Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Jiný kraj, jiný mrav? Běžně už možná klišé, ovšem ve světě dopravních předpisů realita. Specialisté ze společnosti carVertical zabývající se zpracováváním automobilových dat narazili na 10 nejbizarnějších dopravních pravidel z celého světa.
Přes kaluže pomalu
Ve Spojeném království můžete dostat pokutu v přepočtu od 3 000 Kč do 148 000 Kč za to, že projedete kaluží tak rychle, že voda z ní vyšplouchne například na chodce. Záleží na okolnostech a posouzení policisty.
Ve Švýcarsku potichu
Ve Švýcarsku se dbá na dodržování nočního klidu, což podporuje hned několik zákonů. V zemi je mezi 22. hodinou večerní a 7. ranní například zakázáno silně bouchat dveřmi od auta, kapoty nebo kufru.
Řidiči také nesmí prudce zrychlovat a rušit tím klid v nočních hodinách v obydlených oblastech. A pokud řidič zastaví na semaforu, je povinen vypnout motor.
Bizáry v USA
Severní Amerika je kolikrát bizarní sama o sobě a je stále plná různých podivných zákonů. Ve městě Youngstown ve státě Ohio je například zakázané mít prázdnou palivovou nádrž. A to kvůli tomu, aby auto bez paliva neblokovalo například křižovatku.
V New Jersey zase platí přísné regulace na vydávání personalizovaných registračních značek, u nás známých jako značek na přání. Řidič, který je pokutován za řízení v opilosti nebo nezodpovědné řízení, může na 10 let ztratit právo žádat o značku na přání.
V pobřežním letovisku Fenwick Island ve státě Delaware jistý zákon zase zakazuje v autě spát, převlékat se nebo vařit.
Bez jídla a pití
Na Kypru je ze zákona zakázáno během řízení jíst i pít. Důvod? Logický, aby se řidič nerozptyloval.
Žádné ruce z oken
V Austrálii je zakázáno vystrkovat z okna jedoucího vozu jakékoliv části těla, včetně rukou. Jde o ochranu proti nehodám/zranění, které mohou nastat, když se dvě auta míjejí těsně vedle sebe. Jedna výjimka ovšem platí, a to když autu nefungují blinkry. Tehdy může řidič změnu směru jízdy signalizovat pažemi.
Palubní kamery
Palubním kamerám a jejich užití jsme se společně se Škoda Auto věnovali ZDE. Zástupci carVertical nicméně hlásí, že ve Švýcarsku je zakázáno neustálé natáčení silničního provozu pomocí palubní kamery. Nahrávat se smí pouze v případě důležité události na silnici.
V Portugalsku kameru nesmíte mít nainstalovanou vůbec. V Lucembursku pak platí zákaz nahrávání.
V Německu a Belgii jsou palubní kamery sice povolené, ale předpisy země určují, za jakých podmínek mohou být nahrávky použity tak, aby bylo zajištěno soukromí lidí na záznamu.
V Česku palubní kameru mít můžete, jen při zveřejnění záznamu/snímku musíte anonymizovat. To znamená, aby nebyly rozpoznatelné obličeje lidí a registrační značky vozidel.
Za volant bez sluchátek
Podle specialistů z carVertical Francie v roce 2015 vydala zákon zakazující používání sluchátek při řízení. Prý kvůli možné ztrátě koncentrace řidičů při řízení, což zvyšuje riziko nehody. Tento zákaz platí také pro ostatní dopravní prostředky, včetně kol.
My dodáme, že například telefonování přes handsfree, byť je legální, skutečně snižuje soustředění na řízení.
Na silnice jen někdy
Některé země kvůli vytížení pustí do měst / na silnice v dané dny jen určitá auta. V hlavním městě Filipín (Manila) to funguje tak, že pokud registrační značka vozidla končí číslem 1 nebo 2, tak dané vozidlo nesmí vjet na konkrétní silnice v pondělí od 7 hodin ráno do 19 hodin večer.
V Jakartě (Indonésie) zase mohou některé ulice nebo silnice využívat pouze auta s minimálně třemi pasažéry.
Na to konto dodáváme, v Číně je vjezd do některých měst rovněž regulován pomocí čísel na značkách. Ovšem tady platí, že bohatí lidé si mohou dovolit takovou registrační značku, která jim vjezd nikterak neomezuje.
V Číně rovněž platí, že na přidělení registrační značky čekáte klidně rok. V Japonsku (nejen) v některých městech zase musíte prokázat, že auto máte kde parkovat. Jinak jej nezaregistrujete.
Čistá okna
Zástupci carVertical přináší zajímavost o Rumunsku, kde pokud policista vyhodnotí, že máte příliš špinavá okna, že by mohla bránit ve výhledu, hrozí vám pokuta. Rumunsko je nicméně specifické samo o sobě, jak jsme si znovu potvrdili při posledním výletu do solného dolu.
Zákaz pásů
V Estonsku během zimy zamrzají některá jezera natolik, že je lze legálně přejet a krátit si tím cestu. Ale pouze za světla, při viditelnosti nejméně 300 metrů. Dále na ledových cestách nesmíte předjíždět a nesmíte (ano, údajně nesmíte) mít zapnuté bezpečnostní pásy.
Důvod je prostý. Pokud by se auto začalo propadat do ledové vody, nemít pás zvyšuje šanci na bezpečný únik.
My ovšem musíme upozornit na to, že airbagy lítají od nízkých rychlostí a snadno mohou nepřipoutanou posádku zranit či zabít. Dále jízda po ledu s pneumatikami bez hřebů (nebo podobných zařízení) vám nedává příliš prostor k manévrování. Totiž rychlost jízdy, při které můžete na ledu otáčet volantem (nebo zatáčet) bez toho, aniž by vozidlo přešlo do smyku, je zhruba do 10 km/h.