Článek
Každému z nás to na silnici občas rychlostně ujede, třeba jako našemu čtenáři Martinovi, který v Praze na Jižní spojce překročil rychlostní limit 80 km/h o 14 km/h, za což by mu měl hrozit podle nového bodového systému flastr na místě ve výši 1 500 – 2 000 Kč (ve správním řízení 2 000 – 5 000 Kč) a 2 body. Jenže Martin měl podle výzvy uhradit jenom 750 Kč a žádné body nedostal. Jak je to možné?
Martin měl to štěstí, že jej při přestupku zachytil automatizovaný radar. A nikoliv policejní hlídka, v tomto případě by na místě skutečně došlo na výše zmíněnou tučnou pokutu a body. Pokud vás však napráská automatizovaný radar, na adresu provozovatele (nikoli majitele) daného vozidla dorazí výzva k uhrazení určené částky.
Na zaplacení tohoto „odpustku“ (výše se liší město od města, typizovaný sazebník neexistuje) běží lhůta 30 dnů a počítá se od doby doručení výzvy. Pakliže v daném termínu požadovanou sumu zaplatíte, nic dalšího se neděje a vše je takzvaně srovnané.
Často se nicméně stává, že provozovatel (osoba zapsaná v technickém průkazu) vozidla není shodný s řidičem, typicky třeba u vypůjčených aut. Ono se totiž klidně mohlo stát, že Martin jakožto provozovatel vozidla své auto někomu půjčil a chudák by v tom byl vlastně nevinně.
Provozovatel vozidla tak následně sdělí (má na to právo) řidiče onoho vozu v inkriminovanou dobu, na základě čehož správní orgán zahájí s dotyčným šoférem šetření o přestupku, popřípadě klasické správní řízení o přestupku.
Dojde-li k usvědčení daného řidiče, tak ten dostane nejen náležitý finanční postih, ale pozor, už i trestné body do karty řidiče! Jestliže usvědčený řidiči i tak nezaplatí, hrozí mu exekuce, popřípadě i soudní postihy.
Pakliže se však správnímu orgánu nepodaří uznat řidiče vinným (např. z důvodu důkazní nouze) nebo by se Martin jakožto provozovatel vozidla zasekl a jméno řidiče prostě odmítl sdělit a požadovanou částku do 30 dnů neuhradil, akce nekončí.
Orgán si pro svoje peníze jde v rámci správního řízení opět za provozovatelem (tedy za Martinem), protože ten je podle zákona přeneseně odpovědný. Na druhou stranu provozovateli jako takovému v tomto přeneseném případě nehrozí žádné trestné body ani třeba zákaz řízení. Jen pokuta.
Nabízí se otázka, co když automatizovaný systém zachytí rychlostní přestupek, za který se dle nového bodového systému automaticky zakazuje řízení? Konkrétně jde o překročení nejvyšší povolené rychlosti o 40 km/h a více v obci a o 50 km/h a více mimo obec, což je správním orgánem standardně ohodnoceno pokutou 7 000 až 25 000 Kč, 6 body, ale také zákazem řízení na 6 až 18 měsíců.
Tehdy přijde provozovateli výzva k podání vysvětlení v rámci šetření přestupku. Jestliže sdělí řidiče vozidla a ten bude uznán vinným, tak v takovém případě hrozí dotyčnému řidiči zmíněná pokuta, body i zákaz. Pokud ne, jde odpovědnost za provozovatelem, nicméně ten dostane pouze peněžitý flastr, tedy nepřijde o body ani mu nebude zakázáno řízení.
Za předpokladu, že vinný provozovatel nespolupracuje a správním orgánem uložené pravomocné pokuty nehradí (typicky zahraniční dopravní společnosti, ale i ty české), může (ale nemusí, může řešit exekučně) správní orgán obce předat věc Celní správě a ta má účinný bič jménem systém CEPAN, v němž figurují i policejní oddělení SOD s celorepublikovou působností.
A jak funguje CEPAN? V kostce řečeno ten, kdo má dluhy a neplatí je, přijde na místě o registrační značky či mu bude technicky zabráněno s vozidlem dále jezdit. A to až do úplného vyrovnání dluhu.
Co z toho plyne? Tedy pokud přijde rychlostní liebesbrief s fotkou a výzvou k úhradě, tak prostě uznat chybu a zaplatit. Obvykle nejde o likvidační částky, navíc pokud se za chyby platí jen penězi, jde vesměs o ty lepší případy…