Článek
Už se to k vám asi doneslo, že od ledna 2024 bude moci na výcvik do autoškoly na B nastoupit žadatel už ve věku 15,5 roku, přičemž usednout za volant s asistencí mentora bude moci dotyčný po absolvování závěrečných zkoušek od 17 let, ovšem pouze na území České republiky. A ne, dotyčný 17letý nebude mít žádné úlevy, testy i jízdy budou stejné, jako by šlo o 18letého jedince.
Tento dobrovolný systém nazvaný L17 u nás prosadila a komplexně zajistila Asociace autoškol, která jej státu přinesla hotový na stříbrném podnosu. Důvod? Snížit hrozivé číslo každoročních úmrtí na našich cestách. Vezměte si, že ročně u nás vlivem dopravních nehod zemře statisticky okolo 500 lidí, přičemž reálně jich bude víc, protože za oběť dopravní nehody je v rámci statistik považován jen ten, kdo zemře nejpozději do 24 hodin od jejího vzniku.
Ale i kdyby šlo jen o oněch 500 lidí, tak přibližně 100 z nich je ve věku 18 až 24 let. A přesně toto děsivé číslo má systém L17 snížit, přičemž ve státech aplikujících L17 se tak stalo o cirka 30 %. Takže ne 100, ale třeba „jen“ 66 ročně. A to už jsou lepší vyhlídky.
Projekt L17 nevzešel zničehonic, ale předcházely mu například bezplatné kurzy bezpečné jízdy Start Driving pro mladé, které jen letos proškolily několik tisíc mladých řidičů na osmi polygonech v Česku. A nejen je, ale i jejich rodiče, lektory autoškol či komisaře.
Kdekdo si pozici mentora 17letého řidiče vykládá jakožto suplování autoškoly, nicméně tak by to nemělo fungovat. Cílem mentora je pracovat s mladým řidičem i po autoškole a předávat mu zkušenosti, rady, tipy. Obvykle dobře míněné.
Také jízdy nemusí být stylem autoškola, nýbrž běžným zapojením 17letého do provozu. Jedete na nákup, na hory, za prarodiči? Může řídit 17letý. Vy sice budete „řídit“ s ním, ovšem oba svůj čas i finance využijete daleko efektivněji, než kdybyste si chystali nějaké separé lekce a bůhzdarma bloudili městem.
Připomínáme, že systém L17 je dobrovolný a v platnosti stále zůstává klasický autoškolský systém se samostatným řízením od 18 let. Rovněž se jistě ptáte na odpovědnost, nicméně ta vždy padá na vrub řidiče, ať má 17 let a mentora vedle sebe, nebo 18 let a jezdí sám.
Jak být dobrým mentorem?
Podmínky pro získání mentorství nejsou úplně zanedbatelné, avšak mají svoji logiku. Kromě toho, že musí být na příslušný dopravní úřad podána žádost, platí ještě následující:
- mentorem nemusí být jen rodič nebo příbuzný, ale kdokoli, kdo splní podmínky
- pozici mentora odsouhlasuje jednak zákonný zástupce/rodič a jednak samotný řidič
- s pozicí mentora musí souhlasit i sám mentor
- jeden 17letý řidič smí mít zapsané v kartě řidiče nejvýše 4 mentory
- mentor musí mít čisté bodové konto
- dostane-li mentor v průběhu mentorství trestné body, automaticky jako mentor končí
- mentor musí mít řidičák skupiny B 10 a více let
- mentor nesmí v posledních 5 letech pozbýt řidičák (např. vybodování, přestupek)
- mentor musí plnit stejné podmínky na způsobilost jako běžný řidič (alkohol, zdraví aj.)
Systém jde mentorům v případě projektu L17 naproti, takže to není jen o tom, aby si dotyčný sedl vedle 17letého a jezdil s ním. Kdepak. Krom toho, že vznikla speciální brožura pro mentory a webová stránka www.autoskolal17.cz, existuje ještě praktická bezplatná mobilní aplikace L17 dostupná pro iOS i Android.
V neposlední řadě se i v autoškolách otevřou krátké teoretické i praktické kurzy pro mentory, které jim osvěží legislativu a seznámí je s aktuálními trendy.
Všechny tyto informační kanály poradí mentorovi, jak být lidově řečeno dobrým mentorem a co, kdy a jak s nováčkem za volantem řešit. Ono pošlete-li novice hned druhou hodinu samostatné jízdy do Prahy mezi tramvaje, tak s vámi už nikdy nikam nepojede.
Díky těmto aktivně distribuovaným materiálům se mentoři naučí tlačit na pilu postupně, kdy za optimální platí začít jízdy nejprve v místech s klidným a pozvolným provozem, poté přejít na delší jízdy, následně zapojit zhoršené podmínky typu déšť či noc.
S odjetými hodinami a kilometry je pak možné zkoušet hustý provoz, složité křižovatky, pražské móresy, brněnské uzavírky, potažmo do provozu připraveného řidiče poslat ještě do některého z center bezpečných jízd na školu smyku. Pokud totiž 17letý aktivně jezdí, sbírá zkušenosti, a tím pádem je pak lepším šoférem.
Volejte Komenského
Mobilní aplikace posvěcená českým státem obsahuje také výzvy, aby si mladý řidič zkusil třeba natankovat palivo, vjet do myčky, vhodně užít klakson, vyplnit záznam o nehodě, vyměnit kolo, zavolat asistenci nebo třeba nasadit sněhové řetězy.
Splněné a mentorem či mentory potvrzené výzvy, odjeté kilometry a čas strávený za volantem dostává 17letého jednak na vyšší úroveň řidiče v reálném životě, ale též v mobilní aplikaci.
A protože nápis „děkujeme“ už dnes nikoho moc nemotivuje, nabízí se možnost při poctivém používání aplikace získat třeba elektromobil na víkend od Škodovky, slevu na pojištění od Kooperativy nebo kurz bezpečné jízdy na polygonu. Tomu říkáme škola hrou, řidič Jan Ámos Komenský by jistě jásal.
Součástí distribuovaného materiálu mezi uchazeče o mentorství / 17leté řidiče je i nová unifikovaná samolepka L17, která sice nemá oporu v zákoně, ovšem upozorňuje na to, že se v daném vozidle za volantem může nacházet právě nezkušený začátečník. K takovému řidiči byste měli přistupovat stejně ohleduplně, jako kdyby měl vzadu vylepené ono známé Z v trojúhelníku.
V zemích, kde systém L17 s mentorem funguje, jej každoročně využívá zhruba třetina čerstvých řidičů. Dále má každý řidič v systému L17 v průměru tři zapsané mentory. Některé země, např. Německo či Francie, dokonce uvažují o tom, že by věkovou hranici snížily na 16 let, čímž by se dostaly na úroveň řidičů ve Spojených státech amerických.
Systém L17 by měl rovněž podpořit naše autoškolství, které ročně vyprodukuje asi sto tisíc čerstvých řidičů různých věkových kategorií. Předpokládá se, že po zavedení L17 toto číslo vzroste na hodnotu asi 130 tisíc řidičů za rok. Na druhou stranu systém slibuje větší bezpečnost a snížení úmrtí následkem dopravních nehod, což se, upřímně doufáme, skutečně podaří.