Článek
Kdekdo asi znáte ten případ, ať už z vlastní zkušenosti nebo skrze vašeho potomka, kdy mladý řidič úspěšně složil zkoušky v autoškole, osedlal většinou nějaký starý pekáč a cítil se jako král silnic. Tedy až do té doby, dokud nepřišel první karambol.
Toto pochopitelně neplatí jen o mladých, protože i nevyježděný padesátník může představovat obdobné riziko, jenže fakt je to vždycky jen těmi zkušenostmi? Opravdu jsou naše autoškoly tak perfektní? Kdepak! A my našli deset důležitých věcí, které byste si měli z autoškoly na B odnést, ale obvykle se tak nestane.
Veškeré použité snímky jsou výhradně ilustrační.
Předjíždění
Málokdy potkáte vozidlo autoškoly, které by předjíždělo nějaké jiné vozidlo, pokud tedy nepočítáme objíždění překážky nebo předjetí traktoru. Většinou výcvikové vozy s žákem za volantem platí za brzdy provozu, což vzhledem k předpokládaným nezkušenostem cvičeného řidiče není s podivem.
Jenže kdo jej naučí správně předjíždět, odhadovat vzdálenost, podřadit, akcelerovat a až teprve před zádí předjížděného vozidla – tedy v momentě rozdílů rychlostí obou vozů – vybočit s už aktivovanou směrovkou ze svého pruhu?
Parkování
Jestliže v rámci autoškoláckých jízd třikrát zaparkujete popředu, dvakrát pozadu a podélně s odřenýma ušima jednou, to fakt neznamená, že jste připraveni do ostrého provozu. Stále je mezi námi vysoké % motoristů, kteří zkrátka parkovat neumí. A proč? Protože je to v autoškole nikdo nenaučil.
Brzdění
„Jsem netušil, že jde brzdit takhle na prase,“ pronesl jistý lektor jisté autoškoly po absolvování kurzu řešícího také krizové brzdění na Polygonu Hradec Králové (výcvikové středisko).
Skutečně málokterá autoškola nechá své studenty si zkusit opravdu natvrdo zabrzdit, aby dotyční reálně poznali, jak pracuje ABS, že nesmí během jeho „kopání do pedálu“ onen pedál povolit, že se na pedál musí „postavit“ celou svou vahou a jak se třeba liší brzdná dráha na suchu, mokru nebo s rostoucí rychlostí.
Jízda s automatem
Ještě pořád většina českých autoškol nabízí kurzy s vozidly s manuální převodovkou, přičemž trend na získání skupiny B78 (pouze automat) roste vesměs jen ve velkých městech. Každopádně automatických převodovek je vícero typů, některé se chovají zcela odlišně, jiné zase dost podobně.
Tak či onak by si měl každý student autoškoly vyzkoušet jízdu s automatem, přičemž pro ty méně šikovné může jít o odrazový můstek k manuálu, neb první jízdy nemusí řešit řazení, ale spíše věci okolo.
Zvládání smyků
Nedávno mi jistý redakční kolega vnucoval přesvědčení, že správným řešením nechtěného smyku zadní nápravy u vozidla se zadním pohonem je přidání plynu. Těším se, neb to nám všem letos přijede ukázat na hradecký polygon.
Každopádně absolventi autoškol o smycích slyšeli leda na teoretické bázi, ovšem minimum z nich během výcviku dorazilo na nějaký polygon, kde si mohli vyzkoušet, jak smyky vznikají/vypadají v praxi a jak je řešit.
Že to není podstatné? Kdeže! První sníh a (nejen) mlaďáci létají do příkopů, protože 40 km/h přece není vysoká rychlost. Přátelé, na povrchu se sníženou adhezí kolikrát až přespříliš vysoká.
Výměna kola nebo žárovky
„Ale já mám sjednanou asistenční službu, já nemusím.“ Ano, nemusíte, jen si uvědomte, že dojezd asistenční služby čítá cca 45 minut, v případě kalamit i několik hodin. Není proto lepší umět si ono kolo nebo žárovku vyměnit svépomocí?
Jízda s přívěsem
Se získáním řidičáku skupiny B smíte řídit vozidla s celkovou hmotností do 3,5 tuny a přívěsem do celkové hmotnosti 750 kg. Dále také jízdní soupravu, pokud její celková hmotnost nepřekročí 3,5 tuny. Tedy ano, na řízení auta s celkovou hmotností 2 500 kg a přívěsu s celkovou hmotností 1 000 kg vám pořád stačí béčko.
A teď kdo jste v autoškole na čisté B jezdil s vlekem? Dříve to bylo celkem běžné, ovšem dnes… Už jenom málokde.
Jízda na skútru
Víte, že s řidičákem skupiny B smíte řídit i motocykly s objemem motoru do 125 kubických centimetrů a výkonu 11 kW, pokud je stroj vybaven automatickou převodovkou? Ne? A umíte na takové mašině jezdit? Také ne, viďte?
Chápeme, že pokud si řidičák na B dělá vyježděný „áčkař“ (motorkář), tak skútr zkoušet nepotřebuje, nicméně jste-li motocyklem nepolíbení? A ne, skútr vážně není jízdní kolo…
Držení volantu a práce s ním
Ještě pořád se najdou motoristické, jež drží volant v jiné pozici než tři čtvrtě na tři. Už více než dvacet let různé výcvikové instituce bojují proti minulým pořádkům, které úchop volantu učily chybně. Situace se tedy zlepšuje, ovšem zdaleka nedosahuje uspokojivých hodnot.
Ono to reflektuje i výcvik v autoškolách, v nichž na správné držení volantu není kolikrát kladen takový důraz, jaký by měl být. Jenže korektní úchop je základ a pokud se jej nenaučíte správně hned, přeučení častokrát není až tak snadnou záležitostí.
Vozy nových energií
Všimli jste si, že moderní elektrifikované vozy zvládají kolikrát prudké brzdění bez toho, aniž by se jim aktivovala brzdová světla? Toto může být pro začínající řidiče problém, jelikož ti nemají ještě vypěstovaný takový vzdáleností odhad a jejich nápovědou, že auto před nimi zpomaluje, mohou být právě červeně zářící brzdovky.
Chápeme, že ne každý dokáže na pohled rozeznat elektromobil nebo snad plug-in hybrid, nicméně třeba taková registrační značka začínající EL může být nápovědou.
Zapojte se i vy!
Tak to byl výběr deseti důležitých věcí, které vás v autoškole na B nenaučí, ale měli by. Netvrdíme také, že jsme tu jmenovali úplně všechny, proto dáváme prostor i vám, abyste do komentářů napsali, co vám v našem seznamu chybělo.
Texty si pečlivě projdeme a spolu s odborníky je vyhodnotíme. Je totiž dost možné, že vámi navrhované chybějící položky automobilového vzdělání pro skupinu B dají na další článek. Tedy uvidíme a přejeme bezpečné kilometry s kolama pokud možno dolů.