Článek
Nejen osobní auta podléhají pravidelným prohlídkám na stanicích technické kontroly. Tyto návštěvy musí absolvovat (mimo dalších) rovněž řidiči lehkých užitkových vozidel – ať už dodávek, pick-upů nebo třeba předělaných range roverů (kvůli tehdejším daňovým odpočtům).
Díky statistikám z let 2020–2023 máme přehled, s jakými nejčastějšími závadami se setkali technici stanic technických kontrol právě u „užitkáčů“ do 3,5 tuny. Tabulka níže vše prozradí, nicméně připomeneme si ještě dělení závad do třech kategorií – A, B, C.
Závada typu A je v podstatě informativní, nicméně nenásilně vás vyzývá, abyste ji odstranili. S áčkem však technickou v pohodě projdete. Závada typu B už je vážná, přímo ovlivňuje provoz vozidla, ovšem nikoli přímou bezpečnost provozu. S B závadou dostanete TK na 30 dní a do té doby musíte daný problém odstranit a tento fakt technikovi přijet prokázat.
Jestliže budete úspěšní, máte TK za sebou, pokud závadu neodstraníte, jste bez TK a auto do odstranění závady a potvrzení této skutečnosti technikem nesmí na silnice. To samé se týká i vozidel, která vyjedou z linky stanice technické kontroly s jednou ze závad typu C, což jsou závady nebezpečné, přímo ohrožující provoz. Tedy pojďme zkoumat tabulku.
Typ závady | Popis | Počet případů |
---|---|---|
A | Povrchová koroze kabiny, karosérie nebo nástavby vozidla. | 357 186 |
A | Povrchová koroze rámu nebo pomocného rámu vozidla, která nemá vliv na pevnost konstrukce vozidla. | 234 332 |
A | Mírná povrchová koroze/oxidace brzdového potrubí. | 184 603 |
A | Brzdový kotouč nadměrně zkorodovaný (hloubková koroze) – poškozená funkční plocha zjevně nepřesahuje 1/5 její šířky nebo brzdový kotouč s rýhami zjevně nepřesahující hloubku rýhy 1,5 mm. | 133 522 |
A | Vnější krycí sklo, těleso nebo optický systém potkávacího světlometu nebo dálkového světlometu poškozený, ale stav poškození zjevně neovlivňuje jeho fotometrické vlastnosti (např. intenzita vyzařovaného světla, kresba) nebo možnost jeho seřízení. | 100 838 |
A | Tlumič pérování je poškozený nebo netěsný avšak tato závada nemá vliv na provozní vlastnosti vozidla. | 86 107 |
A | U zařízení k osvětlení zadní tabulky registrační značky nesvítí některý světelný zdroj. | 82 513 |
B | Některé z kol vozidla, ovládané parkovací brzdou, nedosahuje požadovaného brzdného účinku. | 6 987 |
B | Nesvítí některá obrysová nebo denní svítilna. | 5 938 |
B | Koroze části karosérie, kabiny nebo nástavby vozidla, která narušuje celkovou pevnost a spolehlivost konstrukce vozidla. | 5 846 |
B | Nesvítí některá povinná brzdová svítilna. | 5 772 |
B | U zařízení k osvětlení zadní tabulky registrační značky nesvítí žádný světelný zdroj. | 5 432 |
B | Je-li vyžadováno, není změna nebo úprava vozidla vyznačena v dokumentaci k vozidlu (dodatečná montáž tažného zařízení nebo ochranného rámu, apod.). | 5 332 |
B | Naměřená hodnota kouřivosti přesahuje úroveň korigovaného součinitele absorpce uvedenou na štítku výrobce. | 4 418 |
C | Rozdíl brzdných sil (při brzdění nebo odbrzdění) na kolech téže nápravy je větší než 30 %. V případě jízdní zkoušky se vozidlo nadměrně vychyluje z přímého směru. | 1 317 |
C | Žádné z kol vozidla, ovládané parkovací brzdou, nedosahuje požadovaného brzdného účinku. | 917 |
C | Z brzdového potrubí nebo spojů únik brzdové kapaliny. | 830 |
C | Na vozidle nesvítí žádná brzdová svítilna. | 511 |
C | Žádné z kol vozidla, ovládané parkovací brzdou není funkční. | 379 |
C | Vozidlo nedosahuje předepsaného brzdného účinku pro provozní brzdění. | 365 |
C | Bezprostřední riziko závady nebo prasknutí brzdového potrubí. | 243 |
Lehká užitková vozidla podobně jako osobní u nás trpí hlavně na korozi, což se odráží zejména v lehkých závadách. Jenže pokud se podíváme do béčkových závad u N1, tedy do těch vážných, najdeme tam korozi ještě jednou, a to u karoserie či nástaveb. Tehdy je ovšem míra nebezpečnosti vysoká a samotná konstrukce vozu ohrožena.
Další zajímavostí B závad u vozidel N1 je i vysoká kouřivost, což rovněž souvisí se stářím a nájezdem. Zde si dovolíme vyzdvihnout onen mýtus, jaký koluje mezi českými motoristy, že je daný vznětový motor po 400 000 km teprve v záběhu. Houby! Takový nájezd už značí opotřebení celého pohonného ústrojí, což se může odrazit i na emisích.
A závady C jsou většinou brzdy. Jednak nefunkčnost samotných brzd a také nebezpečné opotřebení brzdového potrubí, které je pro správnou funkci systému neméně důležité.
Povrchové korozi karoserie, rámu, brzdového potrubí nebo brzd samotných se nelze divit. Jednak kvůli průměrnému stáří aut a také kvůli tomu, že se u nás solí a solankou rozhodně nešetří. A sůl, to je obrovský nepřítel automobilů, jehož si navíc každou zimu sypeme na cesty po tunách, nicméně všichni chápeme proč.
Co ovšem moc nelze chápat, je zanedbaná údržba brzd, šetření na nich, případně koroze v tak pokročilém stadiu, že už ohrožuje celkovou konstrukci vozu. Tehdy už není na vině sůl, ale lidský faktor. Krajně nezodpovědný…