Článek
Povinné ručení čeká digitální revoluce, která by měla vstoupit v platnost už od 23. prosince letošního roku. Tyto podmínky se v Česku mění kvůli sjednocení pravidel s ostatními státy Evropské unie podle takzvané motorové směrnice. Podle zástupců finančně poradenské společnosti Swiss Life Select mají tyto kroky zvýšit bezpečnost na cestách i ochranu poškozených při dopravních nehodách.
Navýšení zákonných limitů
Dosud platí minimální zákonné krytí 35 milionů korun na újmu na zdraví či smrt (každý jedinec) a 35 milionů na celkovou majetkovou škodu. Nově bude toto minimum zvýšeno v obou případech na 50 milionů korun, jelikož se ukázalo, že 35milionový limit může být v některých případech nedostačující.
Ono stačí třeba vykolejit expresní vlak, na což ani 50milionový limit nemusí stačit, případně trvale poškodit zručného chirurga či umělce. Radíme proto, abyste si limity plnění nastavili spíše na horní hranici. Nikdy nevíte.
Každopádně kdo má limity jen 35/35, ten může očekávat telefonát od pojišťovny kvůli úpravě smlouvy. A zde právě hrozí, že jak stávající, tak noví klienti zaplatí v základu prostě více peněz, protože pojišťovna musí kalkulovat s vyšším potenciálním plněním. Tedy potenciálnímu zdražení vstříc, v předpokladu ovšem o stokoruny.
Na druhou stranu 50milionové minimum bude větší jistotou pro všechny, kteří jsou v rámci dopravní nehody ti poškození.
Povinné ručení i na další vozidla
Novela zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nově upravuje povinnost pro sjednání povinného ručení také na všechna motorová vozidla, která mají konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h nebo konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a hmotnost větší než 25 kg.
To se dotkne vybraných motorových koloběžek, segwayů, sněžných skútrů nebo golfových vozítek. Vlastníci elektrokol mohou být v klidu, na ně se tato povinnost nevztahuje, jelikož se týká těch vozidel, u nichž je hlavním zdrojem pohybu motor a nikoli šlapání.
Existují ovšem i výkonné zahradní traktůrky, kterých se tato novela nedotkne za předpokladu, že se pohybují výhradně na soukromém pozemku. Ovšem jezdí-li po veřejných komunikacích, mělo by k nim být sjednáno povinné ručení – tedy až novela vstoupí v platnost.
Asi se ptáte na ceny, viďte? Ty si budou diktovat pojišťovny, ovšem předpokládá se, že v rozumných mezích. Mělo by jít o sumy řádově nižší než u běžných automobilů.
Odpovědnost provozovatele za sjednání pojistky
Dosud povinnost sjednat povinné ručení na vozidlo visela na bedrech vlastníka, nicméně to má novela změnit a přenést ji na provozovatele. Tato změna se dotkne zejména případů, kdy je vlastník a provozovatel rozdílný, tedy například klient a leasingová společnost, případně rodič a dospělé dítě. Pozor, tato skutečnost (rozdílný majitel/provozovatel) musí být zaznamenána v technickém průkazu vozidla.
Očima pojišťovny
Abychom měli jasněji, optali jsme se jedné z největších pojišťoven v Česku, jak to bude s limity a cenami pojistek na nově zahrnutá motorová vozidla. Za Kooperativu nám odpovídal tiskový mluvčí Milan Káňa.
„Co se týká změn v povinném ručení, už dlouhodobě doporučujeme limity nejméně 70/70 milionů Kč. Od limitu 70/70 milionů Kč klientovi k povinnému ručení přibalíme úrazové pojištění řidiče. Při sjednání povinného ručení s limity 100/100 milionů Kč a vyššími pak získají automaticky i přímou likvidaci v ceně. Zájem klientů naznačuje, že je pro ně taková nabídka zajímavá, neboť více než tři čtvrtiny z nich si už několik let volí limity 70/70 milionů a vyšší.“
„A co se týká limitů 50/50 milionů Kč, které budou od 23. prosince základními limity v povinném ručení, automaticky je upravíme všem klientům, kteří mají ve smlouvě současné minimální limity, k výročí jejich smluv. Nebudou tak muset podnikat žádné kroky pro změnu. Zároveň se tato změna nepromítne do ceny.“
„Nicméně obecně k navýšení cen v POV určitě dojde, ale z důvodu vyšší škodní inflace, tedy nárůstu vypláceného pojistného plnění a frekvence škod. Škodní inflaci očekáváme v úrovni okolo 10 %. O podobné procento se v průměru pravděpodobně zvýší i sazby v povinném ručení.“
A jak tedy s elektrickými koloběžkami a dalšími vozítky? Na to Milan Káňa z Kooperativy reagoval: „Obecně se sazby budou pohybovat jako u malých motocyklů. Roční pojistné tedy může být okolo 500 Kč.“
Zelená (bílá) karta
Doklad o zaplacení povinného ručení, tedy zelenou či bílou kartu, už nebudete muset vozit s sebou ani v elektronické podobě. Pojistné smlouvy se totiž přenesou do evidence ČKP, kam budou mít přístup státní orgány včetně policistů. Pozor, platí pouze v Česku, do zahraničí tuto kartu mít fyzicky musíte.
Přínos změn
Tyto malé změny by měly mít dle specialistů ze Swiss Life Select především pozitivní dopad na ochranu poškozených při nehodě, kteří budou mít vyšší šanci dosáhnout na plné odškodnění. Změna vlastník/provozovatel by zase měla snížit počet neplatných pojistek, zatímco digitalizace povinného ručení zase zrychlit komplexní správu těchto pojištění.
A co vy? Soudíte, že jde o posun vpřed? Souhlasíte s navrhovanými změnami nebo zastáváte názor, že užitečná je jen část? Hlasujte v naší anketě pod článkem a dejte nám do komentářů vědět, co si o celé situaci myslíte.