Hlavní obsah

Do řízení vám nic zasahovat nebude, říká k asistentu rychlosti Škoda i Hyundai

Foto: Shutterstock / Herr Loeffler

Evropský parlament v rámci boje proti tragickým dopravním nehodám zavedl do povinné výbavy všech nových aut inteligentní asistent rychlosti. Zařízení má řidiče varovat, pokud překročil povolenou rychlost. Oslovené automobilky Škoda Auto i Hyundai se ve vyjádření pro Garáž.cz shodují, že jejich vozy ani v takovém případě nezasáhnou do řízení.

Článek

Za loňský rok zemřelo při dopravních nehodách v zemích Evropské unie 19 800 lidí. Vyplývá to z dat Evropské komise. V rámci snahy snížit toto číslo vstoupilo v platnost pravidlo, podle kterého musí mít všechny nově homologované modely uvedené na trh od letošního července inteligentní asistent rychlosti (ISA, z anglického Intelligent Speed Assistant). Toto zařízení bude pomocí kamer snímajících dopravní značky a dat z GPS hlídat, zda řidič nepřekračuje povolenou rychlost, a pokud k tomu dojde, musí ho na to jedním ze čtyř způsobů upozornit. Detailně jsme systém představili zde.

Inteligentní asistent rychlosti v autě už často najdeme

Již za dva roky navíc tento asistent bude povinných u všech vozů určených pro trh EU. V praxi to znamená, že pokud automobilka hodlá na podzim letošního roku představit nový model, musí být tento vybaven ISA. Jestli ale model už vyrábí, musí mít novinku ve výbavě až od července 2024. Řada automobilek navíc tuto funkci ve vozech již dávno nabízí, nově se tedy u většiny produkce pouze změní to, že namísto ručního zapínání asistentu čeká řidiče, kteří systém nepotřebují, jeho vypínání.

Čtyři způsoby, jakými může vůz varovat řidiče, že (možná – ale o tom až později) překračuje rychlost, jsou akustické či vibrační varování, ztuhnutí plynového pedálu či dokonce dočasné omezení výkonu. Právě vidina toho, že systém zasáhne do řízení například v kritických okamžicích, kdy je třeba zrychlit, či po nesprávném zpracování dat, vzbudila na sociálních sítích kritiku. Řidiči z praxe vědí, že kamery mohou mít problém odlišit od sebe dopravní značku, dopravní značku s doplňkovou cedulí nebo například nálepku s omezenou maximální rychlostí na zádi nákladního vozu jedoucího před vámi. Systém GPS zase může trpět nepřesností, výpadky v tunelech a nemusí být vždy aktuální.

Zásahy do řízení nehrozí, říká Škoda Auto i Hyundai

Zástupci oslovených automobilek Škoda Auto i Hyundai ale potenciální zájemce o zbrusu nová auta uklidňují, že k posledním zmíněným variantám, kdy by ISA aktivně zasáhl do řízení, u jejich vozů nehrozí.

Foto: Shutterstock / Photo Spirit

Faktem zůstává, že nepřiměřená rychlost je častou příčinou tragických dopravních nehod

„Asistent bude při překročení maximální povolené rychlosti po dobu 5 sekund řidiče upozorňovat vizuálně na panelu před řidičem a akusticky. Nový systém nebude nijak zasahovat do řízení, to znamená, že nebude schopný snižovat rychlost,“ říká mluvčí tuzemské automobilky Štěpán Řehák a dodává, že tento systém mají zákazníci možnost využívat již v některých stávajících modelech. Patří mezi ně například Enyaq iV nebo Octavia.

Podobný přístup zvolili také v Nošovicích, kde se vyrábí vybrané modely Hyundai. „Již nyní jsou všechna auta, která v Nošovicích vyrábíme pro evropský trh, vybavena kamerou pro čtení dopravních značek. Řidiči se tak na displeji může zobrazit aktuální povolená rychlost, přičemž systém umožňuje řadu uživatelských nastavení. Při překročení povolené rychlosti se tedy mohou zobrazit různé způsoby optického varování, je možné i nastavit toleranci upozornění na překročení rychlosti v rozsahu +- 10 km/h, nebo je možné systém trvale vypnout,“ vysvětluje Petr Michník, vedoucí administrativy Hyundai Motor Manufacturing Czech.

Systém, o kterém se někdy nesprávně píše jako o omezovači rychlosti, tak v praxi nemusí do řízení vůbec zasahovat. Navíc jej lze vypnout. Na druhou stranu toto nařízení zřejmě může vést k budoucímu zdražení nejlevnějších modelů na tuzemském trhu, které si až dosud vystačily bez kamer a GPS.

Načítám