Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Od 6. července se povinnou součástí nově homologovaných aut stane další plejáda bezpečnostních a asistenčních systémů. Kromě toho, že vozy pípají při překročení maximální povolené rychlosti a je vyžadována příprava pro montáž alkoholtesteru, stane se jejich součástí i tzv. černá skříňka.
„Oficiálně se jmenuje zapisovač údajů o nehodě, anglicky Event Data Recorder. Odtud pramení zkratka EDR, pod kterou se zařízení často skrývá,“ nechává nás pod pokličku zásadní novinky nahlédnout Jan Večerník z technického vývoje Škoda Auto.
Co všechno černá skříňka v autě zaznamenává
- Rychlost vozu před nárazem
- Otáčky motoru
- Stav akcelerátoru a brzdového pedálu
- Úhel natočení volantu
- Aktivační časy zádržných systémů
- Informace o stavu ABS a ESP
- Stav obsazenosti sedadel
- Zpomalení vozu
Pravdou je, že v moderních autech není vyžadována žádná další technologie navíc. Zapisovač je totiž pouze softwarovou funkcí, která ukládá povinné údaje do řídicí jednotky airbagu. To znamená, že potřebnou techniku už dost možná ve svém moderním autě vozíte i vy.
„V případě nehody uloží systém do zapisovače data za dobu pěti sekund před nárazem a maximálně pěti sekund po něm,“ vysvětluje Večerník. Po nehodě jsou data uložena do paměti permanentně a nelze je jakkoliv upravovat nebo mazat. Řídicí jednotce prý zároveň nejde data zpětně „podstrčit“.
Soubor ukládaných informací se skládá z dat vypsaných výše. Celkem jde však o tisíce údajů a hodnot, které různé jednotky vozu posílají do řídicí jednotky airbagu. Uloží se ale opravdu jen v případě nehody. Pokud se nic neděje, informace jsou neustále dokola přepisovány novými a novými daty.
Podle Škodovky je práce s těmito údaji nanejvýš bezpečná. K datům se nedostane ani uživatel auta, ani servisní technik nebo někdo další neoprávněný. Vyčtení informací je možné pouze pomocí speciálního nástroje s příslušnou licencí. „Oprávněnou osobou k tomuto úkonu jsou zpravidla policisté nebo soudní znalci,“ dodává Večerník.
Automobiloví výrobci znovu opakují, že data uložená v zapisovači rozhodně neslouží ke sledování chování řidičů, jak se někteří motoristé mylně obávají. Pro řidiče z ukládání dat neplynou žádné povinnosti ani důsledky. Zároveň nehrozí, že by někdo mohl po nehodě zkusit data změnit, aby třeba svalil vinu na jiného účastníka nehody.