Hlavní obsah

Přejíždění z pruhu do pruhu není jen tak. Za nesprávný manévr hrozí tučná pokuta a hlavně čtyři trestné body

Foto: O. Svoboda

Znáte to. Jedete si svým tempem a najednou vám to jiný řidič přejíždějící ze svého pruhu do vašeho jízdního pruhu pošle přímo před auto. Brzdy, možná i klakson a pár nehezkých výrazů na adresu toho, kdo se buď nepodíval do zrcátka, nebo nejednal zcela s rozmyslem. Jenže za tenhle manévr hrozí poměrně tučná pokuta a body k tomu.

Článek

Na úvod si musíme vyjasnit, co znamená ohrozit a co omezit, protože to pak v rámci přejíždění z pruhu do pruhu hraje klíčovou roli. Omezit leckdy můžete, ohrozit nesmíte.

  • Nesmět omezit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nebylo nijak překáženo.
  • Nesmět ohrozit znamená počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí.

Definice jsou samozřejmě jedna věc, ale praktické posouzení toho, jestli při přejíždění z pruhu do pruhu došlo, nebo naopak nedošlo k ohrožení, je pak v první řadě na policii. Ta musí mít přestupek zaznamenaný (kamera) a prokázat jej.

Foto: Jiří Čermák

Víte, jaká je nejsilnější policejní zbraň hned po vysílačce? Kamera…

Takže pokud vám v praxi někdo hodí myšku přímo před čumák a vy musíte jít ostřeji na brzdy nebo rovnou zvolit vyhýbací manévr (jak na to?), pak se dá mluvit o ohrožení. To samé, když někdo přejíždí z pruhu do pruhu a nepřesvědčí se, že to je bezpečné, typicky slepý úhel. Pak najíždí přímo do vás a to už by šlo považovat za ohrožení.

Ale jestli například osobní auto na dálnici či rychlostní silnici předjíždí (a přitom přejíždí z pruhu do pruhu) ve 110 km/h a vy ho zrovna v ten moment ve 130 km/h logicky dojedete (ať už v pravém či levém pruhu), pak to bude nanejvýš legální omezení.

Foto: Tomáš Kopečný

Omezení, nebo už ohrožení? To je to, oč tu běží!

Anebo situace, kdy kamioňák ve městě začne před křižovatkou přejíždět z pravého pruhu do levého až k levému odbočovacímu. Tehdy vás smí omezit (nikoli ohrozit). Řidič kamionu by si asi rád najel do levého pruhu i dříve, ovšem kolikrát mu to třeba zákazová značka neumožní.

Ovšem situací může být sto a budou mít stokrát jiný průběh, proto nejde úplně přesně (doslova) definovat, co už je a co ještě není ohrožení. Na to tady jsou policisté, právníci, přestupková řízení nebo soudní spory. Obzvláště v případech, kdy takové přejíždění z pruhu do pruhu skončí dopravní nehodou.

Foto: O. Svoboda

Nesprávné přejíždění z pruhu do pruhu může skončit ohrožením nebo hůř - nehodou.

Podobná situace může nastat, když se budeme bavit o připojovacím pruhu vedoucím do průběžného pruhu. Tam totiž řidič jedoucí v průběžném pruhu může být omezen (ale ne ohrožen) řidičem jedoucím v připojovacím.

Této složité tematice, kam se dost často zapojuje i tzv. gentlemanství (to je ale nelegální), jsme se samostatně věnovali v tomto článku, který vyvolal bouřlivé debaty na českém internetu.

Dalšími potenciálně složitějšími situacemi jsou například zipování, přejetí plné čáry nebo třeba předjíždění vozidel IZS s aktivními majáky.

Foto: Jiří P.

Připojovací pruh je téma samo o sobě, ovšem i zde může dojít k nedovolenému ohrožení ostatních účastníků provozu.

Každopádně pokud bude řidič usvědčen z ohrožení při přejíždění z pruhu do pruhu, tak mu na místě hrozí pokuta 1 500 až 2 000 Kč. Ve správním řízení jde pak o 2 000 až 5 000 Kč, a navíc 1 000 Kč za řízení samotné.

Pozor, do karty usvědčeného řidiče putují 4 trestné body. Ty si jde legálně odmazat buď na polygonu na příslušném kurzu a za splnění podmínek (nemáte aktivní 6b nebo 7b přestupek nebo 11 b na kartě řidiče), nebo být celý rok bez přestupku, což vám čtyři body smaže automaticky.

Problematika ohrožení při přejíždění z pruhu do pruhu rozhodně není snadná ani jednoznačná. Navíc musí být zaznamenaná (prokazatelná), třeba i na osobní palubní kameru, jejíž záznam ovšem nebývá hlavním důkazem v případném sporu. Oko policie také nedohlédne všude (což je na jednu stranu dobře), takže to opět padá na nás řidiče. Na naši ohleduplnost, předvídavost a pokud možno defenzivní jízdu.

Načítám