Hlavní obsah

Dva miliony a dost! Čeští podnikatelé si od příštího roku do nákladů luxusní osobáky už nedají

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Říká se, že za peníze můžete mít v Praze dům, a také, že si za ně koupíte skoro všechno. Jednou takovou položkou může být i nový osobní vůz, přičemž jste-li podnikatelé včetně plátců DPH, lze si tento nákup udělat tzv. na firmu, získat zpět DPH a vozidlo si uplatnit do nákladů. Dosud tyto odpočty neměly limit, ovšem to se už od příštího roku změní.

Článek

Rok 2024 nám jakožto řidičům přinese řadu změn v pravidlech, ale i nové dopravní značení. Pro živnostníky a firmy, plátce i neplátce DPH, se mění také jedna věc, která ovlivní nákup osobních vozidel promítajících se do jejich nákladů a odpočtu DPH.

Do zákona o daních z příjmů se nám vrací tzv. limitní vozidla, konkrétně osobní auta kategorie M1, která si budou moci podnikatelé promítnout do nákladů/výdajů formou odpisů pouze do hodnoty dvou milionů korun.

Jak si toto představit v praxi? Pokud si do konce roku podnikatel (plátce DPH) koupí osobní automobil M1 sloužící jen k podnikání za cenu tři miliony bez daně, tedy za 3,63 milionu korun s daní, stát mu v rámci vratky DPH vrátí oněch 630 000 Kč.

Z účtu podnikatele tedy skutečně odejde 3,63 milionu na účet prodejce, nicméně stát podnikateli na účet vrátí oněch 630 000 Kč. Vozidlo plátce DPH tedy stojí de facto jen čisté tři miliony.

Do toho si ovšem podnikatel (plátce i neplátce DPH) může hodnotu automobilu bez daně (neplátce hodnotu s daní) rozložit po dobu pěti let do jeho nákladů, které mu sníží daň ze zisku. Rozdělíme-li tři miliony (u neplátce DPH 3,63 milionu) pro lepší názornost na pět dílů (odpočtové sumy jsou ve skutečnosti nesouměrné), vyjde nám 600 000 Kč.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Chcete luxusní káru na firmu a ušetřit na DPH? Není čas, musíte koupit do konce roku 2023.

Za předpokladu, že podnikatel (v rámci našeho článku vždy právnická osoba) má pravidelný roční příjem jeden milion korun a pravidelné roční náklady 300 000 Kč, tak odvádí 19% daň ze zisku ze sumy 700 000 Kč. Tedy zaplatí státu 133 000 Kč.

Nicméně pokud podnikatel do nákladů promítne auto, situace vypadá jinak. Podnikatel vydělá ročně milion a náklady má 300 000 Kč, přičemž sem přidá každý rok po dobu pěti let ještě 600 000 Kč (část ze sumy za auto), daní 19 % sumu 100 000 Kč, tedy zaplatí státu 19 000 Kč. U neplátce DPH jde pak o nákladovou sumu 726 000 Kč.

Fyzické podnikající osoby daní jinak

Pozor, fyzické osoby podnikající mají daň ze zisku jen 15 % (popřípadě 23 % s příjmem nad 1 935 552 Kč) a nikoli 19 % jako právnické osoby (společnosti s ručením omezeným, akciovky, spolky a další subjekty zapsané v obchodním rejstříku).

Jak to bude příští rok?

Po roce 2024 si podnikatel koupí nové osobní auto kategorie M1 za 3,63 milionu korun včetně DPH. Krom toho, že tento nákup zaměstná déle jeho účetní, která bude tím pádem dražší, dostane zpátky v rámci vratky DPH jen 420 000 Kč (21 % ze 2 mil.), namísto 630 000 Kč. Podnikatele (plátce DPH) tedy daný osobní vůz prozatím vyjde na 3,21 milionu korun (namísto třech milionů).

A jinak tomu bude i v případě uplatnění auta do nákladů. Opět si vezměme modelový příklad, kdy podnikatel (plátce i neplátce DPH) vydělá ročně milion, náklady má 300 000 Kč, nicméně náklady na pořízení automobilu M1 si může uplatnit každý rok po dobu pěti let v sumě 400 000 Kč.

Foto: Jiří Čermák

Do konce roku 2023 platí, že stát vrátí plátcům DPH ono DPH při nákupu automobilu M1 v plné výši. Od roku 2024 dostanou zpět nejvýše 420 000 Kč (21 % ze 2 milionů).

No jo, ale vozidlo přece stálo bez daně tři miliony (neplátce DPH 3,63 milionu), takže kde je ten zbývající milion, respektive 1,63 milionu korun? Jde o tzv. nedaňový náklad, ze kterého stát vytěží další peníze. Koukněme na to řečí čísel.

Výdělek milion, odečet 300 000 Kč náklady, odečet 400 000 Kč auto. Výsledkem je zisk k 19% zdanění 300 000 Kč, což by na dani ze zisku dělalo 57 000 Kč, jenže… K sumě ke zdanění je třeba přičíst nedaňový náklad, který v prvním roce po koupi auta činí onen zmíněný milion, potažmo 1,63 milionu u neplátců DPH.

Proto první rok po koupi osobního auta M1 v našem příkladu udělá sumu ke zdanění 1,3 milionu (neplátci 1,93 milionu korun). Daňový odvod ze zisku je tak u plátců DPH najednou 247 000 Kč, tedy o 190 000 Kč více. U neplátců je pak daň ze zisku 366 700 Kč (tedy o 309 700 Kč více), nicméně pro plátce i neplátce DPH platí to, že si nedaňový náklad mohou rozdělit také na pět částí, a nemít tak první rok po nákupu drahého vozu M1 na firmu tak vysoké daně ze zisku.

Foto: Lukáš Volšický

Od ledna 2024 vyjdou podnikatele auta nad dva miliony dráž, než když je koupí letos. A to i přesto, že pořizovací cena vozu zůstane stejná.

Když si sumu 190 000 Kč přičtete ke kupní ceně, co podnikatel skutečně zaplatil, a přidáte to, o co vlivem změny zákona přišel, dostáváme se na 3,21 milionu korun + 190 000 Kč, což se rovná 3,4 milionu korun. Z toho vyplývá jednoduchá matematika modelového příkladu, kupte jakožto plátci DPH teď, protože od ledna 2024 reálně zaplatíte o 400 000 Kč navíc při nákupu osobního vozu M1 za tři miliony bez DPH.

Ještě hůře na tom bude neplátce DPH, který de facto zaplatí 3,63 milionu korun za auto + 309 700 Kč navíc na dani ze zisku. Celkem tedy 3 939 700 Kč.

Pohledem podnikatele

Toto kontroverzní rozhodnutí pochopitelně naštvalo podnikatele a ještě víc plátce DPH, protože si nemohou do nákladu dát dražší osobní auta a nárokovat celé DPH. Zavání to trochu omezováním osobní svobody, protože když si někdo na dané auto vydělal, vede firmu, platí daně v ČR, tak proč by nemohl mít stejné podmínky odpočtu jako někdo méně úspěšný, kdo si vydělal jen na vůz za 500 000 Kč. Takový si totiž auto dá do nákladů celé.

Foto: Jiří Čermák

Třeba takoví VIP dopravci drahé luxusní limuzíny ke své práci vysloveně potřebují.

Vláda na svou obhajobu tvrdí, že podnikatelé nákupy aut na firmu zneužívali a používali vozy pro svoji osobní potřebu. Určitě někteří ano, ale co třeba VIP taxikáři, honosnější přepravní společnosti, hotelové servisy lepších hotelů nebo další dopravci, kteří užívají luxusnější vozy? On ten eskový Mercedes prostě stojí tři miliony a výše…

A víte, kdo tohle navýšení nákladů pro podnikatele zaplatí? Ať už jde o dopravce, nebo běžné podnikatele/firmy, kteří mají lepší osobní auta v nákladech. Přece zákazníci na vyšších cenách služeb/produktů, tedy možná i vy.

Foto: BMW

Předělat BMW X5 na lehký užitkový vůz? V Česku řešitelná věc.

A protože jsme v Česku, kde jde ledacos, možná se vrátíme zpátky do minulých dob, kde se osobáky předělávaly na náklaďáky právě kvůli daňovým odpočtům. Technické zkušebny tak nejspíš budou mít od 2024 pré a přestavovat na N1 (lehké užitkové vozidlo) nejeden model BMW X5, Range Rover nebo třeba Mercedes-Benz GLS. Díky evropské legislativě totiž stačí mít víceméně jen dostatečně dlouhý kufr a převod do kategorie N1 není zase až tak složitý.

A kdoví, co to udělá s myšlením podnikatelů, kteří by si chtěli pořídit nějaký drahý, avšak plně elektrický vůz. Možná si to raději rozmyslí a koupí jeho levnější spalovací ekvivalent. Rovněž to může mít ten efekt, že se zvýší ceny mladých ojetin nebo že podnikatelé omezí investice do svého byznysu.

Pohledem občana

Výhodou tohoto nařízení naopak je, že stát vybere pro sebe více na daních, potažmo po zdražení služeb od plátců daně také na DPH. To se může teoreticky projevit na ozdravení státního rozpočtu, popřípadě na investicích tam, kde to je potřeba. Ovšem to je asi tak jediné a právoplatně pozitivní, co toto nařízení přinese běžným lidem.

Na druhou stranu hnacím motorem státní ekonomiky jsou v rámci podnikatelů/firem právě ti malí a střední, kterým by měl dvoumilionový odpočtový limit na běžné osobní auto určené k výkonu podnikatelské činnosti stačit. Nebo ne? Co si o tom myslíte vy?

Přijde vám dvoumilionový limit na odpočty na osobní auta M1 pro podnikatele v pořádku?
Ano, je to takto v pořádku.
30,3 %
Ne, jde o nesmysl.
69,7 %
Celkem hlasovalo 2855 čtenářů.
Načítám