Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Klasická dopravní značka STOP s kódovým označením P6 má osmiúhelníkový tvar (oktagon), červený podklad, bílý lem a uprostřed bílý nápis STOP. Zákon ji definuje jako značku „Stůj, dej přednost v jízdě!“ a řidiči přikazuje zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má do křižovatky náležitý rozhled, a dát přednost v jízdě.
To znamená, že nemusíte nutně zastavit na úrovni značky STOP P6, ale klidně před ní či za ní. Klíčový je zde totiž náležitý rozhled, zkrátka, abyste do křižovatky nebo na koleje protínající obvykle nechráněný železniční přejezd dostatečně viděli. A pochopitelně dali přednost vozidlům na hlavní silnici nebo kolejích.
Značka P6 STOP umí „obsloužit“ několik řidičů najednou. Jestli na této stopce za sebou zastaví například kolona čtyř aut a první tři řidiči mají náležitý rozhled, mohou se do křižovatky rozjet klidně najednou. Není nutné, aby každé auto poskakovalo až na hranici křižovatky.
Ovšem, pokud řidič rozhled nemá, musí zastavit na takovém místě, odkud zákonem i rozumem vyžadovaný rozhled mít bude. Převedeno v našem příkladu na řidiče čtvrtého vozidla, kterému sice tři před ním stojící řidiči ujedou, ale on se musí postavit tak, aby měl rozhled. Tedy znovu zastavit.
Pokud to neudělá a bude mu policistou nebo následně správní orgánem či v nejzazším případě soudem prokázáno, že z daného místa, kde původně stál, rozhled mít nemohl, čeká ho peněžní flastr. A ten se týká i těch řidičů, kteří na P6 STOP jednoduše nezastaví, byť mají rozhled do křižovatky dostatečný.
Na místě se bavíme o pokutě do 1 500 Kč, ve správním řízení od 2 000 Kč do 5 000 Kč a bez bodů do karty řidiče.
Ovšem pozor, pokud nezastavení, ale i zastavení na stopce P6 a následný vjezd do křižovatky vyústí v to, že nedáte přednost v jízdě, je postih tučnější. Na místě za 2 500 Kč až 3 500 Kč, ve správním řízení za 4 000 Kč až 10 000 Kč a vždy za 4 body do karty řidiče.
Přestupky se nicméně nesčítají, takže pokud nezastavíte na STOP P6 a ještě nedáte přednost vozidlům na hlavní, tak vás čeká jen jeden postih, tedy ten dražší.
Malovaná STOPka
A teď nám vstupuje do hry ještě nová značka, vodorovná, tedy ta namalovaná na silnici. Kódově jde o V 6b, oficiální název je „Příčná čára souvislá s nápisem STOP“ a definice značky následující:
Vyznačuje hranici křižovatky a místo, kde je řidič povinen zastavit vozidlo na příkaz svislé značky „Stůj, dej přednost v jízdě!“(tedy té oktagové P6 STOP).
Kdekdo by z toho pochopil, že jakmile bude na silnici namalovaná tato značka STOP V 6b, musí každý řidič zastavit pokaždé na vyznačené vodorovné čáře. Jenže není tomu tak.
František Jemelka z Ministerstva dopravy totiž připomíná následující: „Podle ust. § 76 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb. platí, že svislé stálé dopravní značky jsou nadřazeny vodorovným dopravním značkám.“
Takže co to znamená v praxi? Že vodorovná V 6b slouží jen jako doplněk zdůrazňující to, že se řidič nachází na hranici křižovatky, kde má povinnost na příkaz svislé dopravní značky STOP P6 zastavit (může před značkou, za značkou, na její úrovni…). Vždy tak, aby měl náležitý rozhled. A dát přednost.
No jo, ale co když na hranici křižovatky je pouze vodorovná značka STOP V 6b a svislá P6 chybí? Jak nám potvrdili zástupci královéhradecké policie, taková situace by neměla nastat, protože vodorovná (namalovaná na silnici) V 6b je svojí definicí vlastně provázaná se svislou P6. Samostatná V 6b by se bez svislé P6 STOP tak neměla objevit. A pokud ano, jde o chybu značení.
Přece jen kdyby byla na silnici vrstva sněhu, tak vodorovnou značku V 6b řidič neuvidí (je pod sněhem), a tudíž by neplatila. Bez svislé P6 STOP by pak mohl nastat zimní dopravní guláš.
Takže to s těmi stopkami nakonec není tak složité a pro vás je vlastně zásadní to, že jakožto běžní řidiči máte na svislé STOP P6 (nebo před ní či za ní) povinnost vždy zastavit. A to tak, abyste měli do křižovatky / na koleje náležitý rozhled a mohli dát bezpečně přednost vozidlům na hlavní silnici/kolejích.