Hlavní obsah

Na Česko se valí záplava čínských modelů, které nebude jak servisovat! Nebo to bude jinak?

Foto: AUTO MAX CZECH

Na český trh se postupně valí nové a nové značky, které nabízí různé modely aut. Mnohdy mají atraktivní cenu, ale bojují se servisní sítí nebo autorizovanými prodejci. Jak se to ale s povinností zachování dostupnosti náhradních dílů po skončení prodeje/dovozu má po legislativní stránce?

Článek

Český trh je poměrně otevřený novým obchodním příležitostem, čehož využívají importéři různých automobilových značek. Poslední dobou jde hlavně o čínské modely, kdy kromě zajetého MG u nás postupně roste Dongfeng nebo třeba SWM.

Foto: AMC Autocentrum

Další značka na trhu? A bude to za pár let kde servisovat? A co díly?

A to není vše, protože se u nás už zabydlely čínské značky Omoda i Jaecoo a připlouvá plachetnice jménem BYD. Bude tahle auta za pár let čím servisovat?

Totiž nechat se zlákat atraktivní cenou za vůz je jedna věc, ale co když značka po pár letech model ukončí nebo zavře krám a na trhu prostě skončí celá? Máte smůlu a můžete si auto udržovat leda svépomocí?

Ne úplně. Jakmile totiž koupíte auto napřímo nebo prostřednictvím sítě akreditovaného zástupce výrobce (automobilka pošle na české ministerstvo papír, že právě tato firma je jejím zástupcem), vzniká tomuto importérovi podle našeho zákona povinnost zajistit náhradní díly nejméně po dobu pěti let po ukončení výroby nebo dovozu.

Foto: BAIC

Koupě neznámého auta jako risk? Pokud jde o model uváděný akreditovaným zástupcem, pak jde o menší riziko.

Na Ministerstvu dopravy dokonce najdete seznam takových zástupců, ale ten je pouze informativní. Povinnost udržet díly po dobu nejméně pěti let platí pro všechny společnosti, které mají vydanou akreditaci.

V seznamu tak být nemusí, ale přesto se na ně povinnost vztahuje. Firem (zástupců výrobců) může být i více pro jednu značku, stejně tak jedna firma může řešit auta dané značky, zatímco úplně jiná třeba motocykly téže značky (u nás například Peugeot).

Foto: Peugeot

Třeba skútry Peugeot k nám vozí úplně jiná firma než automobily téže značky.

Jiná věc ovšem je, pokud si auto koupíte od prodejce, který oficiální akreditaci od výrobce nemá. Ten má pak povinnost držet pouze zákonnou záruku (liší se pak, jestli bylo auto koupené na firmu nebo fyzickou osobu), ale nevztahuje se na něj zákon o zajištění dílů po dobu nejméně pěti let po ukončení výroby nebo dovozu.

Nakupovat u autorizovaného prodejce nebo přímo akreditovaného zástupce výrobce může být určitou „jistotou“ v tom, že byste měli být schopni daný vůz udržet při životě i tehdy, když jeho výroba či dovoz skončí. Teoreticky se tak návalu nových (převážně čínských) značek netřeba obávat, pokud půjde o oficiální distribuci, zvláště pak vedenou pod křídly samotné automobilky nebo renomované soukromé společnosti.

Koupili byste si čínské auto?
Ano, ale jen když tu budou servisy a prodejci v dostatečné míře.
45 %
Ano, je mi celkem jedno od koho, ale hlavně levně.
3,8 %
Spíše ne, bojím se servisu s (ne)dostupnosti dílů.
10,4 %
Absolutně ne. Čína mi nesmí do baráku.
40,8 %
Celkem hlasovalo 1279 čtenářů.
Související témata:
Načítám