Hlavní obsah

Za volantem s mobilem v ruce bez pokuty a bodů? Bude to legálně možné, novinku umožní úprava zákona

Foto: Mercedes-Benz

Ruce z volantu, nohy z pedálů, oči mimo silnici a klidně telefon do ruky. Dřív divoká vize automobilek, dnes realita, co se chystá i do Česka. Úprava legislativy, která na české silnice pustí autonomní řízení třetí úrovně, míří do parlamentu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů připravilo novelu zákona, která umožní na českých dálnicích (vybrané úseky) nebo v kolonách provoz vozidel v autonomním režimu.

Půjde o takzvanou třetí úroveň, která kombinuje činnost adaptivního tempomatu, hlídání provozu před i za vozidlem a asistenta pro jízdu v jízdních pruzích. Rozdíl proti v současnosti hojně rozšířené úrovni dva je v požadavcích na řidiče a odpovědnosti.

Na trojku, kdy odpovědnost přebírá auto, můžete nohy dát mimo pedály, ruce spustit z volantu a klidně chytnout do ruky legálně mobil, čímž odvrátíte i váš zrak od dění kolem. Co musí zůstat v pohotovosti, je mozek. Tedy nesmíte například jít spát. Na pokyn auta totiž musí řidič ve třetí úrovni řízení opět převzít.

Foto: Michal Jirák

Aktivní autonomní řízení? Na mobilu být můžete, spát ne. Když auto řekne, musíte ihned převzít řízení i odpovědnost.

Systém předání řízení autu je volitelný. Řidič se tedy bude moci rozhodnout, jestli chce řídit on nebo to nechá na automobilu. A samozřejmě pouze tam, kde to je možné, o čemž řidiče informuje auto samotné.

Zastánci legislativy vidí v autonomním řízení větší bezpečnost. Reální uživatelé asi spíše uvítají fakt, že na části nudné dálniční štreky budou moci řešit něco jiného než monotónní řízení.

Změní se zákony

Co se tedy konkrétně bude měnit? Přímo silniční zákon, tzv. 361. Níže najdete konkrétní návrh, jaké povinnosti a odpovědnosti řidiče mají být změněny. Co tedy návrh přináší:

  • rozšíření definice „řidiče“ tak, aby řidičem byla i osoba, která předá řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když vozidlo přímo neovládá (tohle řeší odpovědnost řidiče za dodržení pokynů od auta)
  • rezignaci na některé povinnosti řidiče související s ovládáním vozidla a dodržováním pravidel provozu na pozemních komunikacích při autonomní jízdě (například užití mobilu za jízdy)
  • přenos odpovědnosti z řidiče na vozidlo v mezích homologačních předpisů (ve chvíli, kdy je autonomní systém aktivní a jsou splněny podmínky, odpovídá za řízení/škody automobil)
  • novou povinnost řidiče převzít řízení na pokyn vozidla; (když auto řekne, řidič musí převzít řízení i odpovědnost)
  • uložení povinnosti řidiče zpřístupnit kontrolním orgánům přístup k vozidlu za účelem získání dat ze systému (když bude malér/přestupek, experti se podívají, jestli za něj může auto, nebo řidič)
  • rozšíření registru silničních vozidel o údaj, zda zapsané vozidlo bylo schváleno jako automatizované vozidlo dle přímo použitelného předpisu (každé auto schopné autonomního řízení to bude mít zapsané v „papírech“)

Novela zákona míří do parlamentu a měla by být projednána už v teď v listopadu. Pokud zákon nakonec projde, bude Česká republika spolu například s Německem další zemí, kde půjde legálně využít systém autonomního řízení. V každé zemi zatím budou platit jiné podmínky, ovšem jednou by autonomii měla sjednotit evropská legislativa.

A ve kterých autech půjde úroveň tři u nás zkusit? Tak například v BMW řady 7, Mercedesu třídy S nebo ve Fordu Mustang Mach-E. Dočkat by se měli rovněž řidiči vozidel značky Tesla nebo (zatím to není 100% jisté) čínských modelů Voyah. Nakonec věříme, že po ukotvení legislativy bude vozů schopných třetí úrovně přibývat.

Bylo by pro vás autonomní řízení 3. úrovně argumentem pro nákup daného vozu?
Ano, to by mě přesvědčilo.
10,3 %
Volím spíše podle jiných kritérií.
4,4 %
Ne, ale vyzkoušel/a bych si to.
10,1 %
Autonomní řízení mě nezajímá.
75,2 %
Celkem hlasovalo 2090 čtenářů.
Načítám