Článek
Český trh je poměrně otevřený novým obchodním příležitostem, čehož využívají importéři různých automobilových značek. Poslední dobou jde hlavně o čínské modely, kdy kromě zajetého MG u nás postupně roste Dongfeng nebo třeba SWM.
A to není vše, protože se u nás už zabydlely čínské značky Omoda i Jaecoo a připlouvá plachetnice jménem BYD. Bude tahle auta za pár let čím servisovat?
Totiž nechat se zlákat atraktivní cenou za vůz je jedna věc, ale co když značka po pár letech model ukončí nebo zavře krám a na trhu prostě skončí celá? Máte smůlu a můžete si auto udržovat leda svépomocí?
Ne úplně. Jakmile totiž koupíte auto napřímo nebo prostřednictvím sítě akreditovaného zástupce výrobce (automobilka pošle na české ministerstvo papír, že právě tato firma je jejím zástupcem), vzniká tomuto importérovi podle našeho zákona povinnost zajistit náhradní díly nejméně po dobu pěti let po ukončení výroby nebo dovozu.
Na Ministerstvu dopravy dokonce najdete seznam takových zástupců, ale ten je pouze informativní. Povinnost udržet díly po dobu nejméně pěti let platí pro všechny společnosti, které mají vydanou akreditaci.
V seznamu tak být nemusí, ale přesto se na ně povinnost vztahuje. Firem (zástupců výrobců) může být i více pro jednu značku, stejně tak jedna firma může řešit auta dané značky, zatímco úplně jiná třeba motocykly téže značky (u nás například Peugeot).
Jiná věc ovšem je, pokud si auto koupíte od prodejce, který oficiální akreditaci od výrobce nemá. Ten má pak povinnost držet pouze zákonnou záruku (liší se pak, jestli bylo auto koupené na firmu nebo fyzickou osobu), ale nevztahuje se na něj zákon o zajištění dílů po dobu nejméně pěti let po ukončení výroby nebo dovozu.
Nakupovat u autorizovaného prodejce nebo přímo akreditovaného zástupce výrobce může být určitou „jistotou“ v tom, že byste měli být schopni daný vůz udržet při životě i tehdy, když jeho výroba či dovoz skončí. Teoreticky se tak návalu nových (převážně čínských) značek netřeba obávat, pokud půjde o oficiální distribuci, zvláště pak vedenou pod křídly samotné automobilky nebo renomované soukromé společnosti.