlevnilo. PRE si drželo (i přes mírné zdražení) nižší ceny celou dobu, E.ON zlevnil od loňského října a nyní je na řadě také ČEZ čili všichni tři největší hráči na českém trhu. Jde tedy o skvělou příležitost shrnout si, kolik za nabíjení elektromobilů a plug-in hybridů ve veřejné síti zaplatíte.
Doma je pořád nejlevněji
Připomeňme si, že nejvíc pochopitelně stále ušetří ti, co mohou nabíjet doma. S wallboxem máte totiž nárok na nižší tarif D27d (což sníží náklady na elektřinu pro celou domácnost), s nímž můžete nabíjet cca za 4,5 Kč/kWh (podle dodavatele a typu smlouvy), takže se (podle spotřeby vašeho elektromobilu) dokážete dostat pod úroveň 1 Kč/km, čemuž nemůže konkurovat žádné auto se spalovacím motorem (tam jste v tom zhruba za 2,5 Kč/km s dieselem a 3 Kč/km s benzinem).
Nabíjení ve veřejné síti
Když však budete chytří, i při nabíjení ve veřejné síti můžete jezdit úsporněji než s konvenčním autem. Pomalé AC nabíjení (až 22 kW) totiž vyjde na 8 Kč/kWh, což v překladu znamená, že můžete jezdit za nějakých 1,50 Kč/km. Rychlé DC nabíjení (do 150 kW) pak může vyjít podobně vstřícně na 10 Kč/kWh, takže jezdíte cca za 2 Kč/km. A když na nabíjení spěcháte a nabíjíte ultrarychle (tedy 150 kWh a více), můžete se dostat i na částku 13 Kč/kWh, což v přepočtu znamená 2,50 Kč/km čili na úrovni dieselu.
Náhled ceníků jednotlivých provozovatelů si můžete prohlédnout níže (ceny platí k 15. 1. 2024), bližší informace a podmínky naleznete přímo u provozovatelů.
Budu mít kde nabíjet?
Možná se vám to nezdá, ale nabíjecí infrastruktura se v ČR rozvíjí velice rychle (rozhodně rychleji, než jak roste počet elektrických aut na českých silnicích). Jen za loňský rok zprovoznili tři největší hráči na českém trhu čtyři stovky nabíjecích stanic, čímž se celkový počet přiblížil 1 600 stanicím (tedy více než 3 200 dobíjecích bodů) a dál roste doslova s každým dnem (a to nezmiňujeme desítky dalších nabíječek menších provozovatelů). Nemusíte se tedy bát, že byste neměli kde nabíjet.
Celkový počet | Nárůst 2023 | |
---|---|---|
ČEZ | 660 | +144 |
PRE | 660 | +169 |
E.ON | 265 | +88 |
CELKEM | 1 585 | +401 |
Na co si dát pozor
Chce to ale trochu přemýšlet a počítat, pokud chcete jezdit takto lacino. Především to znamená mít smlouvu přímo s provozovateli, registrovaní zákazníci totiž mají vždy výhodnější tarify. Pokud nabíjíte často, dává smysl využít tarif s drobným měsíčním poplatkem (u ČEZ 100 nebo 300 Kč/měsíc a u PRE 150 Kč/měsíc, E.ON další zvýhodnění nenabízí), který vám dále zlevní každou kWh.
Zároveň si dejte pozor na roaming (tedy využívat čip jednoho provozovatele u nabíječek jiného čili třeba jezdit s čipem PRE na ČEZ apod.), který vyjde vždy dráž, a měli byste ho tak využívat spíše výjimečně než pravidelně.
Detailně si také projděte ceník služby od výrobce vašeho elektromobilu – ceny se totiž dost liší a za komfort, který vám jedna smlouva a jedna karta přinese, si můžete dost připlatit.
Pozor také na to, jak dlouhý čas strávíte u nabíječky – každý provozovatel má totiž v rámci tarifu volné minuty u nabíječky, po jejichž překročení si účtuje poměrně vysoké poplatky (tím se snaží zabránit tomu, aby auta zbytečně neblokovala nabíječku). Stejné poplatky vám hrozí i v případě, že nabité auto se zapojeným konektorem necháte stát u nabíječky.
Zlevnění nabíjení je více než vítané a jde ruku v ruce s nastartováním programu dotací na elektrická auta (i když jen pro firemní zákazníky a podnikatele). Namotivovat zákazníky zvyklé na „bezproblémový“ provoz spalovacích aut do méně přesednutí do dražšího auta, které je navíc nutí pozměnit dosavadní návyky, je totiž složité, i když to s sebou nese vyšší uživatelský komfort a také nižší provozní náklady – na „palivu“ i servisu.