Článek
Ačkoli je slovní spojení propadlá STK vlastně chybné, protože STK znamená stanice technické kontroly, jde o zlidovělé pojmenování expirované technické prohlídky (TP) jinak také nazývané technická kontrola (TK). Do toho nám vstupují pojmy jako měření emisí (ME) a stanice měření emisí (SME).
Důležité nicméně je, že všichni víme, že jde o prohlídky a kontroly na akreditovaných stanicích, kam se většina motoristů s osobním či užitkovým autem do 3,5 tuny vydává jednou za dva roky, popřípadě poprvé po 4 letech u nového auta.
Ve spolupráci s Policií České republiky a Královéhradeckým ředitelstvím dopravní policie (tímto velmi děkujeme) jsme zjistili, jak se to má za jízdu „bez STK“ a jak to je, když je vaše vozidlo dokonce technicky nezpůsobilé k provozu.
Pokuty za jízdu bez technické
Pokud vám technická prohlídka, technická kontrola či lidově technická jednoduše propadne a vaše auto nemá závažné poruchy, jde o drobný přestupek. Ten je hodnocen pokutou na místě do 1 500 Kč. Legislativně jde vyřešit i domluvou, ale spíše počítejte s flastrem.
Jestliže přestupek postoupíte do správního řízení, které prohrajete, mimo nákladů na správní řízení 2 500 Kč zaplatíte ještě pokutu 2 000 až 5 000 Kč. Žádné body do karty řidiče si však za tento přestupek neodnesete.
Úplně ta samá sankce (do 1 500 Kč na místě, 2 000 až 5 000 Kč ve správním) na vás čeká v případě, kdy závady v technickém stavu vozidla bezprostředně neohrožují bezpečnost silničního provozu.
Pokud máte platnou „STK“, ale je zjištěna bezpečnost provozu neohrožující závada, může vám policie v takovém případě omezit technickou způsobilost na 30 dní, ale také okamžitě zakázat další jízdu.

Propadla vám technická, ale vaše auto neohrožuje technickým stavem bezpečnost silničního provozu? Na místě to máte do 1 500 Kč a bez bodů.
Pokud jedete s technicky nezpůsobilým vozidlem ohrožujícím bezpečnost silničního provozu (například ostré hrany, závada na brzdách, pneu neplnící podmínky zákona, přílišná hlučnost, netěsnost výfuku…), pak jsou zde sankce daleko vyšší.
Pokuta na místě 2 500 až 3 500 Kč, ve správním řízení 4 000 až 10 000 Kč (plus náklady na řízení 2 500 Kč) a pozor, šest bodů do karty řidiče! Do toho vám policie zadrží osvědčení o registraci vozidla (nebo jej prohlásí za zadržené), omezí technickou způsobilost a zakáže další jízdu.
Řeknete si, že chudák řidič, co když jej s takovým vozidlem poslal provozovatel, například firma (zaměstnavatel). Na takovou právnickou nebo fyzicky podnikající osobu čeká pokuta do 50 000 Kč, případně pokud bude přestupek klasifikován jako „přikáže nebo dovolí, aby bylo v provozu na pozemních komunikacích použito vozidla, které nesplňuje podmínky stanovené jiným právním předpisem“, pak jde o pokutu 10 000 až 100 000 Kč.
Nutno dodat, že při omezení technické způsobilosti vozidla policie vystavuje doklad, který zasílá na Ministerstvo dopravy ČR k vložení do informačního systému technických prohlídek. Data z tohoto systému čerpají stanice technické kontroly a postupují dále u takového vozidla pří získání technické způsobilosti při technické prohlídce.

Policie vám může na místě omezit technickou způsobilost, zakázat další jízdu nebo zadržet (prohlásit za zadržené) ORV.
S tím souvisí i poslední a nejzávažnější přestupek týkající se jízdy bez „STK“. Co když vám policie na základě závady ohrožující bezpečnost silničního provozu zadrží osvědčení o registraci vozidla, ale vy vesele jezdíte dál a na žádnou STK se nedostavíte?
Pak je jízda se zadrženým osvědčením o registraci vozidla (nebo prohlášeným za zadržené) možná řešit výhradně ve správním řízení za náklady 2 500 Kč a pokutou od 7 000 do 25 000 Kč. Sice bez bodů, ale se zákazem řízení na 4 až 6 měsíců. Pro provozovatele (firma, podnikatel) pak opět hrozí pokuta do 50 000 Kč, případně při klasifikaci podle jiného právního předpisu (přikáže nebo dovolí…) od 10 000 do 100 000 Kč.
Emise
A jak je to s emisemi? Ty si můžete standardně udělat na kterékoli akreditované emisní stanici (SME), avšak musíte je udělat jako první. Bez vyhovujících emisí nejdete na technickou prohlídku. Potvrzením o vyhovujících emisích je pak emisní protokol se zelenou plaketou, který má sám o sobě platnost celkem 30 dnů.
S tímto vyhovujícím emisním protokolem ne starším než 30 dnů pak můžete dorazit na jakoukoli akreditovanou STK poskytující samostatné technické prohlídky a nechat si udělat technickou prohlídku.

Emise si můžete nechat změřit na SME, technickou pak udělat klidně na jiné STK poskytující samostatné TP.
Platnost technické prohlídky je pak ode dne jejího dokončení. Příklad: Emise si s osobním autem M1 do 3,5 tuny uděláte 20. 5. 2025 v Plzni, ale technickou prohlídkou projdete 30. 5. 2025 v Přerově. Komplet celá „STK“ vám pak platí do 30. 5. 2027.
Určitou výjimku tvoří stanice pracující v režimu „superstanice“, tedy podle jiného právního předpisu. Tam se měření emisí může provést přímo na lince v rámci technické kontroly, avšak měření emisí i technická prohlídka musí být dokončeny v jeden a ten samý den. Ony „superstanice“ tedy fungují tak, že vám TK a ME udělají najednou v rámci jedné celé prohlídky.
Nehoda bez STK
Ale co když nabouráte bez technické? Pokud vaše vozidlo nemá platnou technickou prohlídku, ale způsobíte s ním nějakou škodu standardně krytou povinným ručením, jak se k tomu pojišťovny staví?
Oslovili jsme Generali Českou, odkud nám odpověděli, že neplatná „STK“ automaticky neznamená, že dojde ke krácení plnění. Vždy se zjišťuje příčinná souvislost s propadlou „STK“ a vznikem dopravní nehody.

Nehoda bez STK? Pojišťovna bude zjišťovat příčinnou souvislost s propadlou STK. Poškozený pak vždy dostane nekrácené plnění.
Poškozený se ovšem nemusí bát, ten dostane plnění v nekrácené výši. Pojišťovna viníka poté částku (část nebo celou) vymáhá po něm samotném.
To samé nám odpověděli i z pojišťovny Kooperativa a dodali, že u nich není ani v rámci havarijního pojištění plnění výslovně vyloučeno v případech, kdy vozidlo nemá platnou technickou prohlídku. Zde je opět rozhodující skutečný technický stav.
Tedy pokud nehoda vznikla například kvůli zanedbané údržbě brzd, pak havarující řidič z havarijního pojištění nemusí dostat vyplacenou plnou sumu, nebo dokonce vůbec nic.
Za propadlou pravidelnou technickou prohlídku (STK, chcete-li) tak zaplatíte pokutu na místě do 1 500 Kč, stejně tak pokud má vaše auto nějakou bezpečnost provozu neohrožující závadu. Závaznější „STK“ přestupky už jsou dražší, bodované nebo podpořené zákazem řízení. O (ne)plnění pojistky pak vždy rozhoduje skutečný technický stav vozidla v příčinné souvislosti s nehodou.