Článek
Za první pololetí letošního roku se podle zprávy Ministerstva dopravy ČR v rámci bodovaných přestupků i trestných činů objevila na prvním místě překročená rychlost v obci o více než 5 km/h, ale méně než 20 km/h. Tento dvoubodový přečin měl 31,07% podíl, tedy tvořil necelou třetinu ze všech dopravních prohřešků za body.
Na druhém místě se umístily mobily a jiná hovorová zařízení, respektive manipulace s nimi. Za tento přestupek, jenž získal 17,65% podíl, vyhráli dotyční delikventi dva trestné body. Na třetím místě s 16,48% podílem se umístilo nepoužití bezpečnostních pásů a neužití bezpečnostní přilby při jízdě na motocyklu/mopedu (3 body).
Tyto jmenované delikty tedy tvořily cirka 65 % ze všech bodovaných přestupků a trestných činů v období od 1. 1. 2022 do 30. 6. 2022.
Moravskoslezský bodový ráj
V prvním pololetí letošního roku bylo evidováno celkem 199 643 bodovaných dopravních přestupků a trestných činů, a v průměru tak bylo evidováno 1 097 bodovaných jednání za jeden den! Pro zajímavost doplníme, že 21,92% podíl na nich měly ženy-řidičky (43 768). Znamená to tedy, že ženy jezdí bezpečněji než muži? To bohužel nevíme, k tomu by bylo potřeba znát přesné počty všech tuzemských žen a mužů za volantem a jejich najezděné kilometry.
Pokud jde o kraje, tak za prvních šest měsíců letošního roku se nejvíc bodových jednání událo v Moravskoslezském (25 588), Středočeském (23 973) a Jihomoravském kraji (20 530). Nejlépe na tom naopak byly kraje Karlovarský (5 849), Liberecký (8 343) a Olomoucký (10 716). Průměrný počet bodovaných jednání v Česku na kraj dosáhl 14 260.
Co se závažnosti přestupků týče, těch dvoubodových se nejvíce událo v Moravskoslezském kraji, tříbodových a čtyřbodových ve Středočeském kraji, pětibodových v Praze a těch sedmibodových znovu ve Středočeském kraji.
Na základě jízdy pod vlivem alkoholu/návykové látky bylo v prvním pololetí roku 2022 zaevidováno 8 092 přestupků a trestných činů. V 2 851 kauzách se daný řidič odmítl podrobit vyšetření na alkohol/návykové látky, což automaticky znamená pokutu ve správním řízení 25–50 000 Kč, sedm trestných bodů a zákaz činnosti na 1–2 roky.
Řidiči a jejich body
Z dalších dostupných dat monitorujících první půlrok 2022 vyplynulo, že cirka každý šestnáctý řidič v České republice je bodovaný, tedy má na svém kontě alespoň jeden trestný bod. Nejvíce bodovaných řidičů tedy brázdí silnice Moravskoslezského kraje (8,21 %), zatímco nejméně jich eviduje Praha (4,78 %).
Ve kterém kraji však bylo letos do 30. 6. dosaženo nejvíce vybodování, tedy dosáhnutí počtu 12 trestných bodů? Zvítězil Středočeský kraj, následovaný Moravskoslezským a Ústeckým.
- Celkem bylo k 30. 6. 2022 evidováno 42 025 dvanáctibodových řidičů, což je 9,27 % bodovaných řidičů a 0,61 % všech registrovaných řidičů
- Z celkového počtu dvanáctibodových řidičů bylo evidováno 38 359 (91,28 %) mužů a 3 666 (8,72 %) žen
- Poměr všech registrovaných řidičů podle pohlaví byl celkem ustálený. Tvořilo ho 54,40 % mužů a 45,60 % žen
- Meziročně (oproti 2021) přibylo řidičů s 12 body nejvíce v Středočeském kraji (231) a ubylo nejvíce v Karlovarském kraji (5)
Statistika prvního pololetí 2022 hovoří dále takto: Největší skupinu bodovaných řidičů tvoří muži a ženy ve věku 46 let. Největší počet řidičů, kteří mají na svém kontě plných 12 bodů, je ve věku 37 let. Nejvíce mužů s 12 body je evidováno ve věku 36 let, žen pak ve věku 37 let.
Nejvíce bodovaných řidičů mužů je evidováno s rokem udělení řidičského oprávnění v roce 2008. Nejvíce bodovaných žen získalo řidičské oprávnění v roce 2000. Nejvíce 12bodových řidičů mužů je evidováno s rokem udělení řidičského oprávnění 2009, což platí i u žen (rovněž 2009).
Svoji kartu řidiče s bodovým záznamem mělo v Česku k 30. 6. 2022 také 51 766 cizinců, kteří se na celkovém počtu bodovaných řidičů podíleli 11,42 %. Nejvíce takových hříšníků jezdilo po Praze (19,59 %), nejméně v Pardubickém kraji (6,97 %). Nejčastěji (38,43 %) měli tito řidiči na kartě 2 body, podíl zcela vybodovaných pak tvořil 5,07 %.
Jak na odpočet bodů?
Nasbíraných bodů se můžete také zbavit, a to buď speciálním odpočtovým kurzem (3 body dolů), anebo tím, že budete 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců hodní (bez bodového přestupku). Tehdy pozbudete až 4 trestných bodů, což se v letošním pololetí podařilo celkem 158 862 řidičům.
Nejvíce napravených hříšníků v meziročním srovnání prvních pololetí let 2021 a 2022 bylo v Moravskoslezském kraji (19 916 vs. 20 910), poté v Pardubickém kraji (8 259 vs. 9 115) a v Královéhradeckém kraji (9 805 vs. 10 461).
Naopak největší propad v totožném srovnání zaznamenaly kraje Středočeský (19 562 vs. 17 238), Jihomoravský (19 274 vs. 17 692) a Jihočeský (11 145 vs. 9 829).
Kdo (ne)smí na odpočtový kurz?
Školení se mohou jedenkrát za kalendářní rok zúčastnit řidiči, kteří nemají ke dni podání žádosti o účast na školení v registru řidičů zaznamenáno více než 10 bodů za porušení právních předpisů, ohodnocených méně než 6 body za jeden přestupek. To znamená, že jakmile máte na kartě řidiče 11 bodů nebo zapsaný přestupek hodnocený 6 a více body, na kurz nemůžete.
Na závěr ještě detailněji rozebereme kurzy bezpečné jízdy, za jejichž absolvování na akreditovaných pracovištích dostanete potvrzení o ukončeném školení, čímž vám vzniká nárok na odpočet 3 bodů. Mimochodem, v prvním pololetí 2022 této možnosti využilo 683 řidičů.
Od září 2008, kdy možnost odečtu bodů na polygonech vešla v platnost, se nejvíce mužů a žen nechalo proškolit v Moravskoslezském kraji (3 800), nejméně naopak v Karlovarském kraji (752).
Zajímavostí je, že nejvíce řidičů absolvovalo kurz s devíti body na kartě. Na druhé pozici to byli šoféři s desítkou bodů a na třetím místě to byli sedmibodaři. Pouze 43 řidičů a řidiček se od září 2008 do odpočtového kurzu přihlásilo s jedním bodem v kartě.
Nynější bodový systém však není definitivní, a dle slov současné vlády by se měl změnit už v roce 2024. Ministerstvo dopravy slibuje zjednodušení trestných bodů a leckde i vyšší pokuty, přičemž ve hře je také řízení od 17 let pod dohledem mentora. Zdali tomu tak skutečně bude, to ukáže až rok 2023, který však už pomalu klepe dveře.