Hlavní obsah

Za parkování na místech pro elektromobily mohou dostat pokutu i řidiči elektromobilů. Se spalovákem na nich stát můžete také, ale…

Foto: Jan Majurník

Parkovacích stání je u nás všeobecně málo a kolikrát jsou ještě podle staré normy příliš úzká. Na řadě míst pak najdete plochy vyhrazené pro vozíčkáře, ovšem s rozmachem elektromobility přibývá rezervaček pro externě nabíjená elektroauta. Co hrozí, když na nich zaparkujete neoprávněně, a kdy může být potrestaný i řidič elektromobilu?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na neoprávněné parkování na místech vyhrazených pro invalidy si po změně bodového systému troufne asi jen nějaký střelec nebo flegmatik, zatímco parkovací místo vyhrazené pro elektromobily vědomě zabere klidně řidič(ka) ryze benzinového vozidla autoškoly.

Tenhle nešvar se děje zejména v místech, kde je nedostatek stání všeobecně, typicky například obchodní domy ve špičce, před bankami a všude jinde, kde se motá hodně řidičů.

Co za takové neoprávněné parkování hrozí? A proč může za parkování na místě vyhrazeném pro elektromobily dostat pokutu i řidič elektromobilu? To a mnohem více jsme řešili s Ministerstvem dopravy a Krajským ředitelstvím policie Královéhradeckého kraje (moc děkujeme), takže vám přinášíme fakta, jak se věci mají.

Problematiku si názorně popíšeme na příkladu z praxe, uloveném před jednou nejmenovanou finanční institucí v Hradci Králové, kde se to neoprávněně parkujícími řidiči na místech vyhrazených pro elektromobily denně jen hemží.

Značení místa a výjimky při stání

Na snímku níže vidíte řádně značené vyhrazené stání pro elektromobily, které nicméně využívá starý piktogram označující elektrický vůz. Kdekdo by tak řekl, že taková značka bude neplatná, nicméně vyhláška č. 386/2023 Sb. prodloužila platnost původního značení (tedy tohoto autíčka se zástrčkou na snímku) až do 31. prosince 2034.

Královéhradečtí policisté nás navíc upozornili, že místo vyhrazené pro nabíjení jde značit i symboly stojanu se zástrčkou, a nejenom značkou P Reservé.

Foto: Jan Majurník, MD ČR

Starý piktogram (vlevo) je nadále platný. Stání pak jde označit ještě symbolem stojanu a zástrčky.

Na vyhrazeném místě pro elektrovozy však některá jiná vozidla mohou stát, pevnou výjimku mají například vozy IZS. Ovšem co takové ryze spalovací auto? Smí na vyhrazeném místě pro elektro parkovat? Vlastně ano, ale…

Zákon umožňuje legální zastavení/stání po dobu nejvýše tří minut na místech označených značkou P Reservé vyhrazených například pro vozidla firem, úřadů či třeba pro elektromobily, ovšem…

Pouze v případech, kdy takovým stáním nebudou omezeni řidiči vozidel, pro které je parkoviště vyhrazeno. A také pokud takovým zastavením/stáním nebudou omezeni a ohroženi jiní účastníci silničního provozu.

Foto: Jan Majurník

Na stáních vyhrazených pro elektrická vozidla sice platí pravidlo tří minut, má to ovšem svoje ALE.

To znamená, že když stojíte na místě vyhrazeném pro elektromobily klidně minutu, ale přijede řidič elektromobilu, který chce na místě nabíjet, už zákon porušujete, protože tříminutová výjimka v tu chvíli padla.

Pokuta i odtah

Neoprávněné parkování na stání vyhrazeném pro elektrická vozidla je klasifikováno jako drobný přestupek a na místě lze vyřešit domluvou nebo pokutou do 1 500 Kč. Ve správním řízení jde o sumu 2 000 až 5 000 Kč, plus náklady na správní řízení ve výši 2 500 Kč. Vždy bez bodů nebo zákazu řízení.

Foto: Profimedia

Policista sice může nařídit odtah neoprávněně parkujícího vozidla, ovšem není to pravidlem.

Ovšem pozor, policista nebo strážník obecní policie může (není to nárokové!) rozhodnout o odtahu vozidla na náklady provozovatele. A tehdy se takové neoprávněné parkování prodraží…

Flastr i pro elektromobily

Na některých vyhrazených stáních pro elektromobily hrozí stejný výše vypsaný postih i řidičům elektrických aut, kteří se neřídí dodatkovými tabulkami. Opět příklad na fotografii z Hradce.

Foto: Jan Majurník

Pozor na dodatkové tabulky. Pokud je stání povolené jen po dobu nabíjení, tak musíte nabíjet.

Na snímku sice stojí externě nabíjený automobil (plug-in hybrid), ovšem nenabíjí se. A tehdy jde o porušení dopravní značky (kvůli dodatkové tabulce), tudíž se řidič/provozovatel vystavuje stejnému riziku postihu, jako kdyby na místě zaparkoval s ryze naftovým autem.

Některé dodatkové tabulky upravují i dobu stání pro nabíjení, například maximálně na dvě hodiny. Delší nabíjení by opět znamenalo porušení značky.

S rostoucím počtem elektromobilů ovšem bude růst i nabíjecí infrastruktura (a s ní počet vyhrazených míst), tedy měla by, jinak pořízení elektroauta či plug-in hybridu bude pořád dávat smysl jen těm, kteří mají možnost nabíjet doma či třeba v práci.

A ať už si o bateriově poháněných autech myslíte cokoli, tak vyhrazené stání je pořád vyhrazené stání a neoprávněné parkování na něm prostě může vyústit v to, že vaše auto právem naštvaný „elektromobilista“ vyfotí a bude brečet na sociálních sítích, potažmo skutečně zavolá policii, která bude konat.

Načítám