Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nejhorší scénář nadcházejícího víkendu nás může vrátit do roku 1997, kdy došlo k velkým povodním. Přesto, že jde prozatím pouze o potenciálně možnou situaci, není rozumné na ni nebýt připraven nebo ji podcenit.
Velká voda a kroupy totiž mohou vaše auto úplně odepsat, na což upozornila společnost Direct auto a přinesla pár tipů, co v takových situacích (ne)dělat.
Povodně a záplavy
Pokud to jde, zaparkujte svůj vůz na nějaké vyvýšené místo nebo tam, kde není riziko povodní. Pokud to nejde, lze využít například pytle s pískem jako protipovodňové bariéry.
Jestliže to nepomůže a vaše auto najdete vyplavené, není dobré jej nastartovat. Voda totiž může poškodit elektroniku nebo motor samotný a startování by mohlo situaci ještě zhoršit.
Co tedy dělat? Zavolat odtahovou službu a vůz přesunout do servisu. Žádoucí je také odpojení autobaterie, aby vozidlo nebylo pod proudem.
Vyplavené auto na bazaru
Inzerované auto vyplavené vodou je potenciální past na nového majitele. Podívejte se na náš ČLÁNEK, který radí, jak takové vozidlo poznat a co vše u něj hrozí.
Krupobití
S velkým deštěm může dorazit rovněž krupobití - a to je problém. Škody na autě po kroupách totiž dosahují desetitisíců, někdy až statisíců korun. Nejčastěji jde ovšem o výši škod v rozmezí 15 až 50 tisíc korun.
Pozor, kolikrát menší kroupy nemusejí způsobit na první pohled viditelné škody. U těch velkých, které mohou na karoserii dopadnout rychlostí až 150 km/h, to může být jiná píseň. Tyto velké zmrzlé kusy vody snadno zdeformují exteriér, rozbijí světla, skla, potažmo poškodí také interiér.
Jako řešení se nabízí zaparkovat vůz pod nějaký přístřešek, do garáže či do parkovacího domu. Prodávají se i ochranné plachty/potahy, pod které vozidlo ukryjete.
Jestliže plachtu nemáte, Direct auto radí použít staré matrace, nafukovací předměty. Zkrátka to, co dokáže kinetickou energii krupobití zpomalit/pohltit.
Každopádně až kroupy skončí, je potřeba automobil neprodleně zkontrolovat, jestli nemá nějaké promáčkliny, poškozená skla, těsnění nebo světla. U lehkých (ale mistři oboru zvládají i velké) důlků na karoserii lze využít opravu metodou PDR, u větších škod už je namístě odborný servis.
Extra pozornost věnujte čelnímu sklu. Zákon totiž zakazuje jízdu s vozidlem, jehož prasklina na čelním skle ve stírané ploše, tedy v dosahu stěračů, je větší než 2 centimetry. Nouzové dojetí domů nebo do servisu by ovšem mělo případně projít bez postihu.
Pojištění
A nakonec pojištění. Povodně nebo krupobití jsou živly a lze se na ně připojistit k povinnému ručení (to samotné tyto škody nekryje). Kdo má havarijní pojistku, může plnění škody uplatnit z ní.
Je ovšem možné, že po nadcházejícím víkendu budou mít pojišťovny, odtahovky, hasiči a vlastně všichni zainteresování tolik práce, že odbavení vašeho případu a jeho plnění potrvá déle než obvykle.
Detailně jsme pojištění a jeho krytí vůči vodě rozebírali v TOMTO článku, tak na něj mrkněte. A v prvé řadě myslete na svoje zdraví, jelikož to nestojí za žádné auto na světě.