Hlavní obsah

10 věcí, které vás v autoškole nenaučí: Předjíždět, brzdit a vyměnit žárovky

Foto: Jakub Misík

Deset? A není to málo, Antone Pavloviči?

To, že někdo úspěšně zvládl závěrečné zkoušky na určité řidičské oprávnění, neznamená, že umí řídit. Takový člověk sice je po obdržení růžové průkazky způsobilý usednout za volant daného vozidla, ovšem řada zkušeností mu bude ještě chybět. Co konkrétně? Vybrali jsme 10 důležitých věcí, které vás v autoškole (B) obvykle nenaučí, ale měli by.

Článek

Kdekdo asi znáte ten případ, ať už z vlastní zkušenosti nebo skrze vašeho potomka, kdy mladý řidič úspěšně složil zkoušky v autoškole, osedlal většinou nějaký starý pekáč a cítil se jako král silnic. Tedy až do té doby, dokud nepřišel první karambol.

Foto: Policie České republiky

Je to sice smutné, ale někdy i takto končí mladí mistři volantu

Toto pochopitelně neplatí jen o mladých, protože i nevyježděný padesátník může představovat obdobné riziko, jenže fakt je to vždycky jen těmi zkušenostmi? Opravdu jsou naše autoškoly tak perfektní? Kdepak! A my našli deset důležitých věcí, které byste si měli z autoškoly na B odnést, ale obvykle se tak nestane.

Veškeré použité snímky jsou výhradně ilustrační.

Předjíždění

Málokdy potkáte vozidlo autoškoly, které by předjíždělo nějaké jiné vozidlo, pokud tedy nepočítáme objíždění překážky nebo předjetí traktoru. Většinou výcvikové vozy s žákem za volantem platí za brzdy provozu, což vzhledem k předpokládaným nezkušenostem cvičeného řidiče není s podivem.

Foto: Tomáš Kopečný

V autoškole obvykle objedete leda tak překážku nebo předjedete traktor

Jenže kdo jej naučí správně předjíždět, odhadovat vzdálenost, podřadit, akcelerovat a až teprve před zádí předjížděného vozidla – tedy v momentě rozdílů rychlostí obou vozů – vybočit s už aktivovanou směrovkou ze svého pruhu?

Parkování

Jestliže v rámci autoškoláckých jízd třikrát zaparkujete popředu, dvakrát pozadu a podélně s odřenýma ušima jednou, to fakt neznamená, že jste připraveni do ostrého provozu. Stále je mezi námi vysoké % motoristů, kteří zkrátka parkovat neumí. A proč? Protože je to v autoškole nikdo nenaučil.

Foto: Jakub Misík

Podélné parkování je noční můrou mnoha řidičů a řidiček

Brzdění

„Jsem netušil, že jde brzdit takhle na prase,“ pronesl jistý lektor jisté autoškoly po absolvování kurzu řešícího také krizové brzdění na Polygonu Hradec Králové (výcvikové středisko).

Foto: Jakub Misík

Umíte brzdit tzv. na prase, tedy krizově?

Skutečně málokterá autoškola nechá své studenty si zkusit opravdu natvrdo zabrzdit, aby dotyční reálně poznali, jak pracuje ABS, že nesmí během jeho „kopání do pedálu“ onen pedál povolit, že se na pedál musí „postavit“ celou svou vahou a jak se třeba liší brzdná dráha na suchu, mokru nebo s rostoucí rychlostí.

Jízda s automatem

Ještě pořád většina českých autoškol nabízí kurzy s vozidly s manuální převodovkou, přičemž trend na získání skupiny B78 (pouze automat) roste vesměs jen ve velkých městech. Každopádně automatických převodovek je vícero typů, některé se chovají zcela odlišně, jiné zase dost podobně.

Foto: Lukáš Kukla

Automat na první hodiny praktických jízd? Pro mnohé doslova spása

Tak či onak by si měl každý student autoškoly vyzkoušet jízdu s automatem, přičemž pro ty méně šikovné může jít o odrazový můstek k manuálu, neb první jízdy nemusí řešit řazení, ale spíše věci okolo.

Zvládání smyků

Nedávno mi jistý redakční kolega vnucoval přesvědčení, že správným řešením nechtěného smyku zadní nápravy u vozidla se zadním pohonem je přidání plynu. Těším se, neb to nám všem letos přijede ukázat na hradecký polygon.

Foto: Michal Sakař

Smyk přední nápravy je v reálu častější, protože jsou dnešní moderní auta konstruována jako nedotáčivá

Každopádně absolventi autoškol o smycích slyšeli leda na teoretické bázi, ovšem minimum z nich během výcviku dorazilo na nějaký polygon, kde si mohli vyzkoušet, jak smyky vznikají/vypadají v praxi a jak je řešit.

Foto: Ondřej Svoboda

Smyk zadní nápravy je zpravidla nebezpečnější a náročnější na zvládnutí

Že to není podstatné? Kdeže! První sníh a (nejen) mlaďáci létají do příkopů, protože 40 km/h přece není vysoká rychlost. Přátelé, na povrchu se sníženou adhezí kolikrát až přespříliš vysoká.

Výměna kola nebo žárovky

„Ale já mám sjednanou asistenční službu, já nemusím.“ Ano, nemusíte, jen si uvědomte, že dojezd asistenční služby čítá cca 45 minut, v případě kalamit i několik hodin. Není proto lepší umět si ono kolo nebo žárovku vyměnit svépomocí?

Foto: Jakub Misík

Dnes jsou ovšem v kurzu LED diody, no a tam se v případě poruchy dost často mění celá lampa

Jízda s přívěsem

Se získáním řidičáku skupiny B smíte řídit vozidla s celkovou hmotností do 3,5 tuny a přívěsem do celkové hmotnosti 750 kg. Dále také jízdní soupravu, pokud její celková hmotnost nepřekročí 3,5 tuny. Tedy ano, na řízení auta s celkovou hmotností 2 500 kg a přívěsu s celkovou hmotností 1 000 kg vám pořád stačí béčko.

Foto: Michal Jirák

Víte, že existuje ještě harmonizovaný kód B96? Pokud jej máte v řidičáku, tak smíte vléci přípojné vozidlo s celkovou hmotností převyšující 750 kg, i když součet celkových hmotností obou vozidel (vlečného a vlečeného) převyšuje 3 500 kg, avšak nepřekračuje 4 250 kg

A teď kdo jste v autoškole na čisté B jezdil s vlekem? Dříve to bylo celkem běžné, ovšem dnes… Už jenom málokde.

Jízda na skútru

Víte, že s řidičákem skupiny B smíte řídit i motocykly s objemem motoru do 125 kubických centimetrů a výkonu 11 kW, pokud je stroj vybaven automatickou převodovkou? Ne? A umíte na takové mašině jezdit? Také ne, viďte?

Foto: Redakce Garáž.cz

S béčkem můžete řídit také vozidla spadající do skupin AM, A1 s automatickou převodovkou (do 11 kW), A tříkolová (od 21 let), B1, B78 nebo traktory do 3,5 tuny (mimo lesnických zařízení a stavebních strojů) či vybrané čtyřkolky

Chápeme, že pokud si řidičák na B dělá vyježděný „áčkař“ (motorkář), tak skútr zkoušet nepotřebuje, nicméně jste-li motocyklem nepolíbení? A ne, skútr vážně není jízdní kolo…

Držení volantu a práce s ním

Ještě pořád se najdou motoristické, jež drží volant v jiné pozici než tři čtvrtě na tři. Už více než dvacet let různé výcvikové instituce bojují proti minulým pořádkům, které úchop volantu učily chybně. Situace se tedy zlepšuje, ovšem zdaleka nedosahuje uspokojivých hodnot.

Foto: Jan Majurník

Správné držení volantu neučí zdaleka všechny autoškoly správně

Ono to reflektuje i výcvik v autoškolách, v nichž na správné držení volantu není kolikrát kladen takový důraz, jaký by měl být. Jenže korektní úchop je základ a pokud se jej nenaučíte správně hned, přeučení častokrát není až tak snadnou záležitostí.

Vozy nových energií

Všimli jste si, že moderní elektrifikované vozy zvládají kolikrát prudké brzdění bez toho, aniž by se jim aktivovala brzdová světla? Toto může být pro začínající řidiče problém, jelikož ti nemají ještě vypěstovaný takový vzdáleností odhad a jejich nápovědou, že auto před nimi zpomaluje, mohou být právě červeně zářící brzdovky.

Foto: Ondřej Svoboda

Registrační značka EL napoví i laikovi, že před ním jede elektrifikované vozidlo

Chápeme, že ne každý dokáže na pohled rozeznat elektromobil nebo snad plug-in hybrid, nicméně třeba taková registrační značka začínající EL může být nápovědou.

Zapojte se i vy!

Tak to byl výběr deseti důležitých věcí, které vás v autoškole na B nenaučí, ale měli by. Netvrdíme také, že jsme tu jmenovali úplně všechny, proto dáváme prostor i vám, abyste do komentářů napsali, co vám v našem seznamu chybělo.

Texty si pečlivě projdeme a spolu s odborníky je vyhodnotíme. Je totiž dost možné, že vámi navrhované chybějící položky automobilového vzdělání pro skupinu B dají na další článek. Tedy uvidíme a přejeme bezpečné kilometry s kolama pokud možno dolů.

Načítám