Článek
Prozatím jde pouze o návrh evropské směrnice o řidičských průkazech, která je stále v legislativním procesu, ale pokud v tomto znění projde, tak bude povoleno řízení obytných vozidel o největší povolené hmotnosti (údaj zapsaný v techničáku) převyšující 3 500 kg, ale nepřevyšující 4 250 kg pouze s řidičákem skupiny B.
Mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka ovšem upozorňuje, že zde existují podmínky: „Toto bude možné za podmínky absolvování školení nebo zkoušky z odborné způsobilosti. Případně se může členský stát rozhodnout, že bude požadovat obojí.“
To znamená, že možnost řízení obytňáků nad 3,5 tuny, ale nejvýše do 4,25 tuny jen s B nedostane každý, nicméně jen ten, kdo buď absolvuje školení, nebo složí zkoušku, popřípadě oboje.
„Oprávněnost k řízení těchto vozidel na základě splněných podmínek bude muset být uvedena v řidičském průkazu příslušným harmonizovaným kódem. Zde se může jednat i o jízdní soupravu (obytný přívěs),“ dodává Jemelka.
Laicky řečeno budete muset mít v řidičáku zapsaný speciální mezinárodní kód, podle kterého i policista v jiném členském státě pozná, jestli jste oprávněni k řízení takového obytného vozidla nebo jízdní soupravy (karavan).
Elektromobily a další
Dále návrh pracuje s tím, vozidla na alternativní pohon, tedy vozy plně či částečně na elektřinu (hybridy HEV i PHEV, elektromobily), vodík, CNG, LNG, LPG nebo na mechanickou či tepelnou energii z odpadu, které budou těžší než 3,5 tuny, ale jejich nejvyšší povolená hmotnost nepřekročí 4,25 tuny, bude možné řídit jen s řidičákem skupiny B za podmínky jeho držení minimálně dva roky.
Toto už v některých členských zemích včetně Česka platí, ovšem jen pro vozidla bez přípojných vozidel (s B žádný přívěs) určená k přepravě nákladu (tj. nejen nákladní auta N1, N2, ale všechna k tomuto účelu určená) do 4,25 tuny, a to za podmínek dvouletého držení řidičáku skupiny B, a také je nutné, aby ono vozidlo bylo těžké právě kvůli alternativnímu pohonu, typicky kvůli bateriím či palivovým článkům.
Totiž, do elektrické či vodíkové dodávky do 3,5 tuny pak už moc nákladu nenaložíte, když samotný prázdný vůz váží klidně přes 2,5 tuny.
Ministerstvo dopravy zde ještě upozorňuje, že na rozdíl od obytných vozidel se v rámci chystané směrnice o řízení aut na alternativní pohon do 4,25 tuny s řidičákem B nepočítá s řízením jízdních souprav.
Budete-li tedy chtít jen se skupinou B za vozidlem na alternativní pohon táhnout přívěs, bude muset být takové tažné vozidlo stále do 3,5 tuny.
Mýto a rychlostní omezení
Pakliže už jásáte, jak si s béčkem zařídíte automobil o 4,25 tuny, zadržte. Jakmile jste nad 3,5 tuny, tak u nás spadáte pod mýto, takže platíte (mimo elektro a vodíku do 4,25 t) za dálnice, rychlostní silnice a vybrané silnice první třídy. Navíc nesmíte jet tam, kde je zákaz vozidel nad 3,5 tuny.
S mýtným se pojí i povinnost mít palubní jednotku, a to i u elektromobilů nebo vodíkových aut do 4,25 tuny, která sice jsou od mýta osvobozena, ale palubní jednotku mít musí. A to největší omezení? Vozidla s hmotností nad 3,5 tuny mohou jet mimo město a dálnice maximálně 80 km/h. Rychleji mohou jet jen autobusy a vozidla IZS.
Nakonec znovu opakujeme, že jde pouze o návrh směrnice, kterou Evropský parlament ještě neschválil, nicméně podle Ministerstva dopravy se tak má stát do konce tohoto roku. Účinnost směrnice pak může v jednotlivých členských státech nastat až v roce 2028, či dokonce 2029. Takže prozatím není kam spěchat a kdo nyní uvažujete nad céčkovým řidičákem kvůli obytce či dodávce, neváhejte. Získat toto oprávnění bude postupem času pravděpodobně těžší a těžší.