Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Každoroční přezouvání na letní pneumatiky je důležitým krokem pro vaši bezpečnost a pohodlí při řízení. I přesto, že zákon stanovuje konkrétní termíny, kdy je užití zimních pneumatik povinné, rozhodující roli by při přezouvání mělo mít zejména počasí. V článku vám poradíme, kdy je obecně vhodné přezout na letní pneumatiky, na co si dát pozor při jejich výběru a jaké existují alternativy.
Zákonná povinnost a dopravní značky
Podle zákona končí povinnost používat zimní pneumatiky 31. března. To znamená, že od 1. dubna už vás policie nemůže pokutovat za jízdu na letních pneumatikách. Dejte ovšem pozor na dopravní značku C15a (zimní výbava), která může na některých úsecích silnic nařídit použití zimních pneumatik i po konci března. Její znění je následující:
Dopravní značka (C15a) přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N, aby pokračoval v jízdě jen při splnění podmínek stanovených zákonem pro provoz vozidel v zimním období, a to bez ohledu na datum a aktuální nebo předpokládané povětrnostní podmínky.

Pod značkou může být umístěna i dodatková tabulka s uvedením odlišné úpravy doby platnosti. Dopravní značka C15b ukončuje platnost značky zimní výbava.
Nicméně v případě nepříznivého počasí je třeba dát pozor – pokud jsou silnice pokryté sněhem, ledem nebo námrazou, zimní pneumatiky se vám stále budou hodit.
Počkejte si, až se oteplí
Neřiďte se jen kalendářem, ale především i teplotami a aktuálními povětrnostními podmínkami. Letní pneumatiky mají smysl až v momentě, kdy se teploty dlouhodobě drží nad alespoň 7 °C. Nejedná se však jen o denní maxima - berte v potaz i noční teploty, které se mohou stále pohybovat kolem bodu mrazu.
Z hlediska počasí tedy doporučujeme přezout na letní pneumatiky teprve tehdy, když po dobu pěti dnů v řadě neklesnou teploty pod 7 až 8 °C. Příliš brzké přezutí pro vás může být riskantní, protože jarní počasí bývá nevyzpytatelné – jeden den svítí slunce, další však může přinést mrazíky, nebo dokonce sněžení.
Jak přezout na letní pneumatiky
Před samotným přezouváním pneumatik doporučujeme udělat kontrolu. Přeměřte si hloubku dezénu, zákonné minimum pro letní pneumatiky je 1,6 mm. Zkontrolujte si tlak v pneumatikách a případně ho upravte kompresorem. Je také vhodné nechat vyvážit kola. To můžete udělat v pneuservisu a časově je to na chvíli. V neposlední řadě zkontrolujte, jestli nejsou pneumatiky poškozené či nějak deformované.
Postup přezutí pneumatik
1. Na přezouvání si najděte vhodné místo na rovině, třeba prázdnější parkoviště.
2. Zařaďte jedničku a zatáhněte ruční brzdu. U automatů přepněte do polohy parkování.
3. S křížovým klíčem uvolněte všechny šrouby na kole.
4. Pod zvedací bod auta (bývají výrobcem označeny) umístěte hever a auto zvedněte tak, aby se pneumatika nedotýkala země.
5. Šrouby na kole vyšroubujte a odložte.
6. Vytáhněte kolo a položte ho pod auto. Kdyby totiž náhodou hever selhal, kolo pád auta alespoň trochu zbrzdí.
7. Nasaďte nové kolo, namontujte zpět šrouby a lehce je utáhněte.
8. Vytáhněte položené kolo a auto spusťte na zem.
9. Šrouby na kole dotáhněte na optimální utahovací moment, který je uveden v technickém manuálu auta.
10. Postup opakujte u zbývajících kol.
Jak vybrat letní pneumatiky
Při výběru letních pneumatik berte v úvahu několik faktorů. Prvním je stáří pneumatiky. Jezděte na pneumatikách, které jsou staré maximálně šest let. Stáří pneumatiky zjistíte v DOT kódu na bočnici. Poslední čtyři číslice zmíněného kódu označují týden a rok výroby pneumatiky (třeba 3024 znamená, že pneumatika byla vyrobena ve 30. týdnu roku 2024).
Pneumatiky musí mít samozřejmě i správný rozměr, který zjistíte v technickém průkazu auta. Se správným rozměrem se pojí i dostatečná hloubka dezénu. Zákon sice udává minimum 1,6 mm, je ovšem lepší, když zvolíte pneumatiky s o něco hlubším dezénem. Odvádění vody pak bude snazší a snížíte tak zároveň i riziko smyku. V naší redakci také pravidelně zveřejňujeme testy německé organizace motoristů ADAC.
Nebezpečí jízdy na zimních pneumatikách v létě
Zákon nijak nezakazuje použití zimních pneumatik v létě. Toto rozhodnutí s sebou ovšem nese několik rizik a obecně je lepší zimní pneumatiky nedojíždět. Zimní pneumatiky, které nejsou na letní teploty stavěné, zhoršují, respektive prodlužují brzdnou dráhu. V teple se také rychleji sjíždějí, čímž ztrácejí své vlastnosti a krátí svoji životnost. Auto je méně stabilní a hůře se ovládá. Zimní pneumatiky v létě ucítíte i na spotřebě - mají totiž větší valivý odpor, což spotřebu zvyšuje.

Srovnání brzdných drah
Celoroční pneumatiky jako kompromis
Pro řidiče, kteří nechtějí řešit každoroční přezouvání, mohou být zajímavou alternativou celoroční pneumatiky. Hlavní výhodou jsou menší náklady, jelikož není potřeba investovat do dvou sad pneumatik, letních a zimních. Celoroční pneumatiky jsou dobrou volbou pro sváteční řidiče, kteří jezdí převážně po městě, najezdí spíš méně kilometrů a ve dnech, kdy nasněží nebo je námraza, mohou nechat auto doma.
Tyto pneumatiky jsou vhodné do mírnějších klimatických podmínek, kde nejsou extrémní zimy a horka. Nejsou tak dobré jako letní pneumatiky na rozpáleném asfaltu nebo zimní pneumatiky na sněhu, ale v běžných podmínkách jsou dostačující.