Článek
Dnes už bereme autosedačky jako nedílnou součást automobilového cestování s dětmi. Povinnost dětské autosedačky v České republice je ale relativně mladá. U nás totiž platí plošná povinnost teprve od roku 2006, kdy vstoupil v platnost nový silniční zákon. Do té doby se musely používat pouze na dálnicích a rychlostních komunikacích.
Kdy musí mít dítě autosedačku
Pamatujete ještě na zákonnou hranici, která stanovovala povinnost dětské autosedačky pro dítě mladší 12 let? Tak ta už neplatí.
„Každé dítě, jehož tělesná hmotnost nepřevyšuje 36 kg a výška 150 cm, smí cestovat pouze v autosedačce. Žádný věkový limit dnes neplatí,“ vysvětluje Luboš Vorlík, šéf českých a slovenských autocenter AAA Auto.
Pokuta za jízdu s dítětem bez autosedačky
Za použití autosedačky je vždy zodpovědný řidič. Pokud tuto povinnost nesplní, může dostat na místě pokutu od 1 500 do 2 000 Kč, ve správním řízení pak od dvou do pěti tisíc korun. V obou případech mu budou přiděleny ještě čtyři trestné body.
Opravdu je použití autosedačky tak důležité? Data z nejrůznějších analýz jsou nekompromisní. „Děti bez sedačky čelí sedminásobně vyššímu riziku úmrtí. Fatální může být už nehoda při rychlosti 15 km/h. Pokud dojde k nárazu v padesátce, působí na posádku síly, jež znamenají zvýšení hmotnosti na 25násobek,“ vysvětluje Roman Budský z Platformy Vize 0, který se zabývá dopravní bezpečností.
Jakou autosedačku vybrat?
Dětské autosedačky jsou dnes rozděleny do několika základních kategorií, o vhodnosti té které sedačky či podsedáku rozhoduje věk a hmotnost ratolesti. Základními skupinami jsou:
Skupina 0 a 0+ (10 až 13 kg, cca do jednoho roku)
Jde o takzvaná vajíčka, dítě se do nich umístí čelem proti směru jízdy, sedačka samotná (nebo její základna) se připevní bezpečnostním pásem pro dospělé nebo kotevním systémem isofix. Místo, na kterém je sedačka umístěna, musí mít vždy odpojený airbag!
Skupina 1 (9 až 18 kg, cca do 4 let věku)
Dítě se poutá do sedačky pětibodovými bezpečnostními pásy (dva body ramena, dva boky, jeden v rozkroku). K sedadlu je připevněna opět bezpečnostním pásem nebo isofixem.
Skupina 2 (15 až 25 kg)
Tyto sedačky už nemají vlastní bezpečnostní popruhy, dítě je v sedačce drženo (spolu se samotnou sedačkou) bezpečnostním pásem pro dospělé.
Skupina 3, tzv. podsedák (22 až 36 kg)
Jde o samostatný sedák či podsedák, který dítě posune do takové výšky, která umožňuje jeho připoutání bezpečnostním pásem pro dospělé. Sedák by měl být přichycen pásem tak, aby při nárazu nemohl zpod dítěte vypadnout působením setrvačné síly. Některé podsedáky lze uchytit také systémem isofix.
Dítě v autosedačce proti směru, nebo po směru?
S rostoucím věkem je pro dítě pochopitelně atraktivnější cestování po směru jízdy. Ratolest má lepší rozhled a snáze se zabaví. Experti však důrazně doporučují, aby dítě cestovalo proti směru jízdy minimálně do 4 let, ale vůbec nejlepší je to do poslední možné chvíle.
Při střetu v rychlosti 50 km/h totiž na šíji patnáctikilového dítěte posazeného po směru jízdy působí zátěž 180 až 220 kilogramů, zatímco na dítě umístěné proti směru jízdy je to „jen“ asi 40 až 60 kg. Výrazně se tedy snižuje riziko vážného zranění.
Pokud si právě nevíte rady při výběru vhodné autosedačky, můžete prolustrovat nejrůznější internetové poradny a srovnávače. Na portálu Zboží.cz najdete autosedačky všeho druhu rozdělené podle jednotlivých váhových kategorií a kromě komplexních informací se můžete opřít i o hodnocení a recenze samotných uživatelů.