Článek
Moderní vozy křižující naše komunikace jsou schváleny tak, aby ve standardním provozním režimu (např. bez sport režimu, zavřené klapky výfuku) plnily limity hluku, které jsou zapsané v registru vozidel, potažmo ještě v technických průkazech.
Málokdo ví, že od roku 2024 mají tuzemské stanice technických kontrol k dispozici certifikované hlukoměry, jež mohou přijít do akce při podezření kontrolního technika na to, že vozidlo (auto, motorka, nákladní auto aj.) zjevně přesahuje limity schválené pro dané vozidlo. Pozor! Nejde (zatím) o povinný úkon!
Technik pak v praxi posuzuje reálně naměřený hluk od toho zapsaného. Pokud hodnota překročí 4 dB (např. v registru máte 74 dB a technik naměří 78 dB a více), jde o vážnou závadu a vozidlo je automaticky technicky způsobilé jen na 30 dnů.
Do té doby musí vozidlo absolvovat opakovanou technickou prohlídku, tentokrát s vyhovujícím výsledkem. Pokud ne, vůz je bez technické a oficiálně nesmí na silnice.
Je to tedy čistě na technikovi a jeho uvážení s podezřením na překročení hluku. Může se tak stát, že když se pracovník „špatně vyspí“ (nadsázka, prosím), může měření hluku provést i na vašem vozidle.
Nemyslíme si ovšem, že by technici na stanicích měřili každou fabii nebo octavii, co jim přijede na linku. Ale takový 18letý hondař s výfukem velkým jako roura od komína, který je slyšet na kilometr daleko… Ten může ve finále zaplakat.