Hlavní obsah

STK vás od letoška začne šmírovat a posílat vaše data do evropských úřadů. Poradíme, jak se bránit

Foto: TÜV SÜD

Šmírování reálných spotřeb ovšem není novinka, dělají to už od roku 2021 autorizované servisy.

Od roku 2021 musí mít všechna velkosériově homologovaná vozidla v EU systém OBFCM, který monitoruje vaši spotřebu, umožní její načtení a odeslání dat do Evropské agentury řešící životní prostředí a Evropské komisi. Pozor, už letos se tato data začnou sbírat i na českých STK! Poradíme, jak se tomu bránit.

Článek

Kouzelná zkratka OBFCM znamená On-Board Fuel Consumption Meter neboli palubní měřič spotřeby paliva. Tento systém musí mít všechna velkosériově homologovaná auta od roku 2021 (ta úplně nově velkosériově homologovaná dokonce od roku 2020). Až dosud tento systém náš stát nezajímal, ale už za chvíli s ním technici na českých STK začnou pracovat.

Totiž pokud od 1. dubna 2025 (ano na apríla, ale nežertujeme) přijedete na prohlídku na stanici technické kontroly s osobním vozidlem M1 nebo lehkým užitkovým autem N1, které bylo registrované od 1. ledna 2021, technik bude automaticky načítat data o spotřebě skrze OBFCM, pokud je vůz tomu uzpůsobený.

Tyto údaje o reálné spotřebě a rychlostech včetně VIN kódu auta se následně hlásí Evropské komisi prostřednictvím platformy Transport Reportnet 3, kterou spravuje Evropská agentura pro životní prostředí. Každá členská země má pak povinnost odeslat hlášení za předchozí kalendářní rok nejpozději k 1. dubnu.

Foto: Dekra

Načtené hodnoty neovlivní výsledek prohlídky na STK. Zatím.

Ministerstvo dopravy zároveň uklidňuje, že tyto hodnoty o skutečné spotřebě nebudou sloužit k posuzování technické způsobilosti vozidla. To znamená, že když budete mít odchylku od papírové (a dost často nerealistické) spotřeby, neovlivní to výsledek prohlídky na STK.

Koho se OBFCM na STK (ne)týká?

Pojďme si to tedy shrnout bodově a přehledně, koho se nařízení o načítání a reportování reálné spotřeby paliva na českých STK týká, netýká a nemusí týkat (není povinnost systém mít, ale může být přítomen).

Týká se:

  • velkosériově homologovaných aut (COC list, velká série)
  • kategorie M1 (osobní automobil do 3,5 t)
  • kategorie N1 (nákladní automobil do 3,5 t)
  • hybridů i plug-in hybridů (u těch se odesílá nejvíc dat)
  • vozidel uzpůsobených k odečtu těchto dat
  • vozů registrovaných od 1. 1. 2021

Netýká se / nemusí se týkat (systém není povinný):

  • malosériově homologovaných aut (COC list, malá série)
  • individuálně schválených aut
  • národně schválených aut
  • terénních aut kategorií N1G a M1G
  • speciálních automobilů (např. kat. SG)
  • aut registrovaných před 1. 1. 2021
  • elektromobilů, CNG, LPG, FCEV (vodík)
  • vozidel neuzpůsobených na odečítání těchto dat

Mám OBFCM?

Jestli je vaše auto tímto systémem vybaveno, můžete poznat i podle jeho emisní normy. Pokud v kolonce emisní norma máte například Euro6d-ISC-FCM nebo Euro 6 AP, tak je dané vozidlo systémem vybaveno, pokud nejde o individuální nebo malosériové či národní schválení (kde systém není povinný). FCM je právě zkratkou pro monitorovací systém nebo je tento systém ukrytý i pod písmeny AP.

Foto: Ford

Jezdíte plug-in hybridem? Vyčítání je mnohem výživnější, protože soubor dat obsahuje i informace o tom, jestli auto nabíjíte nebo v jakém režimu s ním jezdíte.

Jak se bránit?

Jistě se tohle sbírání a odesílání dat nebude líbit každému. Ovšem existuje způsob, jak se mu bránit, a je poměrně jednoduchý. Pokud přijedete na prohlídku na STK s vozidlem, jehož se OBFCM týká, počítá se automaticky s tím, že s odečtením dat souhlasíte.

Teď pozorně čtěte! Ten, kdo vozidlo na prohlídku přistaví, může vydat NESOUHLAS. Jednoduše můžete říct na STK jasné NE a technik data NEBUDE odečítat a tedy ani odesílat. Nejde však o automatický proces nesouhlasu, ten musíte při každé jednotlivé prohlídce jasně vyjádřit.

Foto: Dekra

Na technické jednoduše řekněte NE a data se odesílat nebudou.

A co jsou jednotlivě (individuálně) schválená auta? Tak u nás třeba některá čínská, americká, ázerbájdžánská, turecká nebo vozidla dovezená ze třetích zemí. Může jít i vozy u nás vyrobené nebo postavené.

U terénních aut je poté potřeba, aby skutečně měla v kategorii v registru vozidel písmeno G. Tehdy jde o vozy určené pro jízdu mimo silnice a tam by sbírání spotřeby nebylo relevantní. Přece jen Toyota Hilux makající v lese bude „žrát“ daleko více, než je určeno WLTP zkouškou.

Foto: Tomáš Kopečný

Auta pracující v terénu nemůžou logicky jezdit za papírové spotřeby.

Mimo ohrožení jsou i různé pracovní speciály, například speciály technické pomoci. Zase může jít třeba o malý odtahový vůz určený pro vyprošťování z garáží. A ten se na papírovou spotřebu opět logicky nemá šanci dostat, protože vozí porouchané automobily z podzemních parkovišť.

Ne i v servisu

Jenže máme tu další pozor. Jezdíte do autorizovaného servisu s autem uzpůsobeným (a podléhajícím) ke sběru dat OBFCM? Tak i ten od roku 2021 vaše data o spotřebě v rámci servisní zakázky automaticky odesílá Evropské komisi.

Foto: Jiří Čermák

Víte, že se OBFCM načítá také v autorizovaných servisech? Ale i tady můžete říct NE.

Například BMW o tom informuje na svém webu následovně:

„Vzhledem k právním povinnostem jsou určité údaje o spotřebě paliva (tzv. údaje OBFCM, jako je celoživotní spotřeba paliva a ujeté kilometry, pro vozidla PHEV také distribuce v různých elektrických režimech) přenášeny z vašeho vozidla během určitých dílenských služeb nám (BMW AG) a odtud Komisi EU. Přenos dat za tímto účelem můžete odmítnout v autorizovaných dílnách a pobočkách BMW.“

Volkswagen má tuhle klauzuli také:

„Za účelem splnění zákonných povinností (prováděcí nařízení (EU) č. 2021/392) se údaje o voze týkající se spotřeby paliva a ujetých kilometrů (tzv. sledování a hlášení údajů týkajících se emisí CO2 z osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel) načtou z vozidel během návštěv odborného servisu a jsou spolu s identifikačním číslem vozidla hlášeny Evropské komisi.“

„Zpracování, hlášení a uchovávání údajů probíhá v rámci této zákonné povinnosti a může být zákazníkem před procesem načtení v autorizovaném odborném servisu odmítnuto.“

Jak se tedy bránit odesílání dat v rámci OBFCM i v autorizovaném servisu? Při sjednávání zakázky vyjádřete svůj nesouhlas a je to.

On-Board Fuel Consumption Meter tak na motoristy číhá už v autorizovaném servisu a nyní od dubna 2025 i na stanicích technické kontroly. Pokud se vám sběr dat a jejich odeslání Evropské komisi nelíbí, jednoduše řekněte NE. Jak na STK, tak v servisu. To vás (prozatím) ochrání.

Načítám