Hlavní obsah

České dotace na firemní elektromobily mají vlažný rozjezd. Je to taková ta naše typická úředničina, stěžují si podniky

Foto: Jiří Čermák

Už koncem roku 2023 Ministerstvo průmyslu a obchodu avizovalo, že bude možné získat dotaci na nový elektrický vůz, popřípadě i na neveřejnou nabíječku. Projekt byl skutečně spuštěn, ovšem týká se jen podnikatelů a má řadu podmínek, například povinné úvěrování. S půjčkou je spojen zajisté i úrok, nicméně i na ten můžete získat dotaci. Víme víc.

Článek

Ministerstvo průmyslu a obchodu vloni avizovalo a letos skutečně vyhlásilo dotační program na pořízení elektromobilů (vč. vodíkových aut na palivové články FCEV) a nabíječek, který se týká malých, středních a velkých podniků a také fyzických osob podnikajících, nicméně jednou z podmínek platných pro všechny žadatele je mít uzavřená minimálně poslední dvě účetní období.

Konkrétně je program cílen na firmy a živnostníky (plátce i neplátce DPH), kteří působí zejména v zpracovatelském průmyslu a stavebnictví, maloobchodu a velkoobchodu, dopravě a skladování, v peněžnictví a pojišťovnictví, provozují kulturní, zábavní a rekreační činnosti a další obory.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Dotace na elektromobily jsou určeny i pro živnostníky.

Smůlu mají podniky vlastněné územně správními celky, herny, kasina, sázkové společnosti, výrobci zbraní a střeliva či určité skupiny zemědělců. Na ně se tento dotační program NEVZTAHUJE. Dále platí, že jedním podnikem se rozumí všechny subjekty žadatele, které jsou přímo či nepřímo spojeny (majetkově, personálně, hlasovací práva…).

Program je realizován formou úvěru se zárukou od Národní rozvojové banky a má řadu podmínek. Tak tedy pojďme na základní parametry:

  • Dotace je aplikovatelná na všechna plně elektrická vozidla s pořizovací cenou do 1,5 milionu korun bez DPH pro M1. Výše úvěru pro tyto vozy je pak nejméně 300 000 Kč a nejvýše 1,5 milionu korun.
  • Užitkové vozy a vodíkové FCEV limitní pořizovací cenu nemají, ovšem záruční úvěr je od 300 000 Kč do výše 2 milionů korun pro N1 a do 2,5 milionu korun pro N2 do 4,25 tuny a vodíkové FCEV vozidlo.
  • Kategorie vozidel smí být M1, N1, N2 (zde omezeno do 4,25 tuny). Dotace neplatí pro hybridy ani pro plug-in hybridy. Zkrátka jen čistá elektrika nebo vodík FCEV. Navíc auto nesmí být určené na výzkumné nebo vývojové projekty nebo pro zemědělskou prvovýrobu (chov, pěstitelství aj., konkrétně dle CZ-NACE A 01, A 02, A 03).
  • Financování úvěrem je povinností s minimální dobou trvání 12 měsíců. Úvěr je možné předčasně ukončit nejdříve po 12 měsících od vyplacení dotace.
  • Úvěr může klient sjednat pouze u finanční instituce, která má podepsanou smlouvu s Národní rozvojovou bankou (NRB) v programu Záruka Elektromobilita.
  • Na úvěr poskytne Národní rozvojová banka až pětiletou záruku do výše 70 % jistiny úvěru, díky čemuž bude financování dostupnější i pro malé a střední podniky.

Několikrát zde padlo slovo úvěr, tedy lidově půjčka, koupě na splátky, zadlužení… Pochopitelně úvěrové společnosti nejsou samaritáni, takže na onu půjčku poběží i nějaký úrok, jehož výše bude u každé finanční instituce zapojené do programu jiná.

Víme ovšem, že automobilky/zastoupení ve spolupráci s finančními společnostmi mají úvěrové programy vlastní, kde vám jakožto klientům nabídnou úrok podstatně nižší než třeba banky. A jak to udělají? Jednoduše část úroku zadotují ze svého, což je běžná praktika i při akcích typu „úvěr s 0% navýšením“.

Po schválení záruky, převzetí vozidla a dodání všech vyžadovaných dokladů získá žadatel dotaci na elektrické vozidlo M1 ve výši nejvýše 200 000 Kč.

Foto: Lukáš Kukla

V Česku smí osoba, která je držitelem řidičáku skupiny B déle než 2 roky, řídit nákladní vozidlo o celkové hmotnosti do 4,25 tuny, pakliže vozidlo používá alespoň zčásti jako palivo nebo zdroj energie elektřinu, vodík, stlačený nebo zkapalněný zemní plyn, včetně biometanu a je právě kvůli tomuto pohonu těžší než 3,5 tuny.

Na lehká užitková elektrická vozidla do 3,5 tuny N1 je dotace maximálně 250 000 Kč a na vodíkové FCEV a elektrické užitkové vozy v kategorii N2 do 4,25 tuny (smí v Česku řídit i držitel B, pokud jej má více než 2 roky) je dotace až 300 000 Kč. Výše finančního příspěvku na vozidlo a dobíjecí stanici (až do uvedeného maxima) bude dopočítána dle zbývající míry podpory (po započtení grantového ekvivalentu záruky).

Dotaci tedy lze získat i na neveřejnou nabíječku až do výše 150 000 Kč, což je odvozené od instalovaného výkonu a ceny dobíjecího místa. Pozor, nabíječka (dobíjecí místo) nesmí být využívána pro obchodní aktivity (doslova je podmínka, že ji může využívat jen příjemce podpory, nikoli jeho zákazníci) a počet dobíjecích míst je omezen počtem pořízených vozidel.

Ne každý si však bude kupovat značkovou DC stanici za půl milionu, nicméně dotace na wallbox vám jeho cenu pokryje takřka celou a vy zaplatíte doslova pár tisíc korun.

Výše úvěru a dotace na nabíječky

Výše zaručovaného úvěru na jednu dobíjecí stanici typu:

AC max. 100 tis. Kč

DC do 40 kW max. 250 tis. Kč

DC nad 40 kW max. 400 tis. Kč

Výše dotace na jednu dobíjecí stanici typu:

Dobíjecí stanice AC – příspěvek: max. 50 tis. Kč / dobíjecí stanice

Dobíjecí stanice DC do 40 kW – příspěvek: max. 100 tis. Kč / dobíjecí stanice

Dobíjecí stanice DC nad 40 kW – příspěvek: max. 150 tis. Kč / dobíjecí stanice

Pozor, jak vozidlo, tak nabíječka musí být financované jedním úvěrem a držení vozidla v majetku je nutné nejméně po dobu 24 měsíců ode dne vyplacení dotace na vůz.

Dotace se týká jen nových vozidel, ovšem nové vozidlo je dle legislativy takové, které je mladší (první registrace) než 6 měsíců a má najeto nejvýše 6 000 km.

Máme tu ještě dodatečné podmínky, které jsou důležité zejména pro velké flotily:

  • Podnik může v rámci tohoto programu požádat o dotaci na EV vozidla a dobíjecí místa pouze jednou za 6 měsíců. Je možné však v rámci jedné žádosti pokrýt celou flotilu vozidel a ta dodávat postupně (dotace však bude vyplacena až po převzetí posledního vozidla).
  • Tento program spadá do čerpání limitu de minimis. Maximální podpora de minimis na jeden podnik (v součtu s propojenými podniky) činí 200 000 eur (po odečtení dotací a záruk z evropských fondů získaných za poslední 3 roky). Každý podnik si může ověřit stav svého čerpání podpory de minimis v registru ZDE.
  • Po dobu povinného vlastnictví lze dotovaný elektromobil pronajmout, ale pouze v případě, že je nájemcem podnikatelský subjekt.

Program už běží

Žádosti o dotace v rámci programu s názvem Národní plán obnovy, elektromobilita I. byly spuštěny 18. března 2024. Od toho dne přijala Národní rozvojová banka celkem 1 205 žádostí o záruku. K 29. dubnu 2024 evidovala 602 podepsaných smluv o záruce a dalších 145 žádostí banka schválila (nyní jsou před podpisem).

Foto: Jiří Čermák

K 29. dubnu přijala NRB více než 1 200 žádostí o záruku, k níž náleží dotace.

V řešení k danému dni bylo 454 žádostí, přičemž v jednom případě došlo k zamítnutí žádosti a ve třech případech se klienti rozhodli svou žádost sami stáhnout.

Start je tedy vlažný, ale dotační program má tendence stoupat, byť se objevují hlasy, že je administrativně náročný a že se zase tolik nevyplatí. Ono přece jen je zde podmínka úvěr na 12 měsíců a minimální půjčka 300 000 Kč, z čehož zkrátka plynou úroky, které zaplatíte ze své kapsy, pokud vám je zčásti nezadotuje třeba automobilka.

Každopádně konec přijímání žádostí nastane 30. 9. 2025. Nejzazším termínem pro ukončení realizace projektu je prozatím 31. 12. 2025. Nakonec pozor při porušení některého z předpisů/podmínek, to totiž hrozí smluvní pokuta ve výši 5 % z výše záruky a také odebrání dotace.

Načítám