Článek
Dálnice sice patří mezi rychlé a relativně bezpečné komunikace, ovšem když se na nich stane nějaký malér, znamená to omezení a v horším případě kompletní uzavření. Policisté k tomuto kroku neradi přistupují, ale někdy není zbytí.
Čas od času nějakého motoristu napadne (a ten dost často strhne dav), že nejlepším řešením bude vycouvat na nejbližší sjezd nebo ještě lépe se otočit do protisměru. A to (oboje) je jednak nebezpečné a také protiprávní.
Nebezpečné proto, že může dojít ke střetu s jiným motoristou (ať už je v autě nebo mimo něj), který jiné vozidlo na dálnici v protisměru rozhodně nečekal. Dále se na místo mohou přesouvat složky IZS nebo třeba odtahovka (ano, bez ní se dálnice kolikrát nerozjede). A tehdy opět může dojít ke kolizi nebo blokaci vozidel.
Navíc jde o přestupek a velmi závažný. Otáčení se, couvání, jízda v protisměru po dálnici – a je jedno jestli omylem (zmatený řidič) nebo úmysl (jedu na sjezd) – je hodnoceno pokutou na místě 4 500 Kč až 5 500 Kč, ve správním řízení flastrem 7 000 Kč až 25 000 Kč a vždy 6 body do karty řidiče.
Pozor, 6 bodů znamená, že je nejde odmazat na polygonech na kurzech pro odpočty bodů. Musíte být dva roky „hodní“, aby vám stát za každých bezpřestupkových (bodovaných) 365 dní umazal 4 body a tím pádem přestupek už nebyl aktivní.
Ještě před letošní novelizací bodového systému byl tento přestupek ohodnocen také automatickým zákazem řízení, ovšem to už neplatí. A za to byla vláda některými kritizovaná a celkově toto téma vyvolalo řadu debat, třeba i jestli bylo správné hned sebrat papíry někomu, kde se třeba jen spletl.
Každopádně co dělat, když je na dálnici malér? Pokud nejste přímo zasahující aktéři u nehody (první pomoc…), tak vytvořte záchrannou uličku a řiďte se pokyny složek zasahujících na místě. A buďte trpěliví!