Hlavní obsah

Lehké náklaďáky na STK: Neprojdou hlavně kvůli korozi, větší problém však tvoří závady okolo brzd

Foto: Dekra

Staří českého vozového parku není kdovíjak hitparádní, pohybujeme se spíše ve spodních příčkách evropských statistik. Přestože u nás prodeje nových aut celkem frčí, beztak většina z nich putuje do firem. Ale co technický stav lehkých užitkových vozidel N1? Na to nám odpoví statistika nejčastějších závad zachycených na STK.

Článek

Nejen osobní auta podléhají pravidelným prohlídkám na stanicích technické kontroly. Tyto návštěvy musí absolvovat (mimo dalších) rovněž řidiči lehkých užitkových vozidel – ať už dodávek, pick-upů nebo třeba předělaných range roverů (kvůli tehdejším daňovým odpočtům).

Foto: Dekra

Kategorie N1 v ČR zahrnuje lehká užitková vozidla do 3,5 tuny.

Díky statistikám z let 2020–2023 máme přehled, s jakými nejčastějšími závadami se setkali technici stanic technických kontrol právě u „užitkáčů“ do 3,5 tuny. Tabulka níže vše prozradí, nicméně připomeneme si ještě dělení závad do třech kategorií – A, B, C.

Závada typu A je v podstatě informativní, nicméně nenásilně vás vyzývá, abyste ji odstranili. S áčkem však technickou v pohodě projdete. Závada typu B už je vážná, přímo ovlivňuje provoz vozidla, ovšem nikoli přímou bezpečnost provozu. S B závadou dostanete TK na 30 dní a do té doby musíte daný problém odstranit a tento fakt technikovi přijet prokázat.

Foto: Dekra

Na odstranění závady typu B máte 30 dní. Pokud se vám odstranění nepovede, jste bez technické.

Jestliže budete úspěšní, máte TK za sebou, pokud závadu neodstraníte, jste bez TK a auto do odstranění závady a potvrzení této skutečnosti technikem nesmí na silnice. To samé se týká i vozidel, která vyjedou z linky stanice technické kontroly s jednou ze závad typu C, což jsou závady nebezpečné, přímo ohrožující provoz. Tedy pojďme zkoumat tabulku.

Typ závadyPopisPočet případů
APovrchová koroze kabiny, karosérie nebo nástavby vozidla.357 186
APovrchová koroze rámu nebo pomocného rámu vozidla, která nemá vliv na pevnost konstrukce vozidla.234 332
AMírná povrchová koroze/oxidace brzdového potrubí.184 603
ABrzdový kotouč nadměrně zkorodovaný (hloubková koroze) – poškozená funkční plocha zjevně nepřesahuje 1/5 její šířky nebo brzdový kotouč s rýhami zjevně nepřesahující hloubku rýhy 1,5 mm.133 522
AVnější krycí sklo, těleso nebo optický systém potkávacího světlometu nebo dálkového světlometu poškozený, ale stav poškození zjevně neovlivňuje jeho fotometrické vlastnosti (např. intenzita vyzařovaného světla, kresba) nebo možnost jeho seřízení. 100 838
ATlumič pérování je poškozený nebo netěsný avšak tato závada nemá vliv na provozní vlastnosti vozidla.86 107
AU zařízení k osvětlení zadní tabulky registrační značky nesvítí některý světelný zdroj.82 513
BNěkteré z kol vozidla, ovládané parkovací brzdou, nedosahuje požadovaného brzdného účinku. 6 987
BNesvítí některá obrysová nebo denní svítilna.5 938
BKoroze části karosérie, kabiny nebo nástavby vozidla, která narušuje celkovou pevnost a spolehlivost konstrukce vozidla.5 846
BNesvítí některá povinná brzdová svítilna.5 772
BU zařízení k osvětlení zadní tabulky registrační značky nesvítí žádný světelný zdroj.5 432
BJe-li vyžadováno, není změna nebo úprava vozidla vyznačena v dokumentaci k vozidlu (dodatečná montáž tažného zařízení nebo ochranného rámu, apod.).5 332
BNaměřená hodnota kouřivosti přesahuje úroveň korigovaného součinitele absorpce uvedenou na štítku výrobce.4 418
CRozdíl brzdných sil (při brzdění nebo odbrzdění) na kolech téže nápravy je větší než 30 %. V případě jízdní zkoušky se vozidlo nadměrně vychyluje z přímého směru.1 317
CŽádné z kol vozidla, ovládané parkovací brzdou, nedosahuje požadovaného brzdného účinku.917
CZ brzdového potrubí nebo spojů únik brzdové kapaliny.830
CNa vozidle nesvítí žádná brzdová svítilna.511
CŽádné z kol vozidla, ovládané parkovací brzdou není funkční.379
CVozidlo nedosahuje předepsaného brzdného účinku pro provozní brzdění.365
CBezprostřední riziko závady nebo prasknutí brzdového potrubí.243

Lehká užitková vozidla podobně jako osobní u nás trpí hlavně na korozi, což se odráží zejména v lehkých závadách. Jenže pokud se podíváme do béčkových závad u N1, tedy do těch vážných, najdeme tam korozi ještě jednou, a to u karoserie či nástaveb. Tehdy je ovšem míra nebezpečnosti vysoká a samotná konstrukce vozu ohrožena.

Další zajímavostí B závad u vozidel N1 je i vysoká kouřivost, což rovněž souvisí se stářím a nájezdem. Zde si dovolíme vyzdvihnout onen mýtus, jaký koluje mezi českými motoristy, že je daný vznětový motor po 400 000 km teprve v záběhu. Houby! Takový nájezd už značí opotřebení celého pohonného ústrojí, což se může odrazit i na emisích.

Foto: Dekra

Korozi na autech u nás podporuje zimní solení.

A závady C jsou většinou brzdy. Jednak nefunkčnost samotných brzd a také nebezpečné opotřebení brzdového potrubí, které je pro správnou funkci systému neméně důležité.

Povrchové korozi karoserie, rámu, brzdového potrubí nebo brzd samotných se nelze divit. Jednak kvůli průměrnému stáří aut a také kvůli tomu, že se u nás solí a solankou rozhodně nešetří. A sůl, to je obrovský nepřítel automobilů, jehož si navíc každou zimu sypeme na cesty po tunách, nicméně všichni chápeme proč.

Co ovšem moc nelze chápat, je zanedbaná údržba brzd, šetření na nich, případně koroze v tak pokročilém stadiu, že už ohrožuje celkovou konstrukci vozu. Tehdy už není na vině sůl, ale lidský faktor. Krajně nezodpovědný…

Načítám