Hlavní obsah

Kdy musíte dát přednost autobusům vyjíždějícím ze zastávky? Odpověď není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát

Foto: Michal Sakař

Dávání přednosti autobusům vyjíždějícím ze zastávky je přece jasná věc, v obci jej pustit musíte a mimo obec ne, nebo…? Zase tak svatosvatě jednoznačná tato problematika není, proto stojí za to se na tento fenomén podívat trochu blíže a za asistence zkušeného lektora autoškoly.

Článek

„Rozhodnout se, kdy dát autobusu přednost při vyjetí ze zastávky, dělá problém mnoha začínajícím řidičům, kteří nedokážou vyhodnotit situaci, přičemž někteří žáci v autoškolách pak i kvůli nedání této přednosti nedokončí zdárně závěrečnou zkoušku,“ uvádí téma zostra Pavel Greiner z Autoškoly King (Praha, České Budějovice).

Ovšem začínající řidiči nejsou jediní, kteří mají s přednostmi autobusů vyjíždějících ze zastávky problém, přičemž do svědomí si musí sáhnout rovněž samotní autobusáci, kteří by měli hned na úvod vědět, že absolutní přednost pro ně, až na jeden specifický případ, neplatí. Ovšem začněme tím, co říká zákon:

Zákon č. 361/2000 Sb. §25, odst. 6) nám jasně definuje:

„Řidiči autobusu hromadné dopravy osob nebo trolejbusu musí v obci řidiči ostatních vozidel umožnit vyjetí ze zastávky nebo ze zastávkového pruhu, a to snížením rychlosti jízdy, popřípadě i zastavením vozidla; řidič autobusu nebo trolejbusu přitom nesmí ohrozit zejména řidiče vozidel jedoucích stejným směrem.“

Jednoduše řečeno to znamená, že každý řidič je povinen v obci pustit vyjíždějící autobus ze zastávky, a to bez ohledu na jeho velikost, kategorii (M2, M3) nebo obsazenost daného autobusu.

Foto: Michal Sakař

Přednost při vyjíždění ze zastávky mají řidiči autobusů v obci, ovšem existují výjimky.

Jak ovšem určit, že autobus v obci už vyjíždí? Pakliže vidíme, že má autobus ještě otevřené dveře a lidé migrují, lze odhadnout, že tehdy se řidič ještě nerozjede, tedy můžeme kolem vozidla se zvýšenou opatrností a ideálně s nohou nad brzdou projet, protože co když vám někdo vběhne do cesty před přední částí autobusu, že?

Ovšem když šofér autobusu dveře zavře, už můžeme počítat s tím, že vyhodí směrovku a bude chtít ze zastávky vyjet, tudíž se lze připravit na to, že mu budeme dávat přednost.

Zákon však hovoří, že řidič autobusu nesmí při vyjíždění ze zastávky ostatní účastníky ohrozit, nicméně zákonná definice ohrozit je stejně jasná jako manuál k japonskému videu, proto pro vás Pavel Greiner má takovou pomůcku.

Foto: Jan Majurník

Je třeba pamatovat i na to, že řidič autobusu nesmí při vyjíždění ze zastávky ostatní účastníky ohrozit.

„Pokud jsme s naším vozidlem už tak v polovině délky autobusu, který míjíme, a v tento moment jeho řidič začne dávat směrovku doleva, tak nás nesmí ohrozit nenadálým vyjetím ze zastávky, jelikož my nedokážeme zastavit vozidlo na pár metrech. Lidově řečeno, nesmí to tam poslat na hulváta a ostatní brzděte,“ vysvětluje situaci Greiner.

„Totiž, a teď mě berte trochu s nadsázkou, pokud bude v rámci nehody auta s autobusem při vyjíždění ze zastávky automobil do autobusu napasován v přední polovině autobusu, tak to většinou byla chyba autobusáka, že vyjel ze zastávky nezodpovědným způsobem, tudíž řidič automobilu neměl šanci zastavit. A naopak, pokud bude automobil napasován do autobusu v zadní polovině autobusu, tak je to chyba řidiče, který nedal přednost vyjíždějícímu autobusu. Ale jde skutečně jen o lidovou pomůcku, nikoli soudní precedens,“ dodává Greiner.

Jasně dané výjimky

Jsou však situace, kdy autobus nebo trolejbus v obci zastaví na zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu. Tehdy ovšem musí řidič jiného vozidla dokonce zastavit a počkat, až cestující vystoupí a nastoupí. Ihned po zavření dveří autobusu a ujištění se, že byl výstup/nástup ukončen, však řidič auta může pokračovat dál.

Foto: Asociace autoškol

Jakmile má autobus toto zákonné označení, jde o autobus přepravující děti.

Velký pozor na autobusy se zákonným označením, že přepravují děti, což je onen specifický případ zmíněný v úvodu. Zákon v takovém případě jasně říká, že za autobusem s tímto specifickým označením, který zastavil na označené zastávce (platí i mimo obec), musí řidič jiného vozidla zastavit vozidlo. Pokračovat dále v jízdě může až poté, co předmětný autobus odjede ze zastávky.

„Tohle se v praxi vůbec neděje a řidiči neberou vůbec v potaz hrozící vběhnutí dítěte do vozovky. Vždyť jsou to děti a kolikrát se strkají, předbíhají a podobně, provoz vozidel je jim v tu chvíli fuk,“ varuje zkušený lektor autoškoly.

Jak je to mimo obec?

Mimo obec skutečně platí, že autobus při vyjíždění ze zastávky přednost nemá, což je pochopitelné, jelikož ostatní auta jezdí kolem 90 km/h, takže by jejich řidiči nedokázali z fleku zastavit.

Mimo obec je to výzva a apel zejména na rozum řidičů autobusů, aby skutečně počkali, až budou mít volnou vozovku za sebou. Ve zpětném zrcátku zvláště u dlouhých vozidel se vzdálenost/rychlost špatně odhaduje a hrubá chyba řidiče autobusu může způsobit nehodu s fatálními následky.

Foto: MAN

Při vyjíždění ze zastávky mimo obec autobus přednost nemá. Jedinou výjimkou by bylo, kdyby byl specificky označený jakožto převážející děti, nicméně v praxi se takové vozy drží spíše v obcích.

Na druhou stranu musíte počítat s tím, že ne každý pravidla silničního provozu zná, proto musíte brát na vědomí, že řidič auta před vámi může autobus blikající při vyjíždění ze zastávky pustit i mimo obec, tedy náhle snížit rychlost svého vozidla či zastavit vozidlo. Tak na to pozor, abyste se takovému autu nepodívali do kufru.

Doufáme, že už vám jsou pravidla přednosti autobusů při výjezdu ze zastávky jasnější, zejména pak apelujeme na zvýšenou pozornost u autobusů s označením o převážení dětí. Nicméně karta má rub i líc, proto by se rovněž autobusáci měli zamyslet nad tím, jestli někdy není lepší si na přednost v klidu počkat, než si ji násilím vynucovat a riskovat daleko větší malér.

Související témata:
Řidiči autobusu
Načítám