Hlavní obsah

Konec podvodů na STK? Ministerstvo si stanice pořádně proklepne, přezkoumá sankce a změní legislativu

Foto: Dekra

České stanice technické kontroly a stanice měření emisí možná čekají změny, jelikož si Ministerstvo dopravy nechá zpracovat odbornou analýzu toho, jak náš systém vlastně funguje v praxi, kde jsou rizika korupce, kontroly navíc plánuje sladit se sousedními státy. Jde tak o první krok ke změně, která ovšem nemusí nutně znamenat krok zpátky.

Článek

Ministerstvo dopravy vyslyšelo podněty podané skrze média a sociální sítě, proto si nechá od odborných poradců zpracovat důkladnou analýzu toho, jak to na českých stanicích technické kontroly a stanicích měření emisí funguje v praxi. Rovněž dojde ke srovnání vůči ostatním sousedním státům typu Německo, Rakousko a Polsko.

Výsledný dokument má být zaměřen na analýzu „úspěšnosti“ STK a SME, tedy počty kontrolovaných vozidel za jednotku času, průchodnost technických kontrol, procento vozidel, jež pro nedostatky technického stavu technické kontrole nevyhoví apod.

Foto: Dekra

Analýza má přinést právní změny, ovšem pak je otázkou, jestli je vláda schválí.

Součástí analýzy je i identifikace rizikových bodů české právní úpravy a návrhy na omezení korupčního jednání. Výsledek má být transparentní a ukázat, jak na tom Česko reálně je.

Analýza se zaměří taktéž na sankce pro provozovatele STK a SME i pro samotné kontrolní techniky STK. Cílem je opět omezit podvody.

Po zjištění stavu Ministerstvo dopravy slibuje, že navrhne kroky vedoucí ke zlepšení situace. Přece jen takové prodloužení platnosti evidenčních kontrol na jeden rok proti 30 dnům byla prostě užitečná věc. Otázkou zůstává, jestli úředníci náhodou nevymyslí i nějaké to ne úplně smysluplné nařízení.

Pokuty pro STK a SME

V případě prokázání přestupku fyzické osoby (kontrolního technika) je stanovena sankce do 50 000 Kč. V případě, že chybné provedení TK je prokázáno v souvislosti se získáním majetkového nebo jiného prospěchu kontrolního technika, pak až 500 000 Kč. V případě právnické osoby lze podle druhu deliktu uložit sankci do 50 000 Kč, 500 000 Kč nebo 5 000 000 Kč.

Navíc pozor, pamatujte, že ke kontrole emisí u vozidla může dojít i v samotném provozu, o čemž jsme nedávno psali ZDE. Navíc od roku 2025 bude kontrola v samostatné kompetenci Inspekce silniční dopravy, takže nebude potřeba asistence Policie ČR.

Tedy shrnuto – praxe na stanicích technické kontroly a stanicích měření emisí projde odbornou analýzou, z níž vzejdou návrhy na zlepšení, které vláda buď schválí, či dá k přepracování, nebo zamítne. I nadále budou prováděny namátkové kontroly měření emisí, přičemž od příštího roku už bez asistence policie.

Jde to i jinak

Poměrně zajímavě mají TK vyřešené v Nizozemsku. Tyto kontroly může provádět takřka každý autoservis, pneuservis či jiný motoristicky zaměřený podnik s patřičným vybavením. V případě závady jsou některé podniky (servisy) schopné auto na místě dokonce opravit, takže projde TK.

Kontrolní mechanismus je pak velmi prostý – jakmile daný podnik/pracovník dokončí technickou kontrolu, zadá ji do systému a čeká na odpověď. První odpovědí může být prosté „OK“, ovšem tou druhou je „Vyčkejte na místě do příjezdu kontrolních techniků“. A tihle státní pracovníci pak prověří, jestli technik podniku při kontrole nepodváděl.

Kdyby se tohle zavedlo v Česku, ubylo by čekání, dominance Dekry a patrně by klesly i ceny. Nebo myslíte, že ne?

Načítám