Článek
Po absolvování povinných hodin autoškoly čeká řidiče finální zkouška. Praktická jízda s komisařem, ale ještě předtím teoretický test, který má dokázat, že je nastávající šofér schopný poradit si s pravidly silničního provozu, a to včetně značek, předností v jízdě či bezpečnostních pokynů. Samotné testy se zčásti liší pro skupinu B a skupinu A, zmíněné informace ale platí pro obě skupiny.
Test přichází na řadu první, bez něj na jízdy nesmíte. Zatímco dříve nebyly na zkoušky limity, a tak někteří žáci, které netrápil poplatek, prostě absolvovali zkoušku za zkouškou s tím, že jednou to vyjít musí, od roku 2021 jsou pravidla jiná.
Kolik je pokusů na testy z autoškoly
Nyní platí, že na jízdy i testy má žadatel o ŘP tři pokusy (základní a dvě opravy) a mezi pokusy musí uplynout alespoň pět pracovních dní. Pokud to nevyjde ani na třetí pokus, je třeba absolvovat doplňkovou výuku, po které je možné využít další tři pokusy. Pokud ani poté nezíská student potřebných 43 bodů z 50, aby prošel, nebo to nestihne do 12 měsíců od prvního pokusu, celou autoškolu musí opakovat.
Jak test v autoškole probíhá
Pro lepší představu, co žadatele o ŘP čeká, se pojďme podívat na samotné testy. Ty jsou složeny z 25 náhodných otázek z celkového balíku, který postupně roste a nyní čítá přes tisícovku dotazů. Otázky jsou rozděleny na okruhy, které mají prověřit:
- Znalost pravidel provozu na pozemních komunikacích
- Znalost zásad bezpečné jízdy a ovládání vozidla
- Znalost dopravních značek
- Schopnost řešení dopravních situací
- Znalost předpisů o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
- Znalost předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích
- Znalost zdravotnické přípravy
Na vyřešení má student 30 minut. Mezi otázkami může přepínat, je možné si otázku označit a vrátit se k ní později. Zkrátka a dobře, v testu se můžete pohybovat, jak chcete, před vypršením časového limitu, který vám systém ukazuje, je třeba test ukončit. Na výběr je jedna jediná správná ze tří odpovědí a otázky jsou buď klasické slovní, jako je například: Je jezdec na koloběžce, který se pohybuje na pozemní komunikaci, řidičem? (Ano, je).
Nechybí ale náročnější otázky za více bodů, jako je například obrázek křižovatky, kdy je na vás určit, kdo má přednost a kdo pojede poslední. Tento typ otázek není radno uspěchat. Obrázky se mohou lišit v detailech a „vylítnout“ od testu, protože jsem ani nedočetl otázku do konce a už klikal, to je opravdu škoda.
Nově do testů přibývají také otázky formou krátkého videa, kdy je třeba sledovat tachometr, situaci za autem, před autem a podobně. V animaci jsme často svědky chybné jízdy jiných vozidel a naším úkolem je chybu popsat. Opět se jedná o typ otázek, který se nemá smysl učit zpaměti. Mnohem lepší je video pozorně sledovat a při vybírání odpovědi se zamyslet.
Jak se na test z autoškoly připravit
Šance, že bez přípravy projdete testem, není vysoká. Kdo říká, že se neučil a měl plný počet bodů, si buď vymýšlí, nebo měl z pekla štěstí. Ať se ukáže a udělá si test nanečisto – soubor všech otázek Ministerstvo dopravy dává na své internetové stránky (a my to kvitujeme s povděkem). Nechybí zde ani zmíněné nové otázky.
Systém, kdy jste si o víkendu těsně před testem dělali kvíz za kvízem, až se vaše skóre začalo postupně lepšit, už dnes nebude tolik fungovat. Důvodem je jak přibývající počet otázek, tak i „chytáky“, které vás usvědčí, že jste otázku nečetli pořádně či jste si dopravní situaci do detailu neprohlédli. Jak tedy na to? Rozhodně si dál zkoušejte otázky. I my na Garáži jsme pro vás vybrali pěkných pár záludností. Myslete ale na to, že si to chce každou otázku v klidu přečíst a zamyslet se.
Kolik stojí test z autoškoly
Zákon říká: „Zkouška z odborné způsobilosti je zpoplatněna 700 Kč, každá další případně opakovaná zkouška z testu je zpoplatněna 100 Kč, z praktické jízdy 400 Kč.“ Na testech tak zaplatíte 700 Kč a máte k tomu i závěrečnou jízdu s instruktorem. Pokud náhodou test musíte opakovat, připravte si 100 Kč.
Hodně štěstí!