Článek
Přechod pro chodce asi známe všichni. Říká se mu zebra a na takovém místě má chodec před vozidly přednost, ovšem nikoli absolutní. Znamená to tedy, že pokud chce chodec přejít neřízený přechod, tak musí dát jednak dostatečně najevo, že chce přejít, a také smí přejít teprve tehdy, pokud si je jistý, že blížící se vozidla jsou schopna bezpečně zpomalit/zastavit.
Vletět na přechod s velkou touhou přejít přímo před kola a kapotu auta tak není úplně dobrý nápad a rovněž jde o porušení silničního zákona.
Tam, kde chodec přednost nemá
V naší republice se ovšem vyskytují i takzvaná místa pro přecházení chodců, což jsou řečí silniční grafiky dvě přerušované čáry tvořené bílými obdélníky orientovanými svisle. A mezi nimi je právě onen prostor.
Pozor, na místě pro přecházení chodců NEMAJÍ chodci přednost, ovšem pokud se na tomto místě pro přecházení nachází (tedy přechází), řidiči je nesmí ohrozit. Nicméně povinnosti ze zákona tu vyplývají i pro chodce.
„Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, jestli může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe nebo ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.“
Takže to v praxi znamená, že na místě pro přecházení chodců nemá chodec jednak přednost (tj. řidič nemá povinnost jej pustit) a také si ji nesmí vynutit tím, že do vozovky prostě vejde, jako by se nechumelilo.
Toto platí o neřízených místech pro přecházení, pochopitelně pokud je zde semafor, tak se účastníci provozu řídí světelnou signalizací. K tomuto nám ještě Pavel Greiner připomněl, že podle jeho zkušeností jsou v sousedním Německu místa pro přecházení obvykle řízená právě semafory, nicméně v Česku tento trend rozšířen není.
Cyklopřejezd a přednosti
Grafická úprava místa pro přecházení chodců má jednu záludnost, a to vysokou podobnost s místem označeným jako přejezd pro cyklisty. Ten využívá rovněž obdélníkového značení tvořícího přerušované čáry, ovšem spíše kratšího a širšího.
Každopádně na neřízeném přejezdu pro cyklisty NEMÁ cyklista přednost. Platí zde obdobné znění zákona jako u chodců v místě přecházení pro chodce. Tudíž je-li cyklista na přejezdu, nesmí jej řidič ohrozit.
Na druhou stranu zase cyklista nesmí vjet pod kola vozidlům na silnici. Opět se pojďme podívat, co říká zákon.
„Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, jestli může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, cyklista smí přejíždět vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy. Na přejezdu pro cyklisty se jezdí vpravo.“
Takže žádné hurá na přejezd, žádná přednost ani nesmrtelnost. Znovu pamatujte, že toto platí pro neřízené přejezdy. Jakmile je na místě semafor, řídíme se jeho pokyny.
Cyklista na přechodu
Velice důležité je si připomenout téma cyklista na přechodu pro chodce. Zde skutečně platí, že pokud cyklista (tedy i koloběžkář) plně nesesedne z kola (koloběžky), je brán jakožto ŘIDIČ a NEMÁ přednost. A k tomu se pak může přihlížet, dojde-li k nehodě mezi cyklistou přejíždějícím přechod pro chodce a řidičem vozidla, který jej srazil.
Dále je třeba zmínit, že přejíždějící cyklista či koloběžkář teoreticky nemá na přechodu pro chodce de facto co dělat, jelikož je tehdy na prakticky stejné úrovni (je rovněž řidičem) jako ostatní vozidla. Bohužel naše legislativa na toto nepamatuje a cyklistům přejíždění přechodů pro chodce nezakazuje. A navíc, auta nebo motorky přece také přechod nekřižují zleva doprava…
Trabantem proti tanku
Ještě chceme apelovat jednak na vzájemnou ohleduplnost, ale také na uvědomění si chodců a cyklistů, jak je to s předností a jak nebezpečné je skákat autům pod kola. Totiž, zákonná přednost vás před fyzickou srážkou neochrání a v souboji chodec/cyklista versus auto má uživatel přes tunu vážící oceli přece jen poněkud navrch. Ono je to pak jako vyjet s Trabantem proti tanku King Tiger.
Na druhou stranu musí řidiči vozidel počítat s tím, že chodci a cyklisté jsou zranitelnější, a tudíž je na těchto exponovaných přechodech/přejezdech nutné dbát zvýšené opatrnosti. Nikdo vám totiž nezaručí, že i když srážku chodce/cyklisty přímo nezaviníte, nedostanete částečnou spoluvinu. Ono totiž obvykle nic není černobílé.
Nechceme tímto malovat čerta či jinou negativní postavu na zeď, ale taková je realita. K tomu musíte počítat s tím, že mnoho chodců, cyklistů a řidičů znění zákona ohledně přejezdů a míst pro přecházení prostě nezná. Neznalost však neomlouvá a častokrát vede k maléru. Tak nás čtěte dál, ať do něčeho problémového nevlítnete.