Hlavní obsah

Co všechno smíte tahat s řidičákem skupiny B? V některých případech omezení přívěsu na 750 kg nemusí platit

Foto: Jiří Čermák

Pozor! To, co umožňují zákony v Česku, nemusí být přípustné v jiném státě!

S řidičákem skupiny B smíte řídit vozidlo odpovídající této skupině a za něj zapřáhnout přípojné vozidlo o celkové hmotnosti nejvýše 750 kg. Tak hlásá část zákona, nicméně tento výklad není z hlediska naší legislativy úplně kompletní. S béčkovým řidičákem můžete v Česku táhnout klidně tunový přívěs, ovšem pod jednou podstatnou podmínkou.

Článek

Pokud získáte řidičák skupiny B, otevírá se vám docela zajímavý motoristický svět. Zákon říká, že s B smíte řídit motorová vozidla s celkovou hmotností do 3,5 tuny a nejvýše devíti místy k sezení včetně řidiče.

Foto: Jan Majurník

Řidičák na B nabízí v Česku rozšířené možnosti řízení.

V Česku ale pak smíte řídit také vybraná vozidla kategorie A1 s automatickou převodovkou (malá motorka), jejichž spalovací motor o zdvihovém objemu max. 125 ccm nepřesahuje výkon 11 kW a ani poměr výkon/hmotnost není vyšší než 0,1 kW/kg.

A co tříkolové motorové vozidlo s výkonem motoru nad 15 kW? Jestliže vám je více než 21 let, tak v Česku půjde opět o legální řízení. Dále vám béčko umožní řídit po Česku vybrané traktory, čtyřkolky (quadbike), případně speciální vozidla typu obojživelníci, pokud se vejdou do 3,5 tuny a nejsou zařazena do kategorií vyžadujících speciální oprávnění (bagry, lesní stroje a jiné).

Foto: Michal Sakař

Standardně na B platí, že za motorovým vozidlem o celkové hmotnosti do 3,5 tuny smíte vléci přívěs s celkovou hmotností max. 750 kg. Jenže v Česku máme takovou výjimku…

Ale co tažení přívěsů? Klasicky známe, že s béčkem smíte řídit auto do 3,5 tuny s přívěsem do 750 kg a dál už musíte mít rozšíření… Jenže tady v Česku je to ještě trochu jinak. S B lze na našem území řídit také jízdní soupravu složenou z motorového vozidla odpovídajícího kategorii B a přípojného vozidla, pokud celková hmotnost jízdní soupravy nepřesáhne 3,5 tuny!

Pokud tedy najdete např. vozidlo, které spadá pod B, má celkovou hmotnost 2 000 kg, povolenou celkovou hmotnost jízdní soupravy nejméně 3 500 kg a odpovídající tažné zařízení a přidáte k němu přípojné vozidlo, které má celkovou hmotnost až 1 500 kg, můžete tuto soupravu legálně řídit s řidičákem na B. Připomínáme, opět jen v Česku!

Foto: Michal Sakař

Pokud nestačí ani B96, musíte si jít udělat klasické B+E.

Existuje ještě rozšíření řidičáku skupiny B o harmonizovaný kód B96. S tímto kódem zapsaným v řidičském oprávnění smíte řídit jízdní soupravu složenou ze dvou vozidel, kde přípojné vozidlo převyšuje celkovou hmotnost 750 kg a součet celkových hmotností obou vozidel převyšuje 3 500 kg, avšak nepřekračuje 4 250 kg. Získat tento kód je celkem snadné, nemusíte na žádné testy ani odjet nějaké hodiny s lektorem, postačí splnit praktickou zkoušku z jízdy prostřednictvím autoškoly.

Vrcholem poté budiž skupina E, díky níž smíte legálně vléci za vozidlem (B) s celkovou hmotností do 3 500 kg přívěs, jehož celková hmotnost nepřevýší také 3 500 kg.

Pozor na nebrzděné přívěsy

Pamatujte, že nebrzděná vozidla kategorie O1 (přívěs do 750 kg) mohou být zapojována jen za vozidla kategorií M a N, jejichž provozní hmotnost je nejméně dvojnásobkem okamžité hmotnosti připojovaného vozidla, pokud při schválení technické způsobilosti tažného vozidla nebylo stanoveno jinak.

Máte-li například malý nebrzděný bydlík, co má okamžitou hmotnost 600 kg, neměli byste jej táhnout za vozidlem kat. M či N, které má provozní hmotnost nižší než 1 200 kg.

Co je okamžitá hmotnost přívěsu

Aby to nebylo tak snadné, vstupuje nám do hry v rámci české legislativy ještě okamžitá hmotnost. U přívěsů kategorie O1 (do 750 kg), kam hojně spadají i malé obytné přívěsy, totiž platí, že i když máte na kouli nejvýše 500 kg a váš přívěs O1 má celkovou hmotnost 750 kg, stejně jej smíte legálně vléci, pokud jeho okamžitá hmotnost nepřekračuje 500 kg! Tady si stále ještě vystačíme s řidičákem na B.

Foto: Jiří Čermák

Většina malých obytných přívěsů se vejde do kategorie O1.

Pokud jde o přívěsy kategorie O2, tedy s celkovou hmotností nad 750 kg do 3 500 kg, je to trochu jinak. Pakliže máte přívěs s celkovou hmotností 2 500 kg a v techničáku na tažení povoleno pouze 1 500 kg, smíte takový přívěs legálně vléci, pokud jeho okamžitá hmotnost nepřevyšuje 1 500 kg. Ovšem pod jednou podmínkou.

U vozidel kategorií M1 a N1 tak navíc platí, že celková hmotnost (nejvyšší povolená) přívěsu nesmí být vyšší než celková hmotnost tažného vozidla. Tedy pokud má vaše auto celkovou hmotnost 2 200 kg a přívěs celkovou 2 500 kg, máte smůlu, podmínku neplníte.

U terénních vozidel kategorií M1G a N1G je zákon benevolentnější. Zde je pro splnění podmínky okamžité hmotnosti stanoveno, že celková hmotnost přípojného vozidla (např. vlek) nesmí být větší než jedenapůlnásobek největší povolené hmotnosti tažného vozidla. Tedy má-li tažný terénní vůz M1G/N1G celkovou hmotnost 2 000 kg, může být celková hmotnost přívěsu nejvýše 3 000 kg.

Foto: Michal Jirák

Celková hmotnost sice má oporu v zákoně, ale ne u každé policejní hlídky, která např. nemá přívěs jak zvážit.

Pamatujte však, že jen s řidičákem skupiny B se musíte u přívěsu s celkovou hmotností nad 750 kg vejít do celkových 3,5 tuny jízdní soupravy v jakékoliv kombinaci. Tedy nemůžete s B řídit takovou jízdní soupravu, ve které má vozidlo spadající pod B celkovou hmotnost 2 500 kg a přívěs celkovou hmotnost 2 000 kg, byť okamžitá hmotnost přívěsu činí jen 900 kg.

Okamžitá hmotnost rovněž není spásná a v reálné praxi se velmi často stává, že policisté přívěs řeší (a řidiče posléze sankcionují) podle celkové hmotnosti, protože tu okamžitou nemají jak zjistit. Taktéž nesmíte zapomenout, že jde o české zákony, tudíž jsou tyto specifické reálie platné pouze na českém území.

Načítám